|
|
|
|---|---|
|
Hej. Var kopplar jag in signalen till varvräknaren på en 325-91 e36..??något som är insatt i detta eller har ett kopplingsschema till det..?? | |
|
Varvräknaren är original en elektronisk stegmotor i instrumentklustret och signalen är förmodligen ett CAN meddelande på CAN-bussen. Dvs du kan inte koppla in dig på denna signal utan besvär (Om du har koll på elektronik så kan du bygga en tolk av en microprocessor som du programmerar för att lyssna på meddelandet sedan skicka ut en pwm signal med varierande frekvens beroende på vad meddelandet på CAN-bussen inhåller, sedan koppla den till din varvräknare, är väl den lösning du måste gå på isf). Har du en eftermarknadsvarvräknare så måste du försöka ta signalen från täsndsystemet någon stans beroende på vad din varvräknare har för inkpplingsmöjligheter.... |
|
|
Hej. Det är en 325 91,det är väl ingen can-buss på denna??kom inte det senare.?Det är en rallybil som jag ska montera en eftermarknads varvräknare i,så jag måste plocka tädnings signalen någonstans,men var är det bäst att ta den.. |
|
| Normalt brukar man ju ta signalen från tändspolen eller tändmodulen men det är väl separata spolar på M50 för varje cylinder så det blir kanske ett problem.... Jag tror dessvärre det är can-buss på alla E36. DME skickar ett meddelande till instrumentet med information. Men jag kan ha fel! | |
|
Ja det är ju separata spolar..vill ju inte övervarva den heller,så det kan ju vara bra med en varvräknare. |
|
|
Då beror det på vilka inställningsmöjligheter du har på varvräknaren, hur många cylindrar den kan användas till och 2 o 4 taktsmotorer. Vet inte om tex ettans spole får en inpuls en gång per cykel eller två impulser, men det vet säkert någon här på forumet, är det tex två så kanske det funkar att ställa in varvräknaren på en tvåcylindrig motor och koppla den till ettans tändspole. Har inte testat detta själv men teoretisk sett borde det funka med att räkna om det på detta sett. Vissa varvräknare går att koppla till en impulsgivare och då kan du montera ett triggerhjul på motorn. Lycka till! Vänligen- Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.