|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Lämnade in min brukshink (V70N -06) på plåtverkstaden, på grund av att någon ljusskygg individ roat sig med att försöka krossa de laminerade rutorna med en tumlad gatsten. Resultat: rutan höll men stenen splittrade sig och krossade backspegeln och repade lackeringen. Jag hade dumt nog lämnat bilen på stan fickparkerad med GPS och mobil kvar på instrumentpanelen. Tursamt nog fick jag behålla dessa ting eftersom "inbrottsförsöket" misslyckades. :) Hur som helst jag har ju alltid varit intresserad av köpa V50 nästa gång vi byter så jag tänkte passa på att hyra en under tiden V70:n stod på plåtverkstaden. Tyvärr var varenda V50 uthyrd så jag fick hålla till godo med en splitt ny Focus. Men det är ju nästan "samma" bil tänkte jag och accepterade den. Åtminstone delar bilarna ett flertal komponenter samt samma bottenplatta. Men nu efter en tid med Focusen måste jag erkänna att jag blev besviken. Maken till bullrig okomfortabel bil var länge sedan jag körde. Biltidningarna har ju lovordat modellen i grenar som chassi, körglädje och styrning!?. Stämmer inte alls med mitt intryck av den. Styrningen var medelmåttig med vibrationer vid gaspådrag. Motorn kändes kraftlös och MYCKET ljudlig. Man var tvungen att varva rödmarkering för att överhuvudtaget få kraft? Inredningen kändes dessutom billig och plastig trots nybilslukten. Frugan vägrade köra bilen efter 4 motorstopp vid rödljusen (kräver rätt mycket gas innan man släpper upp kopplingen) Efter en tur på 4 mil nyligen så resulterade det att frugan och min lilla 1 årige son blev åksjuk. (har aldrig hänt tidigare) Bilen är lite stötig och småhoppar lite över ojämnheter. Det tråkiga är att frugan numera totaldissar även köpa av ny V50 som bruksbil pga. Ford J...eln! Eftersom jag tvvärr råkade säga att det i mångt och mycket handlade om samma bil. Men mina upplevelser av V50 var inte så här när jag provkörde den vid lanseringen 2004 någon gång... Jag tycker det är märkligt att biltidningarna skrivit upp Focus som dom gjort. Man ser här vad viktigt det är att man själv lånar hem en bil och provar några dygn INNAN man köper nytt. Är det någon som vet om dagens V50 är lika burkig och okomfortabel som Focus? | |
|
Jag hade en V50 2005:a men sålde den av ungefär samma anledningar som du har om Focusen. Har även hört flera som ansåg dom bilarna vara burkiga, bullriga och dålig kvalitet Har dock hört att de ansiktslyfta senare modellerna är betydligt bättre så försök att få låna en på Volvo och testa ett dygn t.ex eller hyr en |
|
|
Nu är jag tvungen att stå ut med Fiku...förlåt Fokusen veckan ut. Sedan är min bil färdig. Men jag ska definitivt kräva att låna hem och testa V50:n grundligt innan ev. köp. Är bara så förvånad att mina intryck av bilen skiljer sig så mot allt som skrivits om den? Har man för höga förväntningar? Bilen jag hyrde är trots allt helt ny, aldrig uthyrd tidigare. |
|
|
Leffo: Gör inte samma misstag som resten på det här forumet och tro att bara för att de delar några komponenter så upplevs de likadant. Det är ENORM skillnad på Focus och V50. Det är annan inredning, andra stolar, andra fjädrar/dämpare, 50% bättre ljudisolering, andra motorer osv. De går inte jämföra samma vecka ens engång. Gör man som jag och skaffar en med dubbelglas och laminerade rutor så är det samma ljudkomfort (i S40 iaf) som E90 och A4. Lika lite som Skoda och Audi upplevs likadant för att de delar startnyckel, lika lite upplevs Focus och V50 likadant. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Eftersom det var en hyrbil så gissar jag att det var en 1,8F du fick? Den motorn suger totalt på precis alla sätt och gör inte resten av bilen det minsta rättvisa. Buller, brum och inget drag alls. Den ska du INTE ha i V50 i alla fall, där ska du ha 2,0D, D5 eller T5 ;-) -------------------------------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: ...eller varför inte 1.6 Drive? /Masten |
|
|
Det är Ford-motorerna som sitter i ethanol-versionerna av Volvon så dom är helkass Och dom går heller inte att få med automatlåda |
|
|
