AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
665

Köpa en 320 IS (import) HJÄLP!

Ja
35
Jac
E36 320i Coupé -92
Sterligsilber
Ok,. nu ska jag gå över barriärren,. jag planerar mitt första BMW inköp. Jag letade lite på bytbil.com och hitta en trevlig 320 is från tyskland. Den ska engligt uppgifter ha gått 10.800mil, de e en -93a och kostar 69papp,.
jag ska iväg å kolla grejjer på bilen imorrn,. och jag e ovan,..
vad ska jag tänka på , vad e lurt ., måste ha hjälp! har hört värsta historierna om bluff bmwinköp
jag kollade lite på begguiden , men känner mig osäker ändå.
Jag har en jävligt tight budget och vill ogärna få beska överraskningar., vilka kända prob. har just den modellen, va bör jag tänka på osv.
jag e medveten om att jag ska kolla seviceboken,. jag behöver hjälp förutom det,. vill veta vad som kan/brukar pajja ,.vad som e dyrt å inte ,.

tack på för hand!
Jac

Jac
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tips ett, ha alltid MINST en tiotusen i reserv. Det kan gå sönder något då står man där om man använt heal budgeten på bilköpet. Köp inte heller första bästa bilen du hittar. Titta på en del och skaffa erfarenhet. ang 318 så kan du använda sökfunktionen uppe till höger. Finns mycket gamla matnyttiga inlägg. Sen gå på intuitionen, finns det en känsla i maggropen att ngt minsta inte är korrekt. Gå vidare...
Mvh
Asken
gagge
här kommer lite tips av egen erfarenhet på E36..
kolla växelådan så den inte läcker.. oftast packningen som e paj... kolla gärna kylvätskenivån så den inte sjunker medan du kör, lyssna efter konstiga ljud, bland annat klonkljud bakifrån som kan vara bussningarna, (de ljudet kommer oftast när man släpper upp kopplingen) ett klonkljud som kommer när du precis lägger i växeln kan vara drivaxelsknutarna, kolla stötdämpare så dom inte är slut, kan bli dyrt. kolla inredningen, den avslöjar ofta hur mycket bilen har gått.. bli inte lurad av att de mesta kan vara fräsh (de kan vara utbytt) leta efter utslitna saker/platser som har funnits i bilen från början. sen e de ju motorn också... försök att provköra olika förhållanden, varva bilen kör på ojämn väg olika hastighet m.m o se hur bilen går... o till sist gör gärna någon typ av test.. tips är de klassiska m-testet som kan avslöja en massa... jag gjorde inte testet o jag fick lägga ner 10 000 bara 2 månader efter köpet på att fixa grejer... kan säkert ha missat mucke men jag hoppas de ordnar sig o du hittar din bil.. men tänk på att den här inte är den enda.. finns en massa andra o frästas inte av priset detta gäller inte alltid men oftast om priset är billigt vid köp blir de dyrt vid drift... lycka till...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad är 320 IS för bil? Känner bara till 318 IS.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...jeg mener E30/E36 320iS var en slags speciel M3 for bl.a det italienske og portugisiske markedet. Pointet var at komme rundt bestemte skattebegrænsninger. Om jeg mindes korrekt er begrænsningerne i forhold til motorvolum (indtil 2 liter og over) og jeg mener bilen har ca. 195 HK.

V-max
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
bmwE9, tackar för snabbt svar!
Var inte bara 320IS en 80-talare, den fanns väl inte så sent som -93 heller??

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Vad jag har förstått så är 320is en "snikmodell" av M3 E30 och togs aldrig in till Sverige.
Ja
35
Jac
E36 320i Coupé -92
Sterligsilber
Eum,. asså den e en 320i fast de e en sportcupé.. har bara 2 dörrar,. så jag antog att den kallades 320 IS men ack så fel man hade,. :)
Grejjen e den att de kostar uppemot 1000kr att göra M test,. å jag hade helst velat göra de innan jag köper bilen så jag inte går på en nit.
jag har kollat andra och denna verkar helt ok,.(om den nu klarar de test jag ska utföra på den).,
En sak till, va inne på aftonbladet å kolla runt hur mykke det kostar att äga en bmw 318.,. och de visade sig inte vara värst dyrt,. fast de klaga på att 320 med 6cyl motorn e dyrare ,. jag undrar då,. hur mykke dyrare pratar vi,. ere stor skillnad.?,.

bilen jag har tittat på är:
Länk
kolla in å säg va ni tykker,.
takkar igen!
stefannorr
10800 mil,var fick du de ifrån..19000 kan ja läsa....
gagge
hoppas du vet att de är är en 4 dörrars sedan o inte en 2 dörrars coupe.. o de e 19 000 mil o inte 10 000...
Ge
31
Georgos
320 Cab -91
Kolla på Farzebriefen (Tyska ägarbeviset) ring dem gammla ägarna!!!!Om ägaren har en kopia annars kanske länsstyrelsen kan skicka en kopia på den.
Ja
35
Jac
E36 320i Coupé -92
Sterligsilber
Oj!,. jag råka länka fel länk :)
den hade 10800,. men den blev såld 10 min innan jag kom dit,. :( ack va ska man göra,.
förresten ,.va ere för fel på 2dörrars varianten,.?
stefannorr
Jac>> Ja tror du behöver läsa söka m.m om BMW på nätet så du vet lite grann i alla fall : )
320 IS var en M3 avsedd för den italienska marknaden. Ser ut som en vanlig E30, men har M3:ans motor på 2 liter för att slippa dyr skatt.

Bayerische Motoren Werke
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...en gammel tråd, men....

...taler vi om en reduceret (i volumen !) E30 M3 motor...den er standard på ca. 2,3 liter...eller er det en anden modificeret motor ?

...nu ja...E30 320 IS blev også solgt på det portugisiske markedet !

V-max
Ma
60
Malm82
BMW 320i -87
Is va e det för bil? Våran familj har impoterad möe bilar o motorcyklar, det e mycket myt. klart att det finns fler bilar som e skryvade, det finns 40 miljoner bilar som byter ägare i tyskland varje år, o det finns ca 4 miljoner bilar i sverige totalt. Va inte så rädd, ta med dig nån som kan nåt om bilar o gå igenom bilen innan du köper den! Ha det! / Jonte
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
bmwe9: jupp en M3 motor som fått reducerad volym till under 2 liter för där går gränsen för straffskatt i italien (och kanske även portugal då? om den såldes där oxå)

320is ser inte alls ut som en M3 utan som en vanlig 320 typ.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.