AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
548

O-ringa--> ska man dra åt topplocket ännu mera?

RafkoM3
Har precis dragit åt topplocket på motorn (S14), och undrar om man ska dra åt den mera eftersom man har o-ringat blocket med tråd?
Eller ska det vara org åtdragningsmoment?

/M3 E30(TIC)
Mi
16
Micke L
320i -86
åtdragningsmomentet ställs i vanliga fall av bultarnas sträckningsgräns så jag antar att de skall dras åt med föreskrivet moment.
RafkoM3
Ja, det stämmer nog...
Tack för tipset.

/M3 E30(TIC)
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
RafkoM3: Hur går det med bygget? Kommer monstret att bli färdigt tills på lördag då det är Tullinge?

Ska det vara på det viset?!
RafkoM3
hehe, om det hade varit så väl ;)

Hoppas jag hinner få ihop allt inom 1 månad iaf :(
Mycket saker att göra....
Måste köra lite med den under sommaren!

/M3 E30(TIC)
st
2.200
stensth
oki, det var ju synd då... hade varit trevligt att se en M3 E30 med lite mera pulver än original!=)
själv blir det nog att jag tar en sväng dit med min Alpina!

Sternur: Nu är jag brunare än dig!!!

RafkoM3: Jag har härdade pinnbultar med rullade gängor till S14, mycket bra om du ska få fast toppen ordentligt. Dessa kan dras med avsevärt högre moment samt att sträckgränsen inte överskrids, kan lossas och dras igen.

Stensth:
Va ska du göra med 318:en??????? Bygga en 350 csi??

st
2.200
stensth
S38B38: jadu, det är la inte så svårt att bli brunare än mig, det är ju bara att skita sig i att tvätta sig vettu!=)

Jadu, jag vet inte riktigt vad som ska hända med den... Men det kommer inte att bli originalmotor i alla fall!!!
Det beror på vad jag får tag på för vettig pengahög!
Men det blir minst en M30 3,5 i alla fall!
Faktiskt så har jag lite planer på en 350 men, det är inte så lätt att få tag på en sådan motor direkt!!!

RafkoM3
S38B38:
Fan det skulle du ha sagt lite tidigare :(
Har dragit åt toppen nu med bultarna ju!

Köper av dig sen om det blir läge att byta toppackning...
Vad har du mera för delar till salu?

/M3 E30(TIC)
Ok, annars går det nog att byta en bult i taget. Kör du med "redan dragna" sträckbult eller har du köpt nya?
Vad har du för toppackning? Original?

Pinnbultar till ramlageröverfall kanske skulle vara nått, beror ju på hur mycket mos du har räknat med!
La just in en annons på lite grejer:
Länk

RafkoM3
Nya org bultar kör jag med, hoppas det räcker för tillfället!
Topppackningen har jag oxo orginal, men med o-ringat block! Är det bättre med kopparpackningen?

Vad ska man ha för Nm på ramlageröverfall bultarna? Jag tog 80 Nm hoppas de räcker! Det stod 20Nm +60 grader...

/M3 E30(TIC)
Mi
16
Micke L
320i -86
Nu är du farligt ute drar du fel på ramlagrena kommer både veven och blocket pajja hårt! , med 20Nm + 60grader menar man altså fördra till 20Nm därefter skall man dra 60 grader vinkeldragning ,det viktgaste är att få rätt lagerspel, drar du för hårt så klämmer lagrena veven drar du för löst så trycks oljan ut i kanterna ,rekomenderat lagerspel står i din mekbok
och det går att kontrollera genom att torrmontera veven med plastigage som är ett plastbarr du handlar där du köpte ramlagrena ,det har en känd deformering och en skala -andvänd det det kan bli så tråkit annars.

en vevaxel skall gå att snurra mkt lätt sedan då allt är draget och inoljat, minsta tröghet kommer att sluta i ett dyrt haveri. gör man det rätt håller det hur länge som helst

/Micke L
RafkoM3
Jo, jag vet att det är vinkeldragning. Men hade ingen gradskiva och fick dra på ögonmått. Och då blev det ca 80 Nm. Ringde Köhler och han sa att det var bra åtdraget. Vevaxeln går rätt så lätt att dra runt.
Så jag tror att det är bra.

/M3 E30(TIC)
Grusse
Det kan bli dyrt om du "tror" att du dragit den rätt. Borde det inte vara billigare att köpa en gradskiva, och framför allt kanske slippa onödigt jobb? Bara ett tips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.