AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.708

Köpa beg 530 E60/61

In
355
Inot
745iA -02
Hej.

Nu är det ett tag sedan jag var här. Man har varit aningen otrogen och kört Volvo.

Men nu har vi byggt klart huset och traktorn behövs inte längre :D Så därför är ögonen åter på en BMW igen, nu är det en 530 E60/61 som står på önskelistan.

Jag har kikat på lite olika objekt och som vanligt så är man häpen över hur få mil bilarna verkar gå i södra sverige ( malmö, trelleborg...) Och att priset är så billigare än de flesta långmilare, nåja nog med "sarkasm"

Men jag har hittat ett objekt här på börsen som "kan" vara något Länk och samma på blocket (dock dyrare ): Länk

Frågan är, skall man satsa på en 2004 eller en nyare med den större montorn. Tips och synpunkter mottages gärna
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Jag kan bara svara för mig själv, men jag skulle inte köpa en importbil även om just den här verkar ha gått i sverige ända sedan 04-04-07. Jag skulle satsa på en e61 med M-paketet då dom är lite lättare att sälja när den dagen kommer. Kombi är alltid bra att ha när man har hus som du har och dessutom tycker jag kombin är snyggare än sedanen. Det viktigaste för mig är skicket och efter det milen. Tänk noga igenom vad du vill ha för utrustning, jag ångrar tex att jag har den minsta stereon i min e61. I övrigt så tyckte jag den hade all utrustning som jag ville ha, m-paketet, automat, aktiv styrning, panoramataklucka.

Lycka till!

/Lloydan
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan hålla med att det är mycket bra att ha kombi när man har hus man köper alltid en massa skit som inte går in i en sedan.
I övrigt så finns det en hel del som blir till salu nu när nya karossen kommer skulle kanske själv väntat några månader för jag tror att de kommer att sänka priserna på den gamla snart.
Hoppas att du hittar vad du söker.
Ang. import så tycker jag inte att man skall vara så orolig för det har själv haft 5 importare det är bara att kolla upp dem som man gör med alla bilar man köper
Importarna brukar vara mer utrustade också till samma pris som en svensk utan utrustning

Ha de T
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag hade försökt hitta en med den nyare motorn på 258hk som gör bilen både snabbare och snålare. Touringen finns enbart med 258hk (och 272hk från 03/2007).

M-sportpaketet verkar hålla upp sitt eget nypris väldigt bra precis som det var på E39/E46 för ett antal år sedan.

___
//Ulf
In
355
Inot
745iA -02
Precis som du säger Programmer, 05 eller nyare är ett bättre alternativ.

Dock är jag splittrad vad det gäller valet kombi eller inte, jag har ju en traktor ala xc70 som får agera varutransportbil, dock så tycker jag att E61:an är aningen snyggare än E60.

Import eller inte beror ju helt på vad/hur/när bilen är importerad och vem som importerat den, jag tor inte i min vildaste fantasi att det är mera säkert att just svensksålda är skruvade i mindre utsträckning än import.

Våndans tider mao,letar objekt för brinnande livet. Tips, mm mottages gärna
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Inot:

Att det finns fler importerade bilar som är skruvade än svensksålda är ju inte ens någon fråga. Särskilt vad det gäller premiummärken som Audi/BMW där flertalet av dom svensksålda bilarna som finns på begmarknaden är tjänstebilar. Det finns helt enkelt inte så stort incitament för tjänstebilsföraren Bosse Svensson på Ericsson i Kista att ställa sig och skruva sin mätare. Sedan kan naturligtvis bilen passera någon mindre seriös handlare och då kan den naturligtvis skruvas oavsett om den är svensksåld eller inte. Det finns en hel del trådar här om skruvade importerade bilar så du vet nog redan vilka handlare du skall hålla dig undan ifrån.

//L
In
355
Inot
745iA -02
LLoydan:

Nja, säger ja på det påståendet om att det inte ens skulle vara en fråga om vilka som är skruvade i störst utsträckning.

Procentuellt så borde det vara flest skruvade importbilar, men antalsmässigt tvärt om eftersom det borde vara mer svensksålda i landet.

Risken att råka ut för en skruvad importbil är ju då så klart större. Aschberg gjorde ju ett reportage där han vände sig till en som "korrigerar" mätarställning, och där sades det att svensksålda "korrigerades" i minst lika stor utsträckning

Vi svenskar har en tendens att vara aningen naiva och tro att svenskt är bra och reko, skall jag rannsaka mig själv så köper jag hellre svenskt i de flesta varor eftersom det känns tryggare. Jag kan dock inte säga att det 100% är säkrare eller bättre, det bara känns så, men jag är ju svensk :D

Nåja, åter till mitt letande. I går var jag helt inne på en E60, idag är jag tveksam och känner att.... Kanske skall jag ändå ha en E61. Det kommer nog bli "fel kaross" vad jag än bestämmer mig för :D
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Risken att råka ut för en skruvad importbil är ju då så klart större. Aschberg gjorde ju ett reportage där han vände sig till en som "korrigerar" mätarställning, och där sades det att svensksålda "korrigerades" i minst lika stor utsträckning"

-Jovisst, men enkel matematik säger att eftersom importbilar kanske utgör en tiondel av hela bilbeståndet (eller snarare ännu mindre) så är sannolikheten att en importerad bil är skruvad, alltså tio gånger större.

Men för att återgå till din ursprungsfråga så skulle jag säga att köp en sedan om du inte vill behöver en kombi. Sämre andrahandsvärde är enbart en fördel för dig eftersom priset då redan är lägre. Dessutom får du lägre ljudnivå i bilen på en sedan. Jag ser i stort sett enbart fördelar med sedan och kombibehovet har du ju löst med en Volvo.

--------------------------------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.