|
|
|
|---|---|
|
Hej!! Är på jakt efter en Z4 men vet inte vilket motoralternativ jag ska gå på. Träffade en BMW-ägare som hade 3,0 motorn i sin BMW kombibil och han tycker att den motorn är seg, tråkig och inget sportigt riv i den. Det var faktiskt den stora motorn jag hade tänkt mig men nu blir jag tveksam. Vad tycker ni som har erfarenhet av denna 3,0:a Vet ni något om den kompressormatade 3,0:an Kan även tänka mig den Mvh Hasse föredetta Z3 | |
|
Kompressormatad 3.0:a? Det måste vara någon som skruvat på ett kit från ESS eller motsvarande, en BMW-produkt är det i vart fall inte. Vad beträffar karaktären måste du provköra en Z4 3.0i/Si för att veta. I 3-serien upplevs motorn som väldigt annorlunda, snudd på främmande jämfört med hur den är i Z4. Inte bara har den fler kilon att släpa på i 3-serien drivlinan upplevs även snällare satt på något sätt. Sammanfattningsvis: PROVKÖR! Det är utan tvekan det bästa sättet att skaffa sig en korrekt uppfattning. Känns 3.0i för seg, prova 3.0Si. Känns 3.0Si seg, prova 3,2:an i M. Känns den för seg, sök hjälp ;) |
|
|
Hej, har en Z4 med 3,0 motorn och för mig känns den allt annat än seg. Men allt är ju beroende på vad man jämför med. Det är en motor som varvar bra och som enligt mitt tycke har ett bra vrid genom nästan hela registret. På en så pass liten bil som z4:an tror jag att du kommer bli nöjd om du väljer 3 liters varianten. Om inte finns ju alltid M-varianten :-) |
|
|
Där är vi helt överrens, martinhoff. Detta är också gemene mans uppfattning enligt mina erfarenheter - trelitersmotorn räcker gott för de flesta och som jag tidigare nämnt är 3-serien ingen bra referenspunkt. Z4 är lite utav en annan värld. Vad beträffar karaktären tycker jag att det skottar på helt okej tills varvräknaren når klockan 12. Där avtar det lite och jag får känslan av att det är mer motorvrål än acceleration. På den punkten är M-versionen annorlunda så till vida att den har både en andra och en tredje andning högt upp i varvtalsregistret. Samtidigt är det en något hetsig bil att köra, som leksak är den underbar men som transportmedel från punkt A till B blir den rätt snabbt lite småjobbig. Där är 3.0-versionerna något snällare om än inga GT-vagnar. |
|
| Kan inte låta bli att kommentera. Har haft en m och i mitt tycke ett dj....la drag men lite svårt att utnyttja på våra vägar( anser det vara en bil för bana)3,0 är helt tillräcklig, samtidigt som allt är utstuderat på fabrik till den motorn,tex är avgassystemet minutiöst studerat och avpassat beträffande effekt/ljud.Så om du inte vill riskera kortet innan du fått i 3:an, köp en 3,0:a / aske | |
|
Visst är det så, M är på gränsen till övermotoriserad och all kraft går per definition inte att utnyttja under lagliga former på våra vägar. Bilvalet får avgöras av vad man tänkt sig för användningsområde, jag tycker att det är en utmärkt leksak för helger och även från A till B om vädret tillåter. Däremot är det inget man brukar som 'daily driver', bilen upplevs i längden som något enerverande efter som den förmedlar 250% körupplevelse och därmed även kräver en rejäl dos uppmärksamhet. Har man möjlighet att hålla både en M och en 3.0:a är det däremot en fin kombination, jag upplever bilarna som två helt skilda naturer som inte har mycket mer än ett gäng karossveck gemensamt. Körmässigt är det en väldig skillnad med såväl för- och nackdelar hos båda vagnarna. Användningsområde och plånbok får avgöra, klart är i vart fall att 3.0i/Si räcker rätt många dagar i veckan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.