AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.347

Byta från Business navigation till 16:9?

Gee
Hej,

Har sökt och letat en hel del men inte hittat någon tråd om detta (Har sätt gör det själv om bytet från 4:3). Går det att byta från business navigation ( Länk ) till en 16:9 enhet? Utan att behöva byta halva bilen, helst alltså bara byta själva delen i instrumentpanelen. Bilen är en e46 ci väldigt sen 02a.

Skulle uppskatta ett snabbt svar något enormt, då det är bland annat detta som avgör då jag nu äntligen ska köpa mig en BMW.
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Jag är ganska säker att det bara går att byta enheten rakt av. 99.8% säker men har inte testat själv...
Gee
Jag vill gärna tro det också, menar det är ju förmodligen bara huvudenheten som skilljer, kanske eventuellt även att radio tunern sitter fram i denna och inte i bagaget som på 16:9 navigationen.
Gee
Ingen som har någon 16:9 enhet att sälja så jag kan testa? ;)
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Jag vann nyss en på Ebay.de som jag inte vill ha. Fick den för 350 Euro. Du kanske vill köpa den istället för mig ;)

Jag vet att det går att skifta. Har läst om det på andra forum.
Gee
Det skulle mycket väl kunna vara intressant
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Tyvärr är det ganska mycket som skiljer både i kabelväg och modulmässigt mellan Radionavigaton/business och Professional 4:3/16:9.
Både kabelstam och i vissa äldre fall även radiomodulen. Det som konstigt nog är samma är själva navigatorcdläsaren (den måste dock kodas om.)

/Andy
Gee
Okej, att det är samma navigatorcdläsare har jag upptäckt och därför tändes ett litet hopp om att det skulle vara möjligt, men du vet inte om radiomodulen även sitter i bagaget på Radionavigation/Business?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så beror det på hur gammal din businessnavigation är.

/Andy
Gee
Den är från en sen 2002/11 uttagen -03 dock importerad, har kollat dvdläsaren/navigationen och vad jag kan se är det en mk4
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Då är enda chansen att kolla om du har en metallbox i bagaget som heter BM24 TMC eller BM54. Isåfall behöver du inte byta / skaffa ny radiomodul.

/Andy
Gee
Okej, tack för all hjälp, återkommer när jag kontrollerat detta.
Gee
Har kollat allt nu, och även haft av den gamla stereo navigationen för att ansluta 16:9 Skärmen, dock var det inte samma kontakt som det är i skärmen, någon som vet om det finns någon adapter, som gör att jag får de blå/vita kontakterna? från den stora svarta jag har bakom stereon idag.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Adapter finns inte då signalerna till de olika HU:na är helt olika.

Köp en kabelstam för navigation från en krockad bil och transplantera in den, det är enklare än man tror.

/Andy
Gee
Okej, tack för all hjälp Beolink uppskattas något enormt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.