AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.176

Dimension v-däck samt fälgfråga.

Sida 1 av 2
Re
8
Rescheduled
525i E61 -06
Hej BMW vänner.

Efter allt för långt uppehåll kör man äntligen BMW igen, inhandlade en 525 E61 06:a för några veckor sen och är supernöjd, automat och komfortstolar gör kökörningen här i Sthlm till ett nöje :D

Så till min fråga, fick inte med några vinterdäck och har börjat snegla lite på detta.
Vilken dimension ska man satsa på, 225/55/16 eller 225/50/17? För/nackdelar, komfort, funktion? Kanske inte är någon större skillnad utan mer estetiskt?

Tänkte försöka få tag på bättre begagnade org. fälgar, frågan är hur man ser att det verkligen är original? Art.nr/BMW logga instansat någonstans? Får en känsla när man tittar på blocket att många benämner sina kopior som org.

Mvh
Christian
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Allt är en smaksak, men jag hade köpt 16" fälgar. Dels för däckskostnaden och sedan för komforten.

BMWloggan finns instansad på orginalfägarna.
Här är ett exempel på fälg till e60/e61:
Länk

Om du skall köpa nya vinterdäck så är mitt råd att köpa bra premium däck.
Continental, Nokian Hakka, Gislaved är de som brukar hamna bäst till i testerna. Detta gäller både dubbat och odubbat.

Lycka till!

Mvh H
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
glömde...

Du skall inte ha alltför breda vinterdäck. Därför är 16" att föredra.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Varför ska man inte ha alltför breda vinterdäck? Finns ju massa (två) skolor om det där. Det är ju dessutom väldigt beroende på vad man mest kör på för underlag.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Vill man åka pulka i snömodden med bilen så skall man ha breda däck.
Ett exempel är att se på rallybilarna. De har smala, dubbade däck för att få bra fäste.

//H
Re
8
Rescheduled
525i E61 -06
Ja det lutar väl åt 16" om det nu fungerar bra, blir ju klart bäst ekonomiskt med och jag kan nog stå ut med lite mindre fälgar under vintern.
Är det på insidan av fälgen bmw-loggan är instansad då antar jag?
Självklart blir det bra däck till, det brukar jag inte tumma på!

Tycker 225 är tillräckligt brett för vinterdäck, så nå bredare blir det inte.

//Christian
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Håkan: de kör 99% oplogade grusvägar, jag, och många andra, kör 99% plogad och saltad motorväg. Då måste ju ett bredare däck vara att föredra. Förstår vad du är ute efter, men det går ju inte att generalisera och säga att ett smalare vinterdäck är bättre heller.
ni
19
nihtila
VOLVO XC70 - byter snart
Hej!

Är det 225/55 som gäller på 16"? Fungerar 215/55 eller 205/55?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

väljer du 205 så måste du gå upp till 60 i profil.
205/60 motsvarar 225/55 i höjd/profil.
Att tänka på är att få rätt belastnigsidex på däcken. (viktigt!)
Detta står framför bokstaven för hastighetsindexet, direkt efter dimensionen.

//H
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Det står i instruktionsboken vilja dimensioner som är ok.

Tycker du ska ha 225 / 55 16" , jag vett att bildemo i Uppsala har ett par bmw fälgar 16 " orginal, såg dom när jag var där för nån vecka sen.

Kolla med dom,

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tillägg:

Det var sådana fälgar som Håkan Hsson länkade till.

Dom brukar vara schyssta att deala med så kan vara ett bra tips
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag har 225x55x16 på mina vinterdäck tycker att det är helt OK
Skulle nog inte gå ner i dimensionerna och som sagt kolla belastningsindex

Ha de T
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Hur viktigt är det med rätt dimention, hastighetsklass och belastningsindex??

Jag fick nämligen med 4 st vinterhjul 215/55r16 2 st Gislaved Nordfrost3 93Q sammt 2 st Nordman+97T XL. Alla däcken har minst 6mm mönster och alla dubb sitter kvar tillverkade 2003 och 2007 kan jag köra med dem??

Känns lite tråkigt å bara kasta bort dem!

Jag skall ha dem på en touring. Jag kör mest inne i stan och med mig eller möjligtvis full tank som maxlast någongång.

Hoppas det är lugnt att jag lånar tråden, Mvh en nöjd bmw förare!

Beemer-Tompa
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hastighetsindexet är inte så viktigt på vinterhjulen, men det skall vara samma runt om. Belastningindexet är väldigt viktigt då detta indikerar hur högt axeltryck som däcket får belastas med. Om man har högre belastningindex än vad som föreskrivits för biltypen har ingen betydelse. Även här skall det vara samma på alla fyra hjulen. Om man tullar LITE på dimensionen har inte så stor betydelse, men rullomkretsen får inte diffa mer än en viss procent. Vet ej hur många...

