AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.292

Nya Ford Focus - en besvikelse

Sida 2 av 3
Morsan har en V50 2.0D från 08 och det är faktiskt en helt ok bil måste jag motvilligt erkänna. Den har nåt "R-paket" så den har lite annan inredning än dom vanliga. Om det är nåt i paketet som påverkar körkänslan vet jag inte. Jag skulle lätt kunna ha en sån bil iallafall. Däremot så ska man inte vistas några längre sträckor i baksätet på den. Fast det ska man inte i en ny V70 heller, man sitter nästan lika illa där...
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ungefär min poäng också. De mindre fyrcylindriga motorerna förstör hela bilen men när man får i en ordentlig motor så är bilen jättetrevlig.

--------------------------------
//Lövet
Min V50 hade 140 hk 5:an (2.4L årsmodell 2005) och jag var jättebesviken på det mesta med den bilen. Särskilt då motor och bullrighet/burkighet

Det var därför jag sålde den och köpte en V70 2.4t AWD istället
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tallviking hur upplever du den nuvarande V70:n mot den tidigare V50:n då?
Är du nöjdare med den större bilen?
Bytte du till en V70N eller är det den nya V70II du har?

Jag hade ju tänkt göra precis tvärt om byta min V70N -06 mot en ny V50?
Men man vill ju inte byta ner sig och ångra sig... :/
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
...Dessutom lär jag inte få det lätt med frugan om jag byter till en bil
som hon upplever sämre än hennes "favoritbil" till ett högre pris!

(Man vill ju inte sova i garaget de närmaste året... ;)
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
2,4T AWD kan inte vara nyare än -02 så det är en V70N.

//Lövet
Kör själv V70N T5 och har kört V50 otaliga gånger. När det gäller min syn på V50 vs V70N:

V50
+ Modernare inredning/design
+ Köregenskaper
+ Styrning

V70N
+ Stolarna
+ Ljudkomforten
+ Bagageutrymmet

Har man barn så är det bara V70 som gäller, även om den är en pråm att köra trots sportchassie. Känner flertalet V50 ägare som bittert ångrat att de inte köpte V70/XC70 istället när det barnen kommer, trots att V50 egentligen är en trevligare bil att köra.
Även om Volvohandlare gärna vill framhålla V50 som praktisk så är det oftast mycket mer än en barnvagn som skall in i bilen...

Har man inga barn och endast använder bilen för att frakta jordbruksredskap som golfklubbor är däremot V50 ett självklart val. men då finns det också E91, A4 Avant, MB C-klass som egentligen alla är trevligare bilar att både köra och åka i.

Verdi
Hur f-n bar de sig åt förr i tiden? När jag låg i barnvagn i slutet av 70-talet åkte mina föräldrar runt i en liten Renault. Det gick det med.

Jag gissar att barnvagnarna har växt, men det har ju bilarna också. En ny VW Polo är väl större än en 70-tals Golf tex.

Våga vägra V70! :)
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Resten av Europa klarar sig med en Golf fortfarande så visst har det gått inflation i utrymme i Sverige. Dock är det nog så att vi i Sverige åker relativt sett ganska många mil med våra barn i jämförelse med mer tättbefolkade länder.

//Lövet
Sverige är ett till ytan stort land med långa avstånd. Många åker 100mil till fjällen med familjen eller 40-60mil till sommarstugan. Och skall man sedan stanna där under en 4v semesterperiod blir det en del prylar som skall med, även om man naturligtvis kan komplettera med mycket på plats.
Leffo: Jag bytte till en maxutrustad AWD 2002:a och den var klart bättre i det mesta jämfört med V50 05:an 140hk trots att V50:n gått 6000 mil och V70 det dubbla

Har efter det haft ett antal SAAB 9-5 Kombi och 9-3 och dom är klart i klass med V70. Speciellt nya 9-3:an är körglad så det förslår och kombiversionen är nog den jag skulle välja jämfört med en V50 eller Focus/C-max

En SAAB 9-3 Kombi biopower 08:a med större motorn är nog min favorit just nu om man väger in olika faktorer som pris, körglädje, kvalitet, utrymme, utrustning etc.

Provade att köra en MB A200 CDI 07:a ett halvår. Kul bil med inte direkt hög kvalitet och bullerdämpning
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tack för synpunkter.
Jag tror jag kör några mil till i V70:n och letar vidare efter ett komplement till
den istället. (äldre Miata eller 323 compakt)

/L
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Alla ni här som kör V70 får ursäkta, men jag begriper inte hur den kan vara en sån favorit bland barnfamiljer - bilen är ju trång! Stolarna är bekväma, det håller jag med om, men att sitta tre personer i bredd i baksätet är en pina. Dessutom tycker jag inte att bagageutrymmet är något särskilt, enda fördelen är väl att bakluckan är rak så att den inte inkräktar så mycket på utrymmet. Eller har jag missat något?

/Masten
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag var också förvånad över hur trångt det var i baksätet på V70n...

Mvh
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är ju oftast barn som sitter i baksätet så utrymmet är nog inget problem. Behöver man skjutsa tonåringar kan jag inte annat än rekommendera Skoda Superb, nya modellen. Vilket baksäte! Det är större än 7-serien eller S-klass.

