AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.434

Några erfarenheter av Jaguar XJ 8 (X350)?

Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Hej,

jag undrar om någon på forumet har några erfarenheter av Jaguar XJ8, näst senaste generationen (X350)?

Håller bilen måttet kvalitetsmässigt och trivs man med den i längden?

Jag är inte helt förtjust i E65 och funderar därför på vad det finns för alternativ om man söker en halvgammal lyxpråm.

Audi A8 känns som ett starkt kort, men kostnaderna för service och kamremsbyte på aukt. verktstad verkar vara hutlösa.

Mercedes S-klasse (W220) verkar vara en bra bil att köra så länge den håller, men håller den?
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Skulle rekommendera en S350 med facelift och nya 272hk motorn . Från 2003? En del av barnsjukdomarna borde vara borta då.
Jaguar X350 är en bra bil, kolla kvalitetsundersökningarna från Tyskland och USA där den ofta, om inte alltid, klarar sig bättre än de tyska konkurenterna. Jag har kört en hel del X350 och jag gillar den, värdeutvecklingen har ju varit otroligt gynsam för de som köpte den ny om man jämför med tyskarna.

Dieselmotorn är trevlig och ganska snål men också svag om man jämför med tex BMW:s stora dieselmotorer men de andra motorerna är inte allt för slöa, XJR:en är ett riktigt fartmonster.

Det som är trevligt är väl förutom trä och läder att den är förhållandevis lätt, i och med att det är aluminiumkaross på den. Det är ju bra både för förbrukning, prestanda och vägegenskaper.
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Tack för tipsen Jabbal och ollen.

Jabbal: Vet du om det finns några typfel som man bör undersöka innan köp av en X350? Jag har sökt en del själv på nätet men inte hittat just några alarmerande rapporter, en del ägare verkar ha lite problem med elektroniken, men vilken bilmärke har inte småproblem med sånt?

Jag provkörde en XJ8 3.5 och som du skriver så gör nog aluminiumkarossen en del, bilen kändes nog faktiskt mer "lättfotad" än min 740ia.
Aluminiumkarossen attraherar mig också för att man inte behöver vara rädd för rost, lackproblem kan säkert dyka upp men aluminium känns tryggare ändå för mig som söker efter en bil att behålla i 6-7 år.

Ollen: Hur kommer det sig att du just rekommenderar S-klasse? Jag tror säkert S350 är en bra val men skräms lite av skriverier om kvalitetsproblem, som rost och diverse allvarliga elektronikfel.
Jag har ingen personlig erfarenhet av vare sig Jaguar X350, E65 eller S-klass(W220) men skulle definitivt välja Jaggan av dessa tre. Och vad jag har hittat för artiklar i tidningar och på internet (t.e.x) Länk så tycks Jaggan vara en bättre bil kvalitetsmässigt än MB och BMW precis som Jabbal säger. Och förutom det så tycker jag att Jaggan är mycket snyggare och mysigare.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
jag har fått uppfattningen att merparten av problemen har åtgärdats from faceliftgenerationen. Och sen är den motorn mycket trevligare än de tidigare S320 som var slöare och törstigare. Dessutom ser den modernare ut med klarglas fram och bak. Men Jaggan är säkert bra också, har ingen erfarenhet av den. Den kanske å andra sidan ger lite mer lyxkänsla och sticker ut mer. Jaguarnamnet har ju lite läckrare klang. Men jag gillar tyska bilar.
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Henke: Länken du hänvisar till signalerar ju klart köp!

ollen: Hur bra är Mercedes verkstäder? En del MB försäljare har upplevt som lite snorkiga, är verkstadsfolket trevliga? BMWs verkstadsfolk har i 9 fall av 10 givit mig ett bra bemötande och gjort rätt saker med bilen.

Svensksålda X350 verkar vara lite svårt att få tag i rätt färg (För mig sapphire eller BRG), måttligt miltal och ett rimligt pris, så jag får nog bege mig till Tyskland så småningom. Fast jag ska avvakta en tid för jag tror euron kan komma ett försvagas mot kronan och sedan ska jag leta mer information.

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag har inte så mycket erfaranhet än, mer av BMW:s verkstäder. Men jag är nöjd hittills. Har haft mest att göra med MB Sthlm City verkstad.

Men när jag tänker efter lite ang. bilvalet så... kanske att Jaggan är lite roligare, trots allt. Beror lite på vad man är ute efter förstås. Den har ju både komfort, lyx, sportighet och är lite mer personlig. Och en större imponatorfaktor (om det nu är viktigt;)).
Jag har inte stenkoll på X350 men vad kan kan minnas är det väl i princip bara första årsmodellen som har en del fel, bland annat mjukvarufel i växellådan. Motorn som styr den elektroniska handbromsen kan strula lite... men överlag är det mycket driftssäkra bilar, i synnerhet om man väljer bort första årsmodellen. Men som sagt, överlag mycket hög kvalitet. Allting skall förstås fungera, luftfjädring etc.

Sen beror det ju lite på var man bor också, i vissa delar av landet är det långt till serviceverkstäder.

Av de bilar som det pratas om här hade jag valt en X350, högre kvalitet och lite ovanligare modell. Jag tror dock, utan att ha åkte speciellt mycket nyare BMW 7-serier, att en BMW upplevs som betydligt mer high-tech än Jaggan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.