|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Snart är det dags för mig (och kanske ngr andra:) att köpa nya vinterdäck. "Googlade" runt lite på nätet och hittade bra pris på Gummihuset. Däcken var av märket Nokian Hakka 4 (235/45-17) och hade tillverkningsår 2007/08. Nu till min fråga......är de bra däck? Visserligen vet jag att det kommit nyare Hakka däck och att man aldrig bör köpa däck som legat ngr år men frågan är om inte dessa däck ändå vore okej.... En fråga till.... Jag har idagsläget fälgar med olika bredd, 8 tum breda fram samt 9 tum breda bak. Kan jag ha 235/45 på 9 tum breda fälgar? När det var sommar fälgar satt det 255:or på..... Goda tips och råd emotages tacksamt :) Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nokian Hakka 4 är ett bra däck! Jag köpte själv detta till min 535i E34 just för att det fick bra i olika tester. Angående tillverkningsåret 2007/08 är det viktigt hur dessa förvarats. Har de förvarats svalt och mörkt bör det inte vara några problem. Men har de legat ute och solat de sista två åren bör du se dig om efter andra. Dock så har jag inget bra tips om hur du kan avgöra däckets "färskhet". Som med alla vinterdäck bör de monteras när det fortfarande är barmark så det översta tunna lagret slits bort. Tänk dessutom på att köra in nya dubbdäck typ 50 mil eller så genom försiktig körning (inga rivstarter eller hårda inbromsningar) så att dubbarna vulkas fast. Gör du inte det så har du inte många dubbar kvar när vintern kommer på riktigt... Kan försöka leta upp några tester där Nokian Hakka 4 var med i. |
|
Om dom förvaras som dom ska så klarar dom minst 3 år utan att dom ska bli dåliga. Köpte samma till min gamla 540 E34 men jag tyckte dom var lite svajiga. |
|
Från de tester som jag har från 2003 och 2005 kan man sammanfatta att Nokian Hakka 4 är utmärkta på alla områden förutom inbromsning på våt asfalt och bullernivå där de släpar efter något. Sen får du tänka på, precis som du skriver, att utvecklingen inte står stilla inom däckindustrin utan går mycket snabbt framåt. Det som var tokbra 2005 kanske bara är bra idag. Här är testerna från Auto Motor & Sport samt Vi Bilägare Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
Preben : När du säger svajiga, vilket underlag tänker du på då? Torr asfalt, våt asfalt, snöslask, snö eller is? Vilket år köpte du dina Hakka 4? Nokian Hakka 4 fick av Auto Motor & Sport en 7:a i "undanmanöver på torrt" vilket är ett genomsnitt då andra dubbdäck fick mellan 5-8. Det nämns dock i Vi Bilägare att Nokian har förbättrar stabiliteten avsevärt jämfört med den äldre modellen (Nokian Hakka 2). |
|
bmw-slangen: Tack för länkarna:) Det var intressant läsning. Preben: Tack för info:) Jag har läst på lite mer om däcken och de verkade onekligen vara i övre klassen av de bästa däcken då det kom ut. I år är det väl Hakka 7 som skall "regera". Med tanke på att Hakka 7 kostar över 12.000 sek i den dimensionen jag efterfrågar och man från Gummihuset kan få Hakka 4 för straxt över 5000 sek, så lutar det nog åt att slå till:) Läste lite att vissa haft problem med att dubbarna lossnat på just Hakka 4:orna och att det tydligen gick att spåra till ngn dålig serie. Det berodde nämligen inte på att dubbarna inte "körts in" enligt vad jag kunde förstå. Dock så verkade det som att de flesta som drabbats fick helt nya däck i utbyte. Eftersom jag bara kör c:a 500 mil på vinterdäcken per säsong så borde nog Hakka 4:orna vara ett bra val. Nyfiken på när årets däcktest kommerut och vilka som placerar sig bäst, men det brukar ju antingen vara Nokian, Continental, Michelin eller Gislaved. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Hej. Lite uppdatering i tråden:) Igår hämtade jag mina beställda vinterdäck. Jag slog till på erbjudandet som Gummihuset.se hade och de blev 4 st Nokian Hakka-4 i dimensionen 235/45 R17. Däcken såg riktigt fräscha ut och luktade gummi samt hade fina dubb (eco-studd, stod det på dem). Enligt DOT markeringen var de tillverkade V-04 2008 och belastningsindexet var 97T XL. Nu gäller det bara att hitta en bra "gummigubbe" som kan kränga på dem på min M66 Parallelleker fälgar :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Såg att de på Svenska däckgrossisten hade hakka 5 225/45R17 94T XL för 1822.- /st medan Hakka5 225/45R17 91T gick på 2365.- / st Vad skiljer sig åt ? |
|
Lastindexet. 94T vs 91T. Du kan se beteckningen XL efter 94T vilket betyder eXtra Load. Lite mysko att de med högre lastindex är billigare än de med lägre lastindex. |
| Men greppet borde bli det samma ? eller det där de skiljer sig åt att xl tappar i grepp för att de kan bära tyngre ? ja verkligen mysko =) | |
|
Såg också att det rea ut hakka4 (1375.-)på bythjul.se men är det stor skillnad mot hakka 5 då jag är i köptankar ? Är det så att hakka 4 slutades tillverkas för några år sedan att de rea ut dem nu ? |
|
|
lite OT men ändå. Jag har hakka 5 XL på suven och de är helt otroligt bullriga! Visste om det vid köpet men man blir fortfarande förvånad hur mycket det sjunger i skallen när man kliver ut ur bilen :) Så vet ni det :) //IS200-01, RX300-03 |
|
Ja, Hakka4 är av en "äldre" generation. Efter Hakka4 kom Hakka5 och nu finns Hakka7. Jag skulle gissa på att gummihusen vill bli av med Hakka4 däcken nu. Speciellt nu när Hakka7 finns på hyllorna, har för mig att de började dyka upp redan i våras. |
|
Har Hakka 4 på Saaben och de är nästan för mjuka, mina är Q-klassade (max 160). Mvh |
|
rob_t_j72 : Vad tänker du på när du säger de "är nästan för mjuka"? Har själv, eller kommer snart att slänga på, mina gamla Hakka4 på min 535i E34. |
|
Köpte 4 nästan nya (han hade kört 2 mån förra vintern ) hakka 5 för 5000.- alldeles nyss , hoppas de inte är för bullriga som benke berguv beskrev dem =( |
|
| Kör hakka4 och kan säga att greppet är super men ljudnivån mycket hög. dessa däck trivs absolut bäst på snöiga vägar där ljudet försvinner. inget för saltade vägar med tanke på ljudet. detta är riktiga vinter däck för riktiga vinter vägar. | |
|
bmw-slangen: På torr och blöt barmark så känns de helt enkelt lite degiga, framförallt de första dagarna efter byte från sommarpuckarna så känns de nästan hala när jag bromsar... =) De presterar helt klart bäst när minusgraderna kommer, slask tycker jag funkar bra också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.