//Lövet
Masten mfl: Du kommer att komma till insikt den dagen du själv får barn :-)

Jag hade exakt samma filofosi som Verdi innan jag fick barn, men jag har nu insett varför den är en favorit hos många barnfamiljer.

Visst är en BMW 5-serie roligare, en E-klass rymligare, en A6 mer välbyggd men faktum är att V70 är en genialisk allrounder för den sub-urbana 2-barnsfamiljen med villa, sommarstuga och som gärna åker på semster i bilen.

När man är på IKEA/Bauhaus/trädgårdscenter, som man ofta besöker som husägare, är det lika kul att le åt stackarna som med olika desperata tilltag försöker få in sitt inköp i det minimala bagaget på sin A4 Avant.

Samtidigt håller jag med om att den är urtrist att köra. Fjädringskomforten (17-tum med sportchassie) är makaber samt körglädjen obefintlig.

Baksätet i sig tycker jag faktiskt är bra. Sittdynan och komforten är bra, åtminstone för två personer. Däremot är benutrymmet bak dåligt på V70 om man betänker dess storlek.

Skjutsa tonåringar ser jag inte som ett framtida problem. Vad jag kan minnas brukar de sällan vilja följa med föräldrarna någonstans :-)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tja alla kan ju tycka olika, men att vi eller (frugan) valde den berodde på fler faktorer än baksätet.
Det var ju några år sedan vi köpte den (2006). Men då kostade en motsvarande 5 serie touring med
automatlåda ganska exakt 100.000 kr mer.

Vi testade 5 serie touring, 3 serie touring, Mondeo, Cittra C5, Kia Sorento!!?,
Peugeot:s största kombi, Mazda 6 och A4.
Att det blev V70:n berodde på att den hade få svagheter helt enkelt.

Baksätet på V70:n kanske var lite mindre än Mondeon vi testade men Mondeon hade sämre ljudkomfort, plastigare inredning, tråkigare motor med sämre vrid, och kändes helt enkelt inte lika ihopskruvad.

3-seriekombin (E91) kändes helrätt ända till vi öppnade bakluckan.

Cittran provköde jag inte ens, vi kunde helt enkelt inte med all plast i inredning parat med blommiga textilier. Dessutom såg bilen ut som en smält ost. Detta har Cittra fixat numera med nya modellen som är riktigt snygg.

Kian blev för klumpig på garageuppfarten sedan var den riktigt tråkig att köra.
Dessutom svajig fjädring och högt vindbrus.

Mazda 6:an var skitkul att köra men hörselskydden vill jag bara ha när jag klipper gräset så den gick bort också.

A4:an kändes obekväm och stötig dessutom kändes lastkapaciteten begränsad (dock större än BMW E91)

Peugeoten höll vi på att köpa faktiskt, men den föll på utseendet.
Vi tyckte den så konstig ut med den märkliga C-stolpen. Men vi fick bäst pris på Peugeot.

V70:n hade lite trångt baksäte, svenssonstämpel men kändes lite lyxig, tyst och mycket komfortabel att köra dessutom trevligt motorljud. Det avgjorde saken för oss vid köpet 2006.
Men smaken är som bekant delad, och tråkigt vore det annars...

/L

Leffo: Jag har provat och faktiskt ägt flera av dom bilar du testat och har samma slutsatser

Äger i.o.f.s en Mondeo 06:a kombi just nu men det är av rent ekonomiska skäl. :-)

Hade en Peugeot 407 SW 3.0 maxutrustad innan men dörrljudet när man stänger förardörren fick mig att må illa. Snacka om att den känns billig plåtig där. Annars en helt OK bil men konstig fjädring. Både svajig och stötig samtidigt

Har en gammal 523 -98 som gått 17000 mil som reservbil och den är helt annan kvalitet och känsla i fortfarande trots ålder och miltal.

Har ni inte tittat på SAAB:s alternativ. Jag anser att en nästan ny SAAB är det mest prisvärda som går att köpa idag på begagnatmarknaden.
VW Passat är helt OK också.

Franska bilar är som vanligt mest konstig design och extremt dålig kvalitet/hållbarhet oavsett vad dom lovar. Statistiken talar för sig själv.

Och japaner lär sig nog aldrig göra intressanta körglada svanssonbilar tror jag tyvärr

Bästa upphämtning senaste åren har väl Ford och Opel stått för men det kanske är för att dom var så långt nere man kan komma och då är det kanske inte så svårt att bättra sig.
Verdi
Leffo,
Audi A6 borde väl ha passat bättre än A4? Men den är väl lite dyrare än V70 den också förstås.

Nya A4:an är riktigt rymlig också men den fanns ju inte då. V70 är ju stor men den är inte gigantisk så skillnaden måste bli ganska liten.

Men som sagt, man kanske resonerar annorlunda när man väl sitter där med barn och villa.

Vägrar dock bli en sån där hemmafixare som ska till Bauhaus 2-3 ggr i veckan. Det har gått till överdrift med det i samhället. Många nyblivna villaägare i min omgivning verkar inte göra annat än fixa på huset. Galna Ernst-sjukan....
Verdi: You just wait...

:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.