AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
890

Varför byte av bakvagn?

Be
48
Berca
BMW M3
Hejsan,

I mina funderingar på en "ny" M3 E46 hittade jag en grå -04:a med SMG på blocket. Den har gått 8600 mil och är sv-såld. Men vaför behöver man byta bakvagn på en sån "ny" bil med så "lite" mil? Min förra M3 E46 var en -02a som gått 9500 mil när jag sålde den och det var aldrig några problem med den bilen... Tyvärr strandade våra förhandlingar pga komunikations svårigheter :( därför fick jag aldrig nått vettigt svar på min undran.

/Berca
Är det möjligen denna du pratar om?

Länk

Jag fattar inte, har den fått bakvagnen bytt eller behöver den få ny bakvagn? Och vad omfattar begreppet bakvagnsbyte?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Säkert (bara) diffen som är bytt, har ju bytts en del av olika anledningar...

personligen tycker jag bara det är positivt ju mer som är nytt:-)

Be
48
Berca
BMW M3
bapelsin: Ja, det är den... Bytet skulle tydligen gå på en försäkring...(?)

Om mitt minne inte fallerar var det väl -01 och tidiga -02:or som hade problem med bakaxel klumpen... Klart att det är bra om mkt är nytt och bytt, men ska verkligen en bakvagn behövas bytas ut på 8600 mil?

/Berca
Be
48
Berca
BMW M3
Glömde... nej, den var inte bytt ännu.

/Berca
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Felaktig service kan var en orsak till att diffen har blivit dålig, har läst en hel del att många verkstäder, inklussive bmw själva häller i en standard olja som inte är avsedd för bmws diffbroms..
Men det framgår ju inte riktigt vad det är fär problem med bakaxeln, om det ska gå på försäkringen så utgår iaf jag ifrån att han ser till att få det åtgärdat innan han säljer bilen.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, ja den har ju varit ute ett tag med pris som lägst på 220:-), VÄLDIGT skumt att den är nyservad insp 2 om nu bakaxeln måste bytas, det hade man ju låtit verkstan göra samtidigt då kan ju tyckas....är nog svårt o få sitt (nya) FB o ta skadan om du precis handlat bilen...

ja ja du vet väl hur det ligger till Berca om du nu pratat me killen som har släden...

Mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.