|
|
|
|---|---|
|
Hej, eftersom jag ska få nya bakdäck påsatta imorgon var jag idag ute för att göra slut på det resterande på de däcken som satt på. Lite roligt att prova att leka med den här bilen också; något jag aldrig gjort med den. Nåväl, inga problem. Gick hur fint som helst att rita några varv cirklar, och ett par långa svara streck och sedan fick det vara bra. Nu är det någonting som skallrar alternativt klonkar från vänster bak så in i norden när man kör på grusväg eller ojämnheter av andra slag. Har varit under bilen och dragit i diverse stag och tittat på diverse bussningar, men ser ingenting som jag direkt kan härleda till det här. Drar man och rycker upp och ner i bärarmarna så är det något som klonkar svagt på vänster sida, men inte på höger, kan dock inte lokalisera varifrån det kommer - eventuellt från övre delen av stötdämparen. Någon som har nån idé om vad som kan ha hänt, och hur dyrt det kan vara? :-/ /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. | |
| jag har precis samma problem men inte hittat felet.. | |
|
Vad har du kontrollerat? /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
gagge |
men sluta lek amed bilen så blir de inte så... |
|
Naturligtvis inte, men det löser knappast mina problem - eller hur? F.ö. leker jag så gott som aldrig. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Efter att ha läst runt lite bland gamla inlägg verkar det t.ex. kunna vara övre infästningen till stötdämparen. Vet någon vad det kostar cirkus att få åtgärdat? /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Är som sagt troligtvis stötdämparfästet bak. Fästet kostar ca 130:- och är inte svårt att byta själv, man måste dock ta ner hela dämparen. //Niklas "En riktig motor suger" |
|
|
Då hoppas jag på att det är så enkelt, tack för det snabba svaret. Återkommer i frågan när/om jag får reda på något mer. /Jörgen |
|
| Jepp, klonkar det vid ojämnheter så brukar det vara stötdämparfästerna, själv fått byta dom. | |
|
Hej, för att byta stötdämpar fästet behöver du inte ta ner dämparen. Slit ut inredningen i bakluckan, lossa samliga 3 muttrar ( en för dämparen & 2 för fästet) hissa sedan bara upp bilen med domkraft, du behöver inte ens ta av hjulet ( jag gjorde detta förra veckan på min bil) när hjulet hänger fritt kan du bara ta tag i dämparen och dra den nedåt, lägg på det nya fästet, skjut upp dämparen,sänk bilen och skruva fast. Bus enkelt. Total kostnad 176x2 .- och lite svett. Johan |
|
|
Visade sig vara vänster bärarmsbussning bak som gett upp, yttrade sig även genom att ratten var vriden lite åt höger när man körde rakt fram. Trots detta drog bilen inte snett, vilket förbryllar mig en aning. Spårkänslig som ett ap var den också. 750:- på BMW med mtrl och arbete. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Otroligt. Idag började min att skallra från höger bak, samtidigt som ratten var vriden lite åt vänster och vägegenskaperna lite inkonsekventa. Bärarmsbussningen sade du. |
|
| Kan det vara stötdämparfästet fram som gör att min bil klonkar i framvagnen på höger sida när man kör över (små) ojämnheter?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.