AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.312

Läskigaste upplevelsen i mitt liv

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

BMW 328i, E36: Jag ligger på motorväg i ca 100 km/h - regn och allmänt våt vägbana. Strax efter Nyköping så kör jag över någon ojämnhet eller spår - och hela bakvagnen släpper! Jag känner hur bakhjulen sladdar fram och tillbaka och hinner med ett "SHIT nu är det färdigt!" innan jag hunnit bromsa ner och få kontroll på bilen.

Frågan är nu...vad i HELVETE hände? Jag har ganska nya däck (Nokian), bilen besiktigades i maj utan anmärkning och är i allmänt bra skick förutom just bakvagnen som jag ibland upplever som orolig men man har ju läst här på forumet att det är ett vanligt fenomen på 3-serien. Den är i övrigt väldigt fast i hullet och överaskar sällan. Men helt klart finns tendenser till markanta skutt i sidled vid ojämnheter/gropar etc. Och IBLAND kan bakvagnen kännas slingrig...men ytterst ytterst sällan.

Please...är detta normalt? Jag vågar inte ens tänka på hur det kunnat sluta. Sladd i 100 knutar...vad fasen håller bilen på med?

Mvh Henrik
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Så höll min m3a också på när vägen var våt, och jag märkte att när jag
gasa på ettans och tvåans växel flyttade sig bakvagnen i sidled. Felet
var en främre bärarmsbussning i bakvagnen som var dålig. med nya
bussningar spårade inte bakvagnen längre.

mvh stefan
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Man tackar...får lämna in för byte omgående. Så här kan man ju inte köra omkring.
Ho
21
Hornet85
318iS, E36 Coupé -92
var inte så att du fick vattenplaning? och kanske upplevde det som att bara bakvagnen släppte?

Har själv haft vattenplaning ett par gånger och det är väldigt otäkt.
Och E36orna är riktigt lätta i röven, lätta att få upp på ställ även i tort väder.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
hbengtsson, låter precis som det jag upplevde när jag rullade hem min första E36, orolig och slingrande bakvagn över vissa gupp. Efter byte av silentblocken (eller främre bärarmsbussning bak) så kändes den 100% bättre.

I senaste bilen passade jag även på att byta till powerflex bussning, med längre livslängd och enligt mig inte sämre komfort.

Hornet85: E36 har 50/50 viktfördelning.

//Jesper
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
E36 har en i mitt tycke felkonstruerad bakvagn jag har aldrig bytt så många dämpare fjädrar o bussningar på nån bil som denna.

mixim:du skriver att du satt dit powerflex med längre livslängd,hur länge har du haft dom.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har också råkat ut för det där. mina bakdäck följde spåret och framdäcken låg lite innanför mot mitten av vägen. först ett gupp sen låg ja på ställ hela långa kurvan ut. va min polare som märkte att vi åkte på ställ i blötan. för jag var så ovan just då och koncentrerad på annat.

det visade sig vara just dessa bussningar mixim skriver om.

det som krika skriver om hade jag också. och de har jag fortfarande. men det är inte lika mycket. så jag skulle haft powerflex där också...

BMW ownz
Råkade ut för en liknande sak med min gamla E36, fast på Autobahn nära Hamburg, i 160 km/h. Kan fortfarande inte förklara hur jag återfick kontrollen över bilen, men det gick, för annars hade jag och frugan varit utspridda över det tyska landskapet i den hastigheten. Kan tilläggas att det spöregnade, jag kom över en nyasfalterad bit av vägen och där släppte det totalt. Ryser vid tanken!

Vorsprung durch freude am fahren
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jasko76 ungefär så här ?? Länk :)
gO
1.407
gOry
335i Touring
nu fick ni inte länken
Länk
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag ger upp sök på "Audi autobahn slide" på youtube
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Trucker, har haft den i ett år, hurvida de håller längre får jag väl lita på folk och verkstaden har för erfarenheter. Vet att de kan spricka men de håller man koll på. Då materialet är hårdare bör det rimligtvis innebära att det tar längre tid innan de mjuknar upp, liksom M3 bussningarna.

