AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.320

helljuse lyser alltid, e39

Ja
46
Jazon
323Ci -96
har köpt en e39 nyligen. höger helljus lös inte. tänkte att det är bara att byta lampa. såg nu att sladden var ur, tänkte för mig själv varför.

när jag satte i den så lös det HELA tiden från den lampan. även när bilen var avstängd, från den lampan. den slocknar helt enkelt aldrig. vad kan vara fel? hur går jag tillväga för att felsöka detta?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ljusmodulen som pajat. Det skall gå att byta en transistor i den om du söker lite på gamla trådar. Det är inte helt sonika att bara byta hela modulen heller eftersom den samkodas med bilens övriga system och lagrar bl.a mätarställningen. Av nån anledning är det alltid höger helljus som drabbas.
Ja
46
Jazon
323Ci -96
och vad kostar denna modulen att byta ungefär?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mer läsning om problemet:Länk
Mektips om transistorbyte i befintlig modul:Länk
Ja
46
Jazon
323Ci -96
jag hittar inte var jag kan köpa ny transistor. de som jag hittat i andra trådar här har utgått. någon som vet var jag kan beställa en nu för tiden?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Du är medveten att du köpt en bil med mörkat fel, dvs säljaren visste om det.
Det finns inget som heter befintligt skick idag, du kan kräva att få det fixat / pengar.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Som privatperson har du undersökningsplikt när du köper av en annan privatperson. För att kunna tvinga en säljare (via tingsrätt dessutom) så måste köparen bevisa att det är just säljaren som dragit sladden. Inte någon av de föregående ägarna.

--------------------------------
//Lövet
Ja
46
Jazon
323Ci -96
kollade besiktningspapperna nu på internet när bilen står på mig som ägare. det är 3 års besiktning sladden varit urdragen. hur de skulle kunna missa det är skitsnack isf. för man försöker ju byta lampa om man nu inte visste. och då ser man att sladden är ur. och sätter i den. tada! då har du problemet framför ögonen. första besiktningen jag kan se är
060123 mil: 113885 godkänd
070226 mil: 124726 Underkänd med 2X
080225 mil: 142258 Underkänd med 2X
090227 mil: 158381 Underkänd med 2X

de sa de haft bilen i 5 år och kört 4k mil.

men skulle gärna hitta var jag kan hitta en trissa.
hittat en ersättare tror jag
vn750
men det går inte beställa från rs online som privatperson. finns det fler sidor?
Ja
46
Jazon
323Ci -96
man fick beställa från rs online. så det blev 5st (minimum)
men nu efter att jag beställt kom jag o tänka på, behövde man en "bricka" av ngt slag mellan baksidan o kylflänsen? eller det kanske sitter en i som man kan återanvända? eller det är ingen risk för kortis om man inte har bricka?
Ja
46
Jazon
323Ci -96
har lödat den nu. och det fungerar, skönt. sparat lite pengar. men jag är sämst på att löda, skakar som bara den i händerna när jag ska göra pilliga jobb =(
Nu kom jag in lite för sent i tråden tyvärr. Bra att du lyckats, och som du såg så sitter det en isolerbricka av kiselgummi under effektkretsen. Den kan utan problem återanvändas, skulle den sitta kvar på den urlödade kretsen så är det bara att lossa lite försiktigt osv.
Jag har några effektkretsar i lager om någon skulle behöva i framtiden.

FP
Ja
46
Jazon
323Ci -96
ja, det var som en stor bricka. tänkte först det var kylpasta. var bakom alla 3 som en stor.

de hade lackat halva mitt kort med. så det var ett jäkligt att få bort lodet. vickade sönder den som var där först så jag tog bort ben för ben ist. den var ju öndå skrot så ;)
Ja
46
Jazon
323Ci -96
då var det dags igen. lyser konstant igen ca 1 månad efter bytet. riktigt drygt. hur stor är chansen att jag bara hade otur att den gick sönder så snabbt? eller det är ngt annat som ligger o tar sönder den?
Ren otur, eller kanske lite dåligt monterad, dålig kylning osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.