AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.435

Att ställa av bilen

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Ni som har hand om era bilar såpass att ni ställer av dem under vintertid, hur gör ni? Jag tänkte ställa av min snart av olika skäl och undrar hur man gör då den är i garaget.

Redig tvätt innan och sen in, ska man täcka över, vad gör man med batteriet? Ska man ut och starta den ett par min 2-3 dar i veckan?

Tips tack
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, jag har väl gjort detta "någon gång" på en 528 E28 jag hade en gång i tiden...
Jag gjorde som så att jag pallade upp den och tog bort hjulen vill jag minnas annars så kan man trycka i max tillåtet däcktryck och låta den stå så, tog ur batteriet(till ett varmare ställe), full tank + tvättade den och bytte motorolja+ oljefiltret just innan den kördes in i sitt björnide, relativt nyvaxad var den också.
Smorde in gummilisterna runt dörrar osv..

Täck INTE över bilen om du har den minsta risk att det kan bildas kondens i garaget..tycker jag.
Men det finns många som slänger en pressening el dylikt över den, det gör mer skada än nytta.
Visst, finns ju bilpyjamaser med "andningsfunktion" som är ett bättre alternativ, men jag tycker inte man ska göra det iaf..
Ok, om du VET att det blåser in mycket damm så kanske du vill ha ett skynke över för att undvika att bilen ser dammig o ledsen ut där den står :)

Min E28:a saknade dock ac..
Du kanske bör köra motorn några ggr(låt säga max en gång i månaden) till driftsvarmt tillstånd och motionera ac'n annars KAN det väl tänkas att man riskerar att torka ur kompressorpackningen och du har ett ej fungerande system till våren pga att köldmediet läkt ut pga torkande packning/tätning i kompressorn.

Men det finns mycket att läsa om avställningar t.ex. här på forumet om du orkar leta ;)

I instruktionsboken finns det säkert också anvisningar utav BMW hur dom vill att man ska göra..

Mvh Janne
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Tack Janne,

Mitt batteri är redan skit, blev urladdad pga pill med stereon och den jobbar efter uppladdning aldrig mer i 100%, mer vid 80% sägs det ju.

Jag kommer alltså köpa nytt batteri nästa säsong.

Men du nämner ac mm som jag inte ens tänkt på, räcker det att 1 ggn i veckan starta motorn, smågasa, dra igång AC på max säg 5-10 min?

Alltså för att hålla bilen i skick, ej batteriet.

Jag ska genast leta andra trådar också.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Att ställa på bockar har jag läst i olika trådar nu, är det sånna från Biltema som klarar 1,5 ton st för 69:90? Är de stabila?

Finns för 3 ton st också men frågan är om man ska gå så långt eller bara pumpa däcken?

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Om jag orkar och det börjar bli dags så byter jag olja då. Annars några hekto extra luft i däcken. haka på en Ctek-laddare under huven och pussa adjö. Thats it.

Sen står den typ 6 månader så. Att starta utan att köra den genomvarm drar bara in en massa fukt. Garaget är några plusgrader hela vintern.

Det har funkat hittils...
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag skulle nog inte heller hålla på att starta den hela tiden pga fukt i avgassystem som inte blir så billigt att byta .Katalysatorn måste bli genom varm om man startar den och det blir den knappt av att stå på tomgång i 10 minuter

Ha de T

Ps. Ctek är riktigt bra att ha på också
Jag brukar göra ungefär som Isak5503. Pumpa däcken lite extra och på med batteriladdaren. Det brukar nästan aldrig bli av att jag byter oljan före det är dags att ta ut bilen på våren men man brukar ju säga att oljan ska bytas när bilen ställs ner. Att hålla på och starta och låta den gå några minuter gör nog mer skada än nytta skulle jag tro. Ska man hålla på och starta ska man ha möjlighet att få bilen riktigt genomvarm. Är det kallt ute så kommer ändå inte ac´n att gå igång så det är ingen idé att köra för den sakens skull heller.
Is
468
Ismo
735iA -87
Fy fan, aldrig ställa bilen på bockar, den ska stå på hjulen.

Stötdämparna tar stryk av att hjulen hänger fritt.

Men högsta trycket i däcken och sen får den stå på dom.

Vaxning är bra, olja lite här och var är väldigt bra med, veva ner rutorna lite och om bilen ska täckas så är det av gamla lakan.

Jag låter mina bilar stå ute året runt, ger dom motion någon gång per vecka, kanske ner till biltvätt med vax.

Stereo och dyl är urplockat, batteriet med.. larm i bilarna behövs inte då vi har en "grupp" larm vid namn Lars med hagelsprakaren sen Ragge med älgstudsaren, om inte skott i luften avskräcker så kommer fyrbenta vän Rambo och hugger i kulorna och så slipper vi nog dåliga gener framöver.... Men det är en bondhåla vi bor i.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
läser ibland att ni smörjer alla gummilister med något?vaselin? blir det inte kletigt då eller är det något speciellt?

en fråga till, pumpa några hekto mer i däcken, jag kör 3 på alla nu och undrar hur mycket jag ska ta?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Att starta den 1 gång i veckan är som andra skriver onödigt och kan ge mer skada än nytta..
Att palla upp bilen utan hjulen kan man ha olika uppfattningar om och kanske inte behövs eller ens är nyttigt för hjulupphängningen, men så vill jag minnas att jag gjorde :)
Jag smorde in listerna med något medel som just var lämpligt att smörja in dessa med(kommer inte exakt ihåg vad det hette nu)..

Vad gäller däcktrycket så pumpa i så mycket som däcken klarar av(står på däcksidan), ingen fara om man "smäller i" lite mera än så också iom att du inte ska köra med bilen..
Eller så låter du bilen stå på en sämre hjuluppsättning som du har liggandes.. om du nu har det..

Mvh Janne.
Jag har hört att det ska vara bra att ha marsipan i tanken över vintern. Men hur mycket? Typ, går det bra med Statoils marsipan, eller kan man köpa en tvåkilos limpa OEM-marsipan på Ica och knöla i? Ska den bara vara avställd en månad räcker det med en 250:grammare.

Och jag vill bara påpeka att man ska INTE ha saltlakrits i tanken, (som vissa amatörer tror, hehe) !! för saltlakritsen ska man självklart ha i växellådan! Fyll på så mycket salta fiskar så att det inte går att lägga i friläget längre - då står den sig över vintern!!!

:) ;)
Is
468
Ismo
735iA -87
Hehe, det var roligt med godiset... förstår poängen.

det finns egentligen inget speciellt man måste göra för vinterförvaring, sund förnuft kanske?

Bilen ska väl bara stå över vintern?

Räcker nog väl med underhålls ladda batteriet, mina rostiga bilar har inte rostat mer när dom stått på parkeringen i snöstorm, men pendlarbilen som går dagligen trilla framskärmen av idag.. salt på vägarna... och en fet arsle på skärmen.
Haha, ursäkta min skämtsamhet - jag vill inte förstöra tråden, var bara på lite skojarhumör! ;)

Det enda jag är säker på verkligen spelar roll, är att koppla ur och ta in batteriet om den står kallt. Allt annat känns som överkurs för min egen del, men det kan ju knappast skada att starta bilen någon gång och låta vätskorna gå runt i systemet. Men som sagt - åt var och en deras egen melodi, bara man blir glad så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.