AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.940

E39 523ia -00 styrbox växellåda byte?

st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Gokväll!

Har en fråga ang växellådan på min 523ia -00.

Om jag skulle byta styrboxen till växellådan.
Måste man göra en PARNING av växellådans styrbox och bilen, då ev chassinummer osv som ligger i dom båda måste stämma överrens med varandra för att fungera som tänkt?

Ärligt talat så vet jag inte vad jag pratar om.
Gjorde en diagnos på bmwgroup i danderyd då han sa att växellådans box inte var riktigt som den skulle.
Han pratade om ev styrbox byte, att det kan vara trixigt att köpa en begagnad pga parning. Kunde hända att det var hårdkådat i boxen osv.

Någon som vet hur det ligger till? Kan jag springa iväg och köpa mig en begagnad styrbox och bara byta rätt av?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej du kan inte byta rakt av, den ska stämma med med flera saker än bara växellådan och fungerar i canbusen med rätt version och mjukvara för att kunna kommunicera med de andra anslutna enheterna till canbusen, instrument, motorstyrning, ABS ASC/DSC module mmmm.
Möjligheten att spar ned mjukvaran i ett diagnosoprogram och nolla en identisk begagnad enhet och ladda in mjukvaran som sparats finns, men BMW har nog inte det kunnandet och möjligheten.
Vad är det för fel och vad händer och sker ?? är nog bäst att du förklarar innan du gör nått förhastat och vilka felkoder gick det att få ut av diagnosen ?? Bmw är ju ingen hejare på automatlådor, de kan byta komplettlåda möjligvis.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Snabbt men tråkigt svar :)

Lämnade in bilen på diagnos för att jag tyckte motorn var så himla seg. Ac och 4st i bilen är inte roligt alls. Som jag uttryckte mig i en tidigare tråd " känns som ciao".

Diagnosen gick inte speciellt bra då halva bilens moduler inte svarade.

Kamaxelgivaren (avgassidan) gav felkod och byttes. Han kopplade sedan ur givare och boxar tills diagnosen hittade resten av modulerna. Det var styrboxen till växellådan hade stökat till allt.
Så länge den var inkopplad så var det tvärnit diagnosen.

Alternativet han gav mig var att den var trasig eller att någon bytt den utan att para ihop den med resten av bilen.

Bilen växlar ganska fint med men inte logiskt. Växla upp gör den så gärna, men växla ner behövs kraftigt gaspådrag om man vill bibehålla någon slags fart i uppförsbackarna.
Antar att det är en dålig kombination med liten motor och en konstig växellåda.
Jag var hundra på att det var motorn jag var ute efter när jag felsökte men är inte så säker längre.
Hade det vart lika mycket vrid som jag trodde det skulle vara i en 523a så hade säkert växlingarna vart ok. Mina felsökningar kan varit lite missriktade.

Tanken var att byta boxen till växellådan och se om bilen kändes piggare, men det verkar gå åt skogen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det händer ibland att boxar inte svarar av nån anledning utan att det inte behöver vara nått fel. det första man brukar göra är att hänga av bägge batterikablarna nån halvtimme efter att man lossat dom och lagt ihop + å - kablen sedan väntar man typ minst 20 minuter innan man monterar tillbaka dom på batteriet ett typ av syntax error reset.
Ett annat diagnosprogram kan vara mera lyckosamt att prova med.
en 523 med TU motor med aut är inte slö normalt

Länk
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Ursäkta utrycket Hasso! FAAN att du var tvungen att säga att 523 inte normal är slöa.
Hade precis accepterat att motorn kanske inte ska gå så mycket
bättre och att bilen är jäkligt tung jämnfört med mina tidigare bilar.

Har ägt volvo 240x3, 740x2, saab 9000x2, opel corsa, fiat croma osv.
Ingen av bilarna kan jämnföras med bmws komfort och stumhet. Jag älskar bmw.
Men 523an är nog den som måste kämpa mest av bilarna för att hålla sig rullande. Den ligger på ca 1.2-1.4L/mil blandad körning.
Gaspådraget och förbrukningen för att hänga med trafikrytmen rimmar inte för mig.
Blir ifrånkörd av merca vito 112cdi och många andra bilar i en lång uppförsbacke för att komma till åkersberga där jag bor.
Full gas på 5an plan motorväg 100-140km/h 18sek+ (något jag prövade vid tillfälle).

Felsökt till och från i fem månader med carsoft, lokal bmw verkstad och bmwgroup i danderyd och inte fått någon rätsida på den.

Styrboxen till växellådan lägger jag på is så länge tills jag får mer kött på benen, men där emot syntax error reseten som jag aldrig hört talas om ska prövas så fort jag får tid.

Tack!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
stukad: Intresant. Men om du gör kick down i 100 ? Vad händer?
Om du kör 0-100 hur lång tid tar det?

Hasso: har inte lådan en massa olika program som den väljer själv utiftån
data från div. givare ? Kan det vara någon givare som ger fel värde vilket gör att lådan låser sig till 1 körprogram?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja den är adaptiv så den lär sig ditt körsätt och kommer ihåg det ett tag.'
1,2-1,4 litermilen hmm det har jag aldrig lyckats med på min 540 som legat på 1,06 de senaste 3 åren.
Nått är fel på din bil, har du provat att koppla ur Luftmassemätaren och kört utan den tex. den ger inga felkoder om den funkar dåligt bara vid urkoppling och avbrott. Bilen går på trottlespjällsvärdet om LMM kopplas ur.
när servades bilen sist ??

