|
|
|
|---|---|
|
Letar och letar men hittar givetvis inte det svar jag vill ha.. :) Hur som helst, jag håller på med en snikkonvertering med hemmabyggt grenrör, saab900intercooler, turbo från en nissan skyline med rb25motor.. Tänkte hålla mig till max 0.5bar till en början, pallar mina orginalspridare detta? Packningen anser jag att jag inte borde klara av att blåsa i första taget med det laddet? Jag har en progresiv btr som jag skulle vilja veta hur jag bör ställa in för att det inte ska spika och gå åt helvete för mig.. Vilket soppa tryck bör jag ligga på osv. Sen en ytterligare fråga, oljetillförseln tar jag från tryckkontakten och returen ska gå in i tråget ovan för oljepluggen, tänker svetsa dit ett 25mm rör.. kommer detta fungera bra? Oljenivån bör antagligen ligga över den placering jag har valt för röret.. Mvh | |
|
Oljereturen måste ligga ovanför oljenivån. |
|
| är du verkligen säker på detta? Lyckades nyligen läsa mig till på ppf turbo forum att det skulle fungera alldeles utomoderntligt! | |
|
Jag skulle inte chansa. Hinner oljan inte rinna undan så du fyller upp hela returröret blåser du tätningarna i turbon fortare än du hinner säga oljeretur. |
|
| Hur långt upp ligger oljenivån då tro? finns det ens en möjlighet att montera returen i tråget isåfall? | |
|
Ja jag har ingen direkt verifierad källa att ugå ifrån än dom bilar jag har lyckats montera turbo på, och då har jag haft returen under oljenivån. principen bygger ju som två kommunicerande kärl. Det viktiga i hela diskussionen är ju att ha return väldimensionerad så att oljan hinner rinna ned. |
|
|
Mjaa, jag tror jag kör på det faktist. 25mm rör bör göra susen med en innerdiameter på 23mm. Kommer nog att bli kanon! Är det någon som har koll på hur hög oljenivån är i tråget då motorn är av/igång, om den täcker trågpackningen eller ligger den under? mvh |
|
|
Den ligger absolut under packningen, vågar inte gissa exakt. Ta och gör en kvalificerad bedömning genom att mäta tråget, har du väl volymen på den så vet du ganska säkert vart nivån bör ligga, 6,5 liter rymmer väl M50B25 motor har jag för mig. Skall du ändå plocka ner tråget för att svetsa/gänga i den så kan du hälla i 6,5 liter vatten och se vart nivån kommer. Passa på och tvätta rent den från gamla oljerester på samma gång! :-) |
|
| jamen precis! det blir nog perfekt det, tänkte köpa på mig ett extra tråg nu här i dagarna så får ta och mäta då :) | |
|
jag har oxå kört med oljereturen under oljenivån... funkade fin fint.. och då bara med 22mm rör :) // Fredro |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.