|
|
|
|---|---|
Bmwdrivernr1 |
Tjenare!!! Jag undrar ifall man byter kammar,chippar,tar bort kattarna,luftfilter,sportavgass och en riktig mappning på en 94-ans M5a,vad kan det bli för effekt och blir det stor prestanda skillnad??? Mvh/Jonas |
Bmwdrivernr1 |
Ingen som vet något??? |
| jag vet att chippa & mappa är i stort sett samma sak........ skulle tro en 370-380 hk i bästa fall, men den kommer inte att vrida sina 400nm efter den behandlingen.det kommer ochså att märkas. | |
|
Mikey> Vad menar du med att chipa bilen och att mappa bilen..Det är väl 2 helt skilda skaker.. chippet köper du ju klart till din bil medan att mappa bilen så ställer du in bilen på rullande landsväg och "optimerar" ...Eller är jag helt ute och cyklar??? |
|
|
Nej du är inte ute och cyklar....... Mvh Patrik 325i -92 |
|
Dino |
Är det inte lättare att köpa en M-3 a från början ställe ? för kostnads mässigt så ser det ut att bli lika iallafall . M-MotorSport |
E30Mpower |
Chippa är ingen idé att göra om du ska mappa bilen. Kolla på Länk |
Bmwdrivernr1 |
Det var ju det att jag ville ha en bil som det är lite mer plats i!!!! Dino......Vadårå??Skulle M3an gå så jävla mycket bättre???? Mvh/Jonas |
Dino |
Nej det tror jag inte , men då är det standard iallafall , lär inte va lika myckar slitage , jag tänkte mest på att det kommer att kosta dig en hel del . M-MotorSport |
Bmwdrivernr1 |
Dino....Jag tror inte det skilljer så mycket på bilarna prestanda mässigt när bägge två är orginal(visst M3an går väll snabbare upp till 100 sen så tror jag inte att den är något vassare än M5an???Jag vet inte,rätta mig ifall jag har fel?)Inte för att vara otrevlig eller så,men du pratar om slitage,vad tror du inte din Nosse gör då???? Mvh/Jonas |
| M5an är snabbare i fart men inte till hundra mest pga av att du kan dra M3an längre på varje växel. Sen tror jag Dino inte läser dina inlägg ordentligt och tror att dessa modifieringar skall sitta på din 325a därav hans kommentar om att köpa M3 direkt | |
|
Chipning och mappning är egentligen samma sak ju!Ja menar chipet man köper till sin bil är ju en kopia på en likadan bilmodell vars styrenhet någon har mappat!! Fast de e klart att en mappning kanske e att föredra då allt görs på just din bil med tanke på att alla bilar inte slits på samma sätt,så motorns skick spelar in!Ett tips är ett aldrig chippa/mappa en bil som man vet tar mer olja än tillåtet(dvs max 1liter/100mil(normalt enligt BMW) vid hårdkörning,vi snackar typ 6000varv under lååååång tid).Kolla oxå noga innan chipning/mappning att tändsystem mm i e toppskick.Ett luftläckage kan få din motor att skära pga för mager blandning.O glöm inte att kolla lambdasonden,även om nu lambdavärdet va ok så betyder det INTE att den funkar till 100%.... |
|
Bmwdrivernr1 |
Dawwe.....Tack för dina tipps Mvh/Jonas |
Dino |
Bmwdrivernr1 ,, sorry :( jag uppfattade det hela litte fel , trodde att du ville göra allt detta med din 325a jag såg inte att det var till en M-5a ,ber om ursäkt. M-MotorSport |
| Dino jag har gjort det mesta med min bil, kam, mappning, extraktorrör, luftfilter, 3 tumsavgas och finpolerade förbräningsrum. och vet du vad jag hänger ju med en E-30 m3:a i allafall :-) | |
Bmwdrivernr1 |
Dino.....Det är ingen fara!!! Mvh/Jonas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.