AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.192

batteriet laddas ur

Ra
117
Rauski
520i -91
hej!
mitt batteri laddas ur vid körning, behöver jag byta hela generatorn elller kol ,,???
Kan ett batteri bli så kass att den inte laddas upp vid körning?
mvh.Rauski
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Ja, när batterierna ger upp så tar de inte längre emot laddning.
Prova att mät laddspänningen. Håll motorn på ca 2000 rpm och mät på batteriet. Du skall då ha ca 13,5-14 Volt.
Normalt så håller ett batteri i ca 5-6år.

Mvh Håkan
Ra
117
Rauski
520i -91
Tack håkan, skall prova å mäta imorgon.
mvh. Rauski
Ra
117
Rauski
520i -91
hej!
1. laddade batteriet = 12v
2. startade bilen , laddningen sjönk sakta ....

då kan det väl bara vara generatorn som inte laddar....eller? kablarna verkar ok.
skuvade bort generator , ena borsten var 6mm , enligt haynes skall man byta dem om de understiger 6mm..,,,men om jag byter generator ,,,är problemet löst då?

blir tacksam om någon kan bekräfta att det är generator byte som behövs.
mvh.Rauski
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Följ mitt tips och mät laddspänningen (det som generatorn levererar) på batteriet när motorn går på ca 2000 rpm. Du skall då ha ca 13,5 - 14 volt på batteriet. Om inte så generatorn kass!

//H
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Rauski:

Med största sannolikhet så är din generator slut.

Mvh Robban
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det kan även vara kortslutning i en battericell....
Om batteriet håller runt 12V eller strax över utan laddning så är alla celler igång. När motorn startas så skall spänningen omgående stiga till runt 14V som beskrivits ovan. Det är omöjligt att svara på om din generator behöver bytas, mera ofta är det bara laddregulatorn med kol som byts. Gör gärna samtidigt en rejäl rengöring av generatorn, blås ut allt koldamm och annat och lyssna på lagren osv. Med lite tur så har du sedan en helt OK generator och laddning igen.

FP
Ra
117
Rauski
520i -91
tack för svaren ....en generator går att hitta för ca: 600 kr på skroten ,så jag tänkte att det kanske är bäst att byta hela,
har fått uppfattning att det kan vara annat än regulator/kol i generatorn som gett upp.
dioder ,rotor mm. men kan ha missuppfattat...
mvh.Rauski
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Har du mätt laddspänningen?
Innan du byter generatorn så ladda batteriet ordentligt.
När batteriet är friskt och fulladdat så skall du ha ca 12,7 Volt på detta.
Här finns lite att läsa: Länk

Hur långt har bilen gått?

Lycka till!

Mvh H
Ra
117
Rauski
520i -91
Ja, Jag laddade batteriet som sagt ..mätte med motorn av = 12v
startade motorn och laddningen började sjunka ....
ämnar att prova en genarator från skroten.
köpte en häck som rullar ...så jag kan ta det lite lugnt..med reparatoner.
mvh.Rauski
Vad menar du med att laddningen börjar sjunka, om den går under 12 volt så låter det som du inte har någon laddning alls.

Du kanske bara behöver byta generatorkol?
Hela tråden går väl ut på att generatorn inte laddar. När bilen startas så är alla förbrukare igång och batterispänningen sjunker därför sakta osv.
Lycka till med din utbytesgenerator, kolla bara så att den är fungerande och kanske du kan få lite garanti osv. Det är synd att lägga ner jobb på byte osv och sedan kanske få nya generatorproblem efter en kort tid osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.