Länk
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Trevligt med 1.06! Trodde 540 var riktigt törstiga.

Bilens har aldrig servats på bmw under min ägo. Har själv tittat över slitagedelar som går att kolla utan en diagnos som tex luftfilter, stift osv, bytt oljan 2ggr pga att den gamla var så himla dålig. Filter och stift såg fina ut, dvs ganska nybytt. Maskinellt märkbart slitage är lätt knackande vanos på tomgång och ventilknack i max 2 sekunder efter kallstart.

Avgasvärdena på besikningen var: ganska låg co och precis på gränsen på hc (kommer inte ihåg exakt).

LLMEN har jag prövat koppla ur för ca 2 månaders sen. Det blev ingen jätte skillnad men annorlunda gick den.

Måste berätta historien om du orkar läsa.

Köpte bilen avställd med trasig kylare som jag bytte + vattenpump och termostathus.
Efter jag besiktat bilen och kört en vecka så blev den riktigt orkeslös och körde till lokala bmwmeken på en diagnos som hittade trasig kamaxelgivare insug som jag bytte.
En månad efter det började motorlampan lysa, samt lukta bränsle ur avgassystemet. Tog en sväng igen till bmwmeken på diagnos och hittade trasig LMM som jag också bytte (dock begagnad).

När LMM bytet var gjort åkte jag tillbaka till meken och körde en till diagnos som blev felfri. Trött på försöka felsöka själv nåt jag aldrig hittade, så lämnade jag in bilen till honom för att få bukt med varför den var så slö.
Efter ett par dagar så hämtade jag bilen med informationen att den drog tjyvluft från sprutet någonstans.
Tog hem den till garaget med 2 burkar startgas och började dränka motorn. Hittade inget läckage alls. Tror däremot att han drog en vals för att han inte hittade felet.

1 månad efter verkstadsbesöket så fick jag ett till ryck och lämnade in den till en annan verkstad (bmwgroup i danderyd) på diagnos. Dom hittade den andra kamaxelgivaren (avgas) som defekt, och även den byttes (men ingen skillnad kändes).
Det var samma diagnostillfälle som styrboxen till växellådan spökade och var tvungen att dras ur för att färdigställa diagnosen.
Något han nämde men inte la ner så mycket allvar i, var att han inte hittade någon information om LMMEN i diagnosen, men diagnosen gav ingen felkod på den.

Till nutid.

Varje gång jag kör ut bilen från garaget (dvs kall motor) så luktar det ganska starkt om avgaserna tills den blir lite varmare, då känner jag bara vattenånga.
Lägger i drivern och ska köra iväg så får jag alltid ett döryck innan den drar iväg.
Kanske inbillning men det känns som det är mer vrid i motorn och mer kontrollerade varvningar efter gaspådrag när bilen är kall (snabbt upp och snabbt ner till tomgång).

När motorn blivit varm så blir den inte lika rapp på gasen utan blir ganska degig.
Motorbroms har även pendlat i samma hastigheter och växlar, tex 70km/h så har det tagit ca 100m innan den äns för för sig att börja motorbromsa.
Kom på den igår när jag körde in den i garaget att den eftervarvade. Det tog 5 sekunder för motorn att gå ner ifrån 3000rpm till tomgång alla gånger jag testade.

Att köra bilen upp till 100km/h är i stort sätt full gas utan kickdown för att hänga på dom andra, kör jag kickdown så kommer jag LITE för fort upp i hastighet.
Allt över 100km/h är riktigt jobbigt.
En omkörning sker alltid med gasen nerstampad i golvet och ca 5500-6000 varv för att komma upp i en normal omkörningshastighet och rimlig strecka.
Med normala varvtal krävs ett flygfält för att göra en omkörning. Jämnförelsevis tror jag att det 523an gör på 3an, har flesta av mina andra bilar gjort på 5an.

Har inte prövat 0-100 som kamel2 undrade (varför vet jag inte).
ps :)
service intervallens staplar i instrumenthuset lyser ibland, ibland inte, ibland flimmer.

Finns det hopp för Bella och har jag skrivit någonting som tyder på nåt? Dags att kasta in handduken?

Visa användare
13
Frosen
e34 520 24v - 93
e39 523 Turbo -96
e38 740 Manuel - 95
Till Stukad- Har du får ordning på din 523á?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
523 är ju ingen raket.

Varför testar du inte prestandan ordentligt?
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Nope, inte fixat än.

Det är endast styrboxen till lådan som är fel. Finns dagar den fungerar bättre och sämre har jag märkt.
Får tag på en box från en vän om någon månad plus nån kontakt han har som ska para den med bilen.
Får se om det bara är snack eller om om det verkligen fixar sig en gång för alla.

0-100
Kallt och fuktigt, 98okt, 20-30l i tanken, mig 80kg, tjejen på 55kg = 8.6s.
klockade jag rätt så är det bättre en specen.

Finns inte speciellt mycket under 4000rpm, och blandat med kass styrbox så blev jag väl lite lurad. Det är idiotkörning som gäller om man ska få ut all effekt min 523a har att bjuda på.
Ska nog titta runt efter en 540 istället så jag slutar gnälla på effekten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.