Den är för slö för att göra rättvisa till ett körglatt chassi. I Sverige har vi också relativt låga bilskatter (även om vi inte själva tror det) så behovet av 1,6DRIVe är inte så stort som exempelvis Norge. Den har inte heller några biltullsförmåner eller reducerat förmånsvärde som etanolbilarna. Den enda fördelen är att man slipper vägskatt i 5 år vilket sparar kanske 5000kr... -------------------------------- //Lövet |
|
|
Tall: 2,0F i V70 kan du numera få med PowerShift (DSG) låda. 2,0F kommer också till den faceliftade versionen av C30. Förhoppningsvis följer lådan över där också. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Nu pratade om V50/S40 seriens etanol-motorer och bristen på automatlåda Nya etanol-motorerna i V70 med Turbo (2.5FT) är klart mycket bättre men Ford-motorerna i även V70 är totaltrötta eftersom dom saknar turbo och därigenom inte kan dra nytta av extra energiinnehållet i ethanolen så bra. Dessutom är ju 2.0F enbart 4-cylindrig |
|
|
4-cylindriga motorer kommer vi tyvärr få vänja oss vid. Nya S60 kommer exempelvis inte få över femmorna. "Tyvärr" är fyrcylindriga motorer effektivare och det är ju bara detta som räknas numera verkar det som. Poängen med att C30 numera kan få 2,0F är att den drivlinan är identisk med S40/V50 = kostnaden för 2,0F i S40/V50 är minimal. Den motorn finns dessutom redan som enbart bensinmotor så att börja erbjuda 2,0F i S40/V50 kräver minimalt med anpassning. Då får man en etanolmotor som passar biltypen rätt så bra. Petar man in Powershiftlådan så blir nog resultatet alldeles utmärkt. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Det låter ju bra det där att V50 har 50% mer ljudisolering. Det lär behövas med tanke på ljudnivån i Fokusen. Fjädringen/komforten är också katastrof i min hyrfokus (flexifuel) Så det låter ju bra att det skiljer också. Jag ska definitivt ge V50 en chans. Problemet blir att övertyga frun. Jag har ju redan felaktigt påtalat för henne att det i princip rör sig om samma bil. Påminner V50:n mer om vår nuvarande V70 så är det bra, för vår nuvarande bil är hon jättenöjd med. Själv skulle jag vilja ha lite mer körglädje, men komforten, motorstyrkan och ljudnivån på långfärd är suverän i den den 3 år gamla V70:n. I alla fall ljusår bättre än en helt ny Fokus. |
|
|
Jag upplever min bil som precis lika tyst som min tidigare BMW 530 -02. Jag har dock dubbelglas samt automat och T5 vilket gör att motorn knappt går över 2000 varv. V50 är bullrigare helt klart men då främst i de enklare utförandena utan dubbelglas samt med de små fyrcylindriga motorerna. Välj inte en sådan om du vill övertyga frugan under provkörningen ;-) Vad gäller körglädje så känns V70N som en oljetanker i jämförelse med V50. S40/V50 känns ungefär 500kg lättare, kräver mindre styrutslag, kränger mindre och är allmänt rappare. Klart trevligare än en A4 exempelvis. -------------------------------- //Lövet |
|
| Tallviking: Det finns inget extra energiinnehåll i etanol. I etanol är det ca 30-40% lägre energiinnehåll än i bensin. | |
|
Men det tål å andra sidan högre kompression vilket är utmärkt i en turbomotor -------------------------------- //Lövet |
|
|
Det är en FORD och då behöver man inte förvänta sig någon drömbil , man får vad man betalar för ... |
|
|
Har samma dåliga erfarenheter av ford focus. Ford skäms inte över att ta bra med betalt för dessa rishög dessutom. Enda positiva med den bilen är att den krånglar väldigt sällan. BMW M-POWER |
|
|
Jag spenderade 40 mil i baksätet på en V50 06/07 (osäker på exakt årsmodell) 1,6d. Mycket störande vägljud trots 15" däck, den var betydligt bullrigare än vår 523 Touring -99 ______ Foto Länk |
|
|
En 523 kostar nästan dubbelt så mycket ny som en V50, så givetvis är det skillnad. (Prismässigt måste man jämföra samma generation) Det går som sagt att få ner ljudet genom att beställa laminerade glas och välja en modell med högre utväxling. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Du verkar kunnig ang Volvo/Ford Lövet. Arbetar du på VCC? Isf bör du nog...hålla lite tyst om vad du "vet" ;) Fö stämmer inte allt du skriver heller - min anställning hos VCC förbjuder mig dock att påpeka vad... Om man vill ha lte klipp i sin bil rekommenderar jag inte F-motorerna alls, hellre DrivE isf! |
|
|
Nej jag jobbar inte på VCC så jag kan tala helt fritt. Om något jag skrivit är felaktigt så får du gärna peka ut det. -------------------------------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.