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Jag har upplevt liknande fenomen med min E36 touring, påväg till Norge med splitternya 17" michelin dubbdäck, hade med mig min verktygslåda (ca 20 kg) och en kabeltrumma som vägde typ det samma.

Fick totalsladd och bilen gick ej att köra fortare än 80-90 innan tendenserna visade sig, skällde ut min däcksnubbe som fan på telefon! men det visde sig att min fjädrar(!) var helt slut, bytte fjädrar och bilen kändes som ny igen.

Bilen var utrustad med sänkfjädrar vid tillfället som problemen uppvisades, mina gamla sopsluta sommardäck uppgav inte samma fenomen, troligtvis så i varje gupp så hade jag för bra fäste och fel vinklar i bakvagnen med lite last i,

Ibland var det vänstersidan som fick fäste, och ibland högersidan, hursomhelst läskigt, nu sitter det förstärkta fjädrar "För dom som kör med mycket last" samt orginallängd, tendensen har upphört helt.

Först trodde jag att det var fel på däcken, sedan misstänkte jag att det var någon bussning som var fel, dock så tog mina däck i hjulhusen därav fjäderbytet.
Håller helt med föregående talare.. Silent klossar i bakvagnen... Blir väldig skillnad när dom är bytta. Bilen dansar inte heller lika mycket när man drar i 2:an vid 6500 varv..

"utseende före funktion"
Där tror jag att Audikillens byxor blev bruna! Nästan, men inte lika dramatiskt, i mitt fall var det mer som ett häftigt kast åt sidan och sedan kände jag att bakdelen på bilen levde sitt eget liv. Som sagt, vi hade väl änglavakt.

Men jag har haft flera sladdar, vid mycket lägre hastighet, så nog måste nåt ha varit fel, trots att bussningarna var helt nya. Ah, BMW och bakvagnsbussningar - har fått byta på E30, E36 och E46.

Vorsprung durch freude am fahren
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Intressanta inlägg. Det får bli ett besök hos min lokala BMW verkstad per omgående som får byta samtliga bussningar i bakvagnen. Dessa powerflex, var kan man köpa dom?

Jag har nyligen bytt både stötar och fjädrar bak så den borde vara kanon i övrigt.

Fy fan för Audiklippet...jag körde själv med bilen på Autobahn i somras i runt 180. Jävla tur att det var torrt och fint på vägen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Autoexperten, Mekonomen, Motornord, Meca säljer powerflex :)

ja tur att de inte gick åt pippan när du körde så fort. själv kör man lugnt när det är blött ute nu mer. bara för att vara på den säkra sidan :)

BMW ownz
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det är gummit som släpper i vulkningen från ytterhylsan med följd att bärarmarna vandrar inåt.
Jag personligen väljer bort korvkioskbussningar i alla fräcka färger.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
j-
30
j-sson
530D-04
160 å spöregn=vattenplaning,märkligt eller idiotiskt?
Li
6
Lissmilo
G21 330e xDrive -21
E93 325i cabriolet -07
E92 325i -08
Jag har samma problem som beskrivs i denna tråd på min E92a - oberäknelig bakvagn. Tar tipset på allvar och ska kolla upp det här med att byta bussningar:

Fyra frågor:

1. Är det meningsfullt att byta ut samtliga bussningar i bakvagnen som några av er beskriver eller brukar det normalt sett räcka med att byta de främre bussningarna?

2. Måste man plocka ned hela bakvagnen för att utföra åtgärder?

3. Är det brukligt att byta andra slitdetaljer när den delen av bilen ändå demonteras (ifall bakvagnen måste ner).

4. Rekommenderas en fyrhjulsinställning efter bytet av bussningar?

Tacksam för svar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.