AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.198

Värdering av ovanligt väutrustad 525i E34

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har en bmw 525 i Manuell -92 ej vanos.
Bilen har ganska så ovanligt utrustningsnivå som tex.

Original monterat:
Brokat rot metallic
M-sport chassi
diffspärr!!!!!
Stora färddatorn
Servotronic
AUC
kllimator (lilla)
Original larm med fjärrlås (fällknivsmodellen)
M5-ratt
cd-växlare
avtagbar dragkrok
mm mm.

Eftermonterat av mig.
m-sport inredning i svart skinn (inget slitage i förarstol)

Bilen är helt ny bes och nyskattad. Har bytt massor på den, tex. bromsar runt om, pit-man arms bytta nu i veckan, nya broms och bränslerör. mm mm.

Finns kvitton på ca 25000kr på nya saker de senaste åren som tex koppling med huvud + slavcylinder, kylare. Renoverad topp mm mm.

Bilen har gått ca 27500mil och är i bra skick, någon rostbubbla vid tanklock och något i nedkant på någon framskärm och lite vid tanklocket. OBS! ej mycket rost! AC kyler ej annars så fungerar allt annat.

Bilen är helt original med orange blinkers, original alufälgar o så. Det enda som avviker från fabrikslev. är läder klädseln!

Vad tror ni om värde på denna bil? tanken har igentligen varit att behålla bilen, men börjar bli sugen på någon nyare bmw så därför funderingar på att sälja.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
I bästa fall runt 15 tusen, är min gissning.
mvh/Gunnar
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jag tror på lite mer, över 20 borde inte vara omöjligt med fräscht chassie och diffspärr.
bara inredningen+ratten är väl ca 5'kr.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Diffspärr?
Nja, snarare diffbroms antar jag :)

Jo, värdet är naturligtvis svårt att sia om i dagens lite kärva läge för många men i Sverige i dag så tror jag det blir svårt att få ut mera än ca 20' hur fin den än är..
Bra att den har en inredning som inte skäms för sig, detta höjer värdet eller gör att bilen uppfattas som mer lättsåld enligt mitt sätt att se på det hela + naturligtvis om diffbromsen är väl fungerande.

Minus är ju att Ac'n ej fungerar.

Lycka till!

Mvh Janne.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
har väl själv hoppats på runt 20k om jag nu ska sälja den.

Diffbromsen fungerar bra på vinterväg, men har inte testat att låsa upp den på asfalt. Chassiet är helt ok och den ligger kanonbra på vägen, inget glapp i ratten eller så.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
glömde skriva att den har stora högtalarpaketet med.
Det heter diffspärr (BMW kallar det så) är inte sååå ovanligt, är inredningen inklusive dörrsidor? Är original Anthrazit plysch för om det är ljus inredningen ser det hemskt ut med blandningen ljusgrå paneler/svarta säten.

Alufälgarna 15"? Ger den ett bra intryck så bör priset bli 15-25tkr allt beror på dig, hur du lägger upp försäljningen.

Fixa utrustningslista där allt finns med.

Mvh Stephan
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
har utrustningslista men skrev bara det viktigaste här. inredning är med dörrsidor så det ser bra ut.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
som sagt, def över 20 med den inredingen.
Tror nog det blir svårt att få över 20k för bilen.
E34 står inte högt i värde längre.

Sedan har din några mil på nacken, oavsett att bilen är gammal.
Sen att AC är urfunktion drar ner också på prislappen.

Det som står starkt är renoverad Topp, vad är det som är renoverat egentligen?
Bara planad topp och ny packning?

M5 inredning går att få tag på billigare, själv köpte jag min för 2k med dörrsidor.

Nu är det vintertid och dåligt läge att sälja, enligt mina egna erfarenheter.

Men jag hoppas iaf att du får 20.000kr för den. Men jag som köpare hade nog max gett 15.000kr.

Lycka till !
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stephan 735i:
Diffspärr är när du kan låsa diffen manuellt(via t.ex manöver via knapp/spak el. dylikt, men nu ska jag väl inte börja bli fööör kritisk till just denna benämning men fakta ska vara så relevant som det går att få den eller hur?) , det kan du inte med en diffbroms som vi egentligen pratar om i detta fall..

