|
|
|
|---|---|
|
Jag har noterat att 635:an i landsvägsfart får en kylvattentemperatur som är lite högre än normalt. Mätaren står lite höger om rakt upp. Vid kökörning så kyler den ännu sämre. På väg in till Rosersberg i år så steg den långsamt men kontinuerligt (man får köa en del). Den nådde inte rött (jag var beredd på att stänga av...), men trenden var tydlig om jag hade fortsatt en halvtimme till så fanns möjligheter att steka motorn. Någon som haft liknande problem och löst dem? Jag funderar på om det är igensatt någonstans i kylsystemet. Det fungerar uppenbarligen, men med begränsad kapacitet! Mvh, Per-Magnus | |
|
kolla över kylare(flöde),använd ev kylarrensning. Kontrollera viskon,slangar,expansionskärl+locket. Även vattenpumpen kan ju va på väga att lämna in. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Största sannolikhet viskokopplingen i fläkten,men kan ju som redan sagt även vara vattenpump med halvt uppätna skovlar inuti. Mvh Patrik |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Kolla så termostaten öppnar ordentligt, brukar vara väldigt dåliga. Kolla också så viskofläkten är ok och där inte är glapp. Det ska vara trögt och ett visst motstånd när du kör runt den för hand. min bil: Länk |
| Jag ska byta viskokoppling. Den går varm vid kökörning och stillastående -temp stiger fort. För att kolla konditionen hos kopplingen, kör in ett hammarskaft, galge el dyl i fläkten när motorn är VARM, stannar fläkten är den kass. Min fläkt roterar när motorn är kall och motst finns i koppling. Varm motor och viskot blir smör. | |
| Den går inte varm under landsvägskörning. Vilken diameter är det på muttern till fläkten? 36mm? | |
| 32mm på muttern och vänstergäng | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kör inte in hårda ting i fläkten då den är i gång....hellre en ihoprullad tidning eller liknande Mvh Patrik |
| jag skulle också gissa på viskofläkten! jätte vanligt fel. och som dem andra sa.. kom ihåg att muttern är vänstergängad!! du kan sen lufta kylsystem på skoj. | |
|
Hur gick det med varmgången? var det viskokopplingen? kostar ju mycket här i svedala,så jag handlade nytt på EBAY i england för 340:- +frakt och ny svart fläkt från tyskland 140:- + frakt och det är ju gratis i det stora hela..... mvh Jonas B. |
|
|
Det står fortfarande på fixlistan, just nu försöker jag lösa mitt olösliga bromsproblem. Ser lovande ut efter att ha bytt hydraulagregatet. Tack för omtanken;-) Man tar en sak i taget... Mvh, Per-Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.