|
|
|
|---|---|
|
Hej !!! Ska byta katt på min bil eftersom något gjort så att motorstyrningen fetar på med bränsle. Räcker det att sätta dit 1 st katt som räcker till 5.7 liters sugmotorer ist för o ta 2 st , känns lite onödigt både prismässigt och uppvärmningsmässigt o ha 2 st , det borde väl räcka med 1 st ? Ska även byta bägge lambdorna för säkerhets skull. mvh Nikke | |
|
borde räcka med 1 sportkat eller racekat tycker man.. men 1 tar mer plats än 2 på längden (eftersom man måste få plats med en y-koppling oxå) så det kommer hamna långt bak = mindre plats för resten av avgassystemet.. jag satte dit 2st sportkattar för säkerhets skull.. biltemas sportkattar kostar 1500kr/st.. |
|
|
Nikke: Börja med att kolla felminnet först om du inte redan gjort det så slipper du förhoppningsvis byta saker i onödan. Räkna med mellan 5-900:- för en diagnos, se till att få eventuella felkoder utskrivet. Biltemas lambdor kan funka men jag skulle nog köpt original. Bytte du tempsensorn?: Länk Mvh |
|
|
Nikke: Hur långt bak ligger de nya kattarna som du har, kanske behöver flyttas närmare grenrören för att få upp värmen? Visst hade du chippat motorn? Tror att det kan vara problemet... /Robban |
|
|
Den har gått igenom besiktning innan med chippet i , och dem kattarna jag satte dit sitter på samma plats som original. Det skramlar under bilen nu vid exatk 1700 rpm , troligtvis i en av kattarna , lever som tusan , är tom lite pinsamt att komma i en övrigt fin 540 o sen låter den som skit vid 1700 rpm. Bilen går som en klocka i övrigt (bättre med nya tempsensorn) , inga ryck eller något och hävdar sig bra mot andra bilar med , så dåligt går den inte , men klart om den fetar på lite med bränslet då ligger kattarna illa till o det vet man ju inte förrens vid en besiktning ( jo nu vet jag :( ). Tempsensorn är bytt , eftersom lambdorna bör bytas efter 10 k mil , och dessa har suttit på bilen i minst 10000 mil så är det väl lika bra att byta dem med. Jag kommer att ha bilen ett bra tag till tror jag ( 3 år nu ) , och då är det dumt att tex byta en lambda eller bara katten , för om någon mer lambda är trasig så kommer den att feta på med bränsle och ta sönder katalysatorn igen ju , står jag ju med skägget i brevlådan nästa år igen. Ang diagnos så hörde jag av mig till en firma (mekonomenverkstad) som är hyvens och duktiga , de sa till mig att det inte går o läsa ut om tex lambda är trasiga. Det jag egentligen vill ta reda på till 200% är om 1 st sportkatt (metallisk 100-300 cellers) ersätter 2 st original kattar (keramiska), flödesmässigt sett så jag inte tappar på det där. Lambdorna kommer att bli köpta på meca för 2180 kr paret med original kontakt stycke. Jag ska också byta ljuddämparen för jag tycker den brummar lite för mycket (sportavgas), så jag byter tebax till ett tystare , därav så vill jag minimera gångerna jag plockar ner o svetsar avgassystemet , det räcker med 1 ggr. Ochså ska det på nya fina lyktor i svart krom (lyse svagt på V.F. ) , tråkigt men så blir det på gamla bilar. Alla svar och tips uppskattas väldigt mycket , särskilt om flödesfrågan :) Mvh Niklas |
|
| Vad är de för tempsensor du bytt? | |
|
Men om du monterar en katt, den kommer du väl bli tvungen att montera typ under bakom baksätet vilket borde leda till att den får ännu svärare att få temperaturen än orginalkattarna. Sen förstår jag inte hur de kan säga att man inte kan läsa av om lambdasonderna är trasiga med diagnos, det brukar ju enkelt att gå in och avläsa mätvärden dessutom och vilken spänning de jobbar med och så. Vad har de för utrustning för diagnos på den där verkstaden du talar om? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.