AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.144

e34 540 tål inte acceleration vid kall motor

Go
20
Gottfríd
BMW E34 540iM/6 -95 #484/797 Arktissilver
Har upptäckt ett fenomen för ett tag sedan på bilen som bara uppstår innan bilen är driftsvarm.
Ja skulle till jobbet en dag och åkte ut på motorvägen.
Motorn var halvvarm när ja åkte ut på påfartssträckan.
Då kom det en lasbil med släp precis brevid mig när ja skulle ut så ja tryckte på lite extra för att hinna ut framför honom.
Då började bilen rycka kraftigt precis som att det satt någon i baksätet med en AV/PÅ knapp till tändningen.
Ja släppte gasen och allt fungerade som vanligt igen.

Ja har nu testat detta flertalet gånger och detta fenomen uppstår alltid innan tempmätaren står rakt upp, alltså driftsvarm.
Ja brukar inte pressa motorer innan dom är varma så detta har dock inte stört mig värst mycket hittills eftersom bilen går kalasbra när den är varm.

Däremot verkar problemet om det nu är sammanhängande ha blivit värre.
Igår när ja vartit ute och handlat och kom ut till bilen och skulle åka iväg så ville bilen inte starta.
Bilen hade gått normalt på vägen dit.
Vid startförsök så spottade och hostade motorn precis som att han ville starta fast inte fick soppa.
Han betedde sig precis som om startspärren hoppat i.
Ja testade att larma av och starta igen men inget skillnad.
Precis när ja var på väg att ge upp och ringa bärgaren så testade ja en gång till och vips så startade bilen och gick precis som inget hade hänt. Jätteskumt.
Inte en tendens till att gå illa eller något.

Bilen har funkat bra i flera dagar nu men imorse när ja skulle till jobbet igen så startade ja bilen, åkte kanske 1 km. Motorn var inte varm ännu.
Rätt som det var så kände ja hur bilen blev orkeslös och ville dö.
Ja försökte hålla liv i motorn genom att pumpa på gasen och det verkade funka lite men till slut så dog den.
Han betdedde sig precis som om han fick soppatorsk.
Ja lyckades rulla in på en sidoväg och försökte starta.
Den hoppade igång och gick på tomgång i 3 sekunder för att sedan bara dö igen.
Upprepade startförsök med samma symptom igen.
Ja öppnade huven och ryckte i lite relän ihopp om att det kanske var något av dessa det var glapp i utan framgång.

Det verkade som desto snabbare ja var mellan startförsöken desto mindre ville han starta.
Ja höll på ett bra tag och väntade lite mellan gångerna och varje gång lyckades ja hålla liv i motorn genom att få upp han i varv lite längre.
Till slut lyckades ja hålla motorn igång genom pumpningar på gasen tills motorn blev varm.
Efter detta gick han precis som vanligt igen.

Är det någon som har några förslag på vad det kan vara?
Det verkar ju ha något att göra med hur varm motorn är, men det som förbryllar mig är när den inte ville starta vid affären, den var då genomvarm och ja hade handlat i kanske 45 min endast så den hade ju inte hunnit bli kall igen då det var väldigt varmt ute den dagen.

Sorry för det stora utlägget men bättreatt försöka förklara så mycket som möjligt.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gissa kan man väl göra..

Lmm,bränslepumpen(tveksamt ändå mht felbeskrivningen) eller någon givare.. evtl tveksam service??..
Visst, generella gissningar men t.ex. vet ju inte huruvida bilen är skött tidigare, byte av "servicedetaljer" eller annat som du kanske har bytt under din ägandetid osv.

Steg 1 för dig är att bege dig till en som kan läsa av felkoder och s.a.s. "göra en diagnos" görs lämpligen på en bilverkstad med rätt kompetens och utrustning..

Mvh Janne.
Go
20
Gottfríd
Ok ja jag får väl kolla felkoderna och se om ja blir nå klokare, tänkte mest om nån vart ute för något liknande.

Tycker det är så knepigt att bilen går så otroligt bra i övrigt när han är varm.
Han går ju bra kall också så länge man inte pressar motorn för mycket.
Dock har han ju aldrig strulat som han gjorde i helgen och imorse, det var nästan så ja misstänkte att ja fått vatten i bensinen liksom.

Men å andra sidan har ja bara ägt bilen i 1 månad, så det är ju möjligt att bilen varit så här innan för den förre ägaren med fast han inget sagt till mig.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Jag skulle börja med att ta upp tändstiften för att se om dom ser OK ut, dåliga tändstift, bränsle/luft blandning..?
Bränsle filter - Verkar dock inte troligt eftersom den går bra när motorn blivit varm.

Intressant fel dock (inget illa menat) håll gärna tråden uppdaterad med vad du finner.

/Pontus

Go
20
Gottfríd
Igår la bilen av helt.
Plockade då bort bränsleslangen och körde på starten, och mycket riktigt, inte en droppe soppa kom det.
Kollade så ström kom fram och det gjorde det.
Tog in pumpen och tänkte att det är bäst att testa pumpen för säkerhets skull och till min förvåning så funkade den.
Visst den gick lite trögt och det kom en massa svart bensin ur den så ja antar att den kärvat ihop och funkar lite som den vill.

Åkte till Feltema och köpte en pump som ska passa enligt katalogen. Jo kyss mig att det passade heller.
Pumpen är dels för liten plus att filtret från den gamla pumpen inte passar att flytta över.
Och inte fick man med något filter till den nya heller.
Så nu blev det till att beställa en Walbro 255 GSS342 In tank pump som ja hoppas funkar bättre.
Passar ju bra om ja ska köpa kompressorkit nån gång i framtiden också med en sån pump.

Iaf... antagligen var det bränslepumpen som varit orsaken till att bilen gått som den gjort.
Men ja återkommer när ja fått i walbro pumpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.