Det finns mkt att läsa om detta i forumet om man söker.

Mvh Håkan
Re
8
Rescheduled
525i E61 -06
Tack för alla svar, har bestämt att det blir 225/55/16...var lite orolig att det skulle bli för små (även om jag tycker det är stort för v-däck) men det verkar ju fungera fin fint =)
Nu är det bara börja leta fälgar samt invänta årets däck-test.

Vad det gäller belastningsindex, tillverkas samma däck med olika index eller får man nöja sig att välja bland dom som har >= index?

Mvh
Christian
E3
1.828
E36
USA bilar
Fortfarande är Hson ute med felaktig info
Det finns inget som säger att du måste ha samma LI (belastningsindex) eller hastighetsindex på samtliga hjul!
Vad gäller hastighetsindex så gäller Q respektive T på vinterdäck, dvs 160 resp 190km/h
Hson, kan du visa mig ett dubbdäck med V eller W? För den delen ens H index på hastighet??

Rescheduled: Generellt kan man säga att LI är givet på en specifik dimensiion, undantaget XL däck som tål mer belastning
Ska du läsa och tro på tester? Då kan du ju börja med att bestämma dig för vems test du ska förlita dig på..
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Herr e36:

Läs vad jag skriver!!!
Re
8
Rescheduled
525i E61 -06
E36: Vad tycker du är alternativet till att läsa igenom dom tester som görs och bilda sig en uppfattning om vad dom tycker om däcken? Köpa en uppsättning av varje och testa själv? Är det något som sticker ut i samtliga test borde det väl ge en indikation?
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Belastningsindex är viktigt. Hastighetsindex är mindre viktigt då detta är en fråga om vilken topphastighet däcket är konstruerat för. Vi pratar vinterdäck (!) för 17. Hur stort behov har man av att rusa fram i 200 knyck med t ex dubbdäck?

Jag körde tidigare vinterdäck (dubb) av märket Nokian Hakka 5 med dimensionen 205/55x16. Belastningsindex 93. Dessa däck var livsfarliga på min E60. Märk att däcken rekommenderats och sålts av aukt BMW firma men levererats och monterats av en extern däckfirma. För det första var däcken av fel dimension, skall vara 60 profilhöjd i relation till däckets bredd. Det andra, vilket är värre, var däcken så mjuka i sidorna att bilen vandrade som en berusad anka på vägen, mycket obehagligt, t o m farligt. Därtill blev bilen extremt sidvindskänslig. För att citera Ralph Nader (han med kritiken mot Chevrolet Corsair på 60-talet) Unsafe att any speed. Efter en skräckupplevelse i vinterstorm åkte jag direkt till en annan däckfirma som konstaterade att BMW själva rekommenderade ett högre belastningsindex på de däck som monterats, nämligen 99, vilket i sig låter väl högt men men.....jag köpte dem ändå. Det blev då Continental dubbdäck med dimension 225/55x16. Vilken skillnad! På sommarhalvåret kör jag Goodyear Eagle 245/40x18, även här fråga om 93 i belastningsindex. Då dessa däck har så låg profil spelar detta inte så stor roll, det funkar. Värre är att däckbredden gör bilen ruggigt spårkänslig, vilket beror på dels däckets bredd, dels att Eagledäcket egentligen är för extrema för bilen (520i). På rak o fin väg går det bra men på vägar som spårats upp av lastbilar mm måste man hålla hårt i ratten för att inte åka av, det drar åt alla håll. Klart jobbigt. Min kamrat har en 520d med standarddimension på 16 tumhjul. Har kört den och den går lugnt och fint på vägen utan den nervositet som finns i min bil.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Bra info om belastningsindexet av BengtPeter! Skall tänka på det när jag köper vintersvålar snart.

Beträffande hjulets rullomkrets kan man använda sig av den här omvandlaren: Länk

Det får inte diffa mer än 5% har jag läst någonstans.

Mvh LLoydan

E3
1.828
E36
USA bilar
Självklart är LI oerhört viktigt, men det Hson skriver är att man måste ha samma LI runt om, detta är fel, sen skriver han också att hastighetsindex är mindre viktigt på vinterdäck, självklart, eftersom det inte finns hastighetsindex V som exempel på vinterdäck. Mao en omöjlighet att ha samma index som sommardäcken!
Så Hson, vad har jag missat i det du skrev?
Rescheduled: Nja, hur du gör är upp till dig, jag konstaerar bara fakta.. vissa år har listorna i de olika testerna sett helt olika ut
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.