AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.346

RFT-vinterdäck - är detta ett bra val?

Verdi
Hittade detta Nokian-däck på däckonline. 1188:- verkar ju vara ett bra pris. Vad tror ni?

Länk
Verdi
Fast motsvarande utan RFT verkar ju både tystare och bättre förstås... 1350:- ligger de på.

har aldrig fått "akut" punktering men skulle säkert få om jag skaffade utan RFT. :)

Dubbade 17" verkar vara snordyra iaf. Dessutom hotar de att förbjuda dubbdäck på gatan utanför där jag bor nästa vinter. (Kungsg. Uppsala) Men skulle helst vilja ha dubb ändå. Kör mycket på småvägar.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Bra pris i alla fall! Konstigt att RFT-däcket är billigare än det vanliga. Jag kommer att välja dubbfritt så Nokian-däcket låter helt klart intressant.
Bayer_Aleks
Jag frågade Gummigubben och även Vianor om dem däcken eftersom jag tycker Nokian gör grymma vinterdäck, men båda sa att dem låter en hel del så jag skippar dem.
Själv beställde jag alldeles nyss från Bythjul.com Michelin Pilot Alpin PA2 till samma pris.
E3
1.828
E36
USA bilar
Nokians dubbade tillhör inte de tystaste, men de vassaste!
dubbade Hakka 4 för under 1500:-/st monterat och klart är väl inte snordyrt??
Bayer_Aleks
Det är odubbade Nokian däck som Verdi frågar efter här :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Är det? Han nämner själv att: "Dubbade 17" verkar vara snordyra iaf. Dessutom hotar de att förbjuda dubbdäck på gatan utanför där jag bor nästa vinter. (Kungsg. Uppsala) Men skulle helst vilja ha dubb ändå. Kör mycket på småvägar."
De som tas upp i länken är dock dubbfria såklart!
Verdi
På Däckonline tar de 3000:- per däck för Nokians dubbade 17". Men det kanske var ett litet konstigt pris? Drygt dubbla priset mot de odubbade Nokian på samma site.
E3
1.828
E36
USA bilar
Har sagt det förr, säger det igen, ni stirrar er blinda på DoL, finns många lokala gummigubbar med bättre pris, och servicen får man på köpet!
Vilka Hakka hade DoL? 4,5 eller 7? Priset jag nämnde (under 1500:-) anser H4
Verdi
Har aldrig köpt däck på nätet och tänkte nog inte börja nu heller. Om det inte skiljer så mycket att jag "måste" förstås...

Tänkte bara ha ett hum om vad det kostar på nätet när jag ska till Däckia imorgon bitti och höra vad de vill ha. Köper man där borde de väl skifta däcken och balansera de på köpet t ex. Så det får man väl räkna till deras fördel.

Dessutom har jag lite tight med utrymme i förrådet så jag förvarar däcken hos dem också, så jag hoppas på ett bra erbjudande. Men vi får väl se.
Bayer_Aleks
Verdi: Visst e de smidigt att göra så, få allt på samma ställe, men många däckverkstäder e jävligt snåla med rabatter tycker jag för jag har åkt runt själv o frågat.
Köpte 275/30/19 däck för 105£ styck från England vilket kostar bra mycket mindre än på däckverkstad. Sen tog jag bort mina RFT däck från originalfälgarna 17" som jag ska ha vinterdäck på. Vianor tog 200kr för att ta bort dem från fälgen o tar 500 för att montera o balansera dem nya vinterdäcken åt mig. Frågade om Nokian vinterdäck, vad dem skulle ta för dem om jag gjorde allt hos dem...och jag fick 1650 kr per däck som du länkade till för 1180 kr, plus balansering. Så visst kan man spara in pengar på köpa via nätet och få nya färska däck till mycket lägre pris.
De e min erfarenhet iaf och jag kommer fortsätta handla så.

E36: Verdis fråga "Hittade detta Nokian-däck på däckonline. 1188:- verkar ju vara ett bra pris. Vad tror ni?" Länken han hänvisar till går till ett Nokian odubbat RFT ;))
E3
1.828
E36
USA bilar
Bayer: Javisst, men inlägget under då?
Snåla gummigubbar? Som jag skrev 225/45-17 Hakka 4 för under 1500:- monterat, det är inte fel pris, likaså 185/65-15 Michelin X-Ice North på bil för 850:-
Fast du verka hitta dyra firmor.. vill man bara lägga av däck från fälg kostar det 25:- en skiftning (dvs avfälgning, montering och balansering) kostar 125:-
Nu är det ju tyvärr inte så att alla däckfirmor tar samma pris. Sen varierar priser en del beroende på om man bor i storstad eller utanför. Behöver inte vara dyrare inne i storstaden dock. Sen är det inte alltid så skoj att ringa till varenda däckverkstad för att hitta det absolut billigaste alternativet. Var och en gör ju som de själva vill.
E3
1.828
E36
USA bilar
Självklart Chris, har någon påstått något annat?
Jag förutsätter att alla här är vuxna, med egna viljor och egen hjärna

Man behöver ju inte ringa varenda en, men att jämföra lite kanse inte skdar? Eller tillhör du de som gladeligen betalar mycket mer än du behöver?
Verdi
Blev dubbat. Vill inte riskera livet på de kurviga skogsvägar jag pendlar längs.. Mer än jag redan gör förstås. :)

Valet föll på:
Continental ContiWinterViking 2 225/45R17 91T
1 589:-/st.
Verdi
ps. På Däckia där jag förvarar mina däck ville de ha nästan dubbelt så mycket per däck. Aldrig i livet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.