AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
833

Bältet vill inte rulla ut

Plockade i våras ut bältena bak i kärran samtidigt med baksoffan, i dagarna var det dags att påbörja vinterversionen av bilen och dessutom skall den ju in på sitt årliga besök inom en överskådlig tid.

Problemet är att bältena inte vill rulla ut från sin rulle, båda är likadana och sannolikheten att dom gått sönder båda två samtidigt är i paritet med en miljonvinst på lotto..

Min teori är att dom rullats tillbaka för långt och av något slags säkerhetsskäl är låsta där.

Hur fasiken kan man rida över detta och få bältet att börja rulla ut? Jag ser att en bygel fälls när som en broms/hyvel mot bältet när man drar i det men jag lyckas inte hindra detta Har även lättat på ena sidan av rullen dä det satt en fet fjäder som bara längtade efter att få hoppa ut (men jag sa NO NO!) såg inget annat av intresse där så jag satte ihop allt igen.

Gissar på att bälten fungerar ungefä likadant i dom flesta bilar men om det spelar roll är det en BMW E36 compact och det gäller baksätesbältet. Jag har givetvis plöjt igenom forumet utan någon direkt framgång. Dom flesta är kopplade till baksätet på Tourings men så är det ju inte i detta fall.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
De där känner ja igen, råkade ut för precis samma sak när jag plockade ut det mittersta rullbältet bak...Trixet var att montera rullen i bilen på dess rätts plats så den hamnade i "rätt vinkel", efter några försök gick det att rulla ut bältet. Med rullen i handen var det stört omöjligt...
Funkade precis som Dawwe sa, fick trixa en stund på ena sidan men skam den som ger sig! Tack för tipset.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.