Jaja...

Jag skulle vilja se den E34:a idag(förutom M5 ) som spekulanterna vill betala över 20 000kr med dessutom rost och defekt ac, men visst, jag kan ha fel..
Jag har ju inte heller "hela bilden" klart för mig dvs hur bilen fungerar/ser ut totalt sett och t.ex vilka däck den har och skicket på dessa osv osv och om den har mv t.ex...

Mvh Janne.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Strongman: Att saker går att få tag på billigare har ju eg. inte så mycket med vad man kan få för dom. Beror bara hur länge man vill/kan sitta på grejorna, samt skick såklart.

Mvh
Scheckheft
Värderingsforumet tydliggör AP:s två användargrupper: entusiaster möter brukare och spannet i värderingarna blir därefter. Det finns många E34:or som kan betinga ett pris över 20tkr. Dock är det så som Stephan skriver: de flesta annonser suger.

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Janne; Inte enligt BMW, på Tyska; Sperrdifferential 25%.

Det finns massor av E34:or som kostar långt över 20tkr inklusive rost och trasig klima, 525i 24V, 525 tds, 535i, 530i V8, ja i princip vad som helst i ett trevligt utförande, finns en superläcker 525i M-Sportpaket-95 i Daytonaviolett med ljust silvergrått läder som INTE har klima från fabrik den gick för €2710 i Tyskland Länk

Rost i mer eller mindre omfattning har alla bilar med några år på vägarna, den som tror något annat lurar sig själv.

Hur många förväntar sig att hitta fungerande Klima i en 92:a? Dom har ju till och med freonsystem från fabrik = ombyggnad krävs och detta på en bil runt 20tkr, vakna från drömmen.

Allt för många har en märklig uppfattning vad bilar är värda att betala, typ jag KAN få en fin M3 E46 för 190tkr, men jag får vänta månad efter månad, allt medan livet fortsätter runt om kring en, fatta livet är NU inte sen.

Det finns viktigare saker än att ha betalt minsta möjliga för en bil, exempelvis att få tag i en.

Mvh Stephan
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
fixa kliman är troligtvis inga större kostnader trots konvertering.. Har gjort konvertering på en M5 -92 och det enda var ny olja i kompressorn för konvertering till nya gasen.

Bilen blir säkert kvar hos mig om det inte dyker upp något riktigt intressant och då kommer kliman att lagas. kondensor + torkfilter från tyskland ca 1500kr + fyllning på ac firma ca 1000kr.

Det är ändå ganska så intressant detta med värdering. Oftast så värderar man sina egna saker högre och prutar o gnäller som en tok när man ska köpa :)
Både min AC på min f.d E34 och min väns AC fungerade utmärkt.
Så att kräva att en AC fungerar är inga dimmor ;)

Sen går det inte jämföra en 540 mot en 525, helt olika bilar :)

Men jag har bara uttalat mig i vad jag hade varit villig att betala.
Det finns säkert folk som uppskattar allt denna bilen har, och den går säkert jättebra.

Men vill fortfarande veta vad "renoverad topp" innebär.
Em
50
Emil-Andersson
535i -87
518i -88
M5 -01
Hej hall112, såg du jag skrivit i din gästbok?

Mvh Emil Andersson
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Emil-Andersson, såg det nu.. har skickat powerpost!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...Ok, Stephan visst finns det E34.or som kostar mera än 20 papp, jag fokuserade "lite fel" där men jag kom då ihåg att M5:orna är dyrare iaf ;)))

Sedan så drömmer jag inte, mitt ac-system i min åttiotals BMW fungerar helt ok, kyler absolut som den ska osv..
Jag har låtit fylla systemet och det har räckt...kostnad ca 2000kr(+ en "garantifyllning" också ty gasen "tog slut" efter ca 2 år efter första repet och byte av läckande påfyllnadsventiler)..
Konverterad då?>>>Japp, till r134a, det ingick i den fruktansvärda pengen 2000 svenska kronor :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.