|
|
|
|---|---|
| Idag på väg hem från jobbet så for plötsligt tempmätaren upp mot rött. Jag slog av på takten och efter en stund sjönk den ner till normalt igen. Allt var lugnt i nån minut, sen for den raskt upp mot rött igen, och så höll det på. Ibland viftade den mera frekvent upp och ner, svängde mellan röt och normalt inom 10 sekunder ungfär, men gick aldrig upp på rött, bara snuddade. När jag kom hem och öppnade motorhuven såg jag att det skvättit ut glykol över motorn. Troligen är det vattenpumpen eller? Hur kollar jag detta? Det verkade inte vara vatten i oljan iallafall, men finns det nåt annat enkelt sätt att kolla topplockspackningen? | |
|
Har du bara inte kokat motorn så har toppackningen klarat sig(mest troligt enl. din beskrivning iaf), men antagligen så har du t.ex def. v-pumpslager eller någon annan läcka(exp.kärl,kylare,slang,slangklämma etc) som då gör att du får varmgång.. Leta efter läckan lite mer noga än du har gjort hitintills så finner du..evtl måste du varmköra(håll koll så att den inte kokar) för att hitta läckan. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du får väl riva och byta vattenpump, termostat och termostathus, om felet kan härledas dit är ju inte så dyrt du bör klara det straxt över 1000 lappen i delar. en läcka som man måste hitta har förmodligen gjort att du fått luftfickor i systemet. Termostathuset är en svag punkt byts alltid. Se mektips. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag har nu felsökt och det är termostathuset som är spräckt. Jag har införskaffat ett nyt + ny termostat, men nu slog det mig plötsligt att behöver jag nån specialglykol? Eller duger det med "vanlig" blå/grön? | |
|
Köp BMW's etylenglykol, fosfat o nitritfri naturligtvis(blåfärgad)... Inte speciellt mycket dyrare än någon annan(iaf det jag märkt av). Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.