AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.246

E90 och punkteringsindikator

le
57
lekarloo
320i E90 -05
Hej! Jag har fått denna irriterande punkteringsindikator men däcken är som vanligt. Har försökt återställa men det lyser fortfarande rött. Har kört 30 mil sen lampan tändes på. Vad göra nu?:/
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Kollat trycket runt om?
Kört "set tyre pressure"?
Fortfarande rött ?

///Anton
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Jag har kollat två dagar i rad nu och inga förändringar vare sig fram eller bakdäck. Sen har jag startat bilen och gått till ikonen för att trycka på "INIT", när den initierat klart lyser det fortfarande rött. Verkar som det är något större fel...
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Låter ju som att det är fel på själva sensorn..
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Jaså? Jag tror också det. Såna sitter det runt om på alla fyra däcken? Någon som bytt en sådan? För jag tror med största sannolikhet att det är någon givare/sensor.
J-
534
J-A
325i T -08
Punkteringsindikationen får signal (pulser) från samma sensorer som till ABS och DSC systemet.

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Du har inte (kraftigt?) varierande mönsterdjup på däcken och/eller olika dimensioner som kan ge olika rullomkrets?

Mvh
Patrik

___
B M W
Buspelle
Du ska köra med bilen medans den initierar. ABS-sensorerna känner av rullningsomkretsen och om inte hjulen rullar så initierar det inte korrekt.
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Nopp inga fel på däcken alls och samma lufttryck för fram resp bakdäck. Det är något elektronisk tror jag. När jag kör med bilen dyker inte inte "INIT" upp, endast när bilen står still. Eller ska jag trycka på INIT sen rullar iväg bilen?

Rullingsomkrets hrm... Körde 30 mil och allt fungerade bra förutom varningen. Trodde någon som drabbat av samma som vet lösningen. Annars blir det punga ut pengar igen, såna småfel trodde jag slapp med BMW.
Toballan
Har du fått någon klarhet i problemet och vad var lösningen isåfall? Jag fick samma problem efter att jag hade kört ca 8 mil med andra däck( ej nya)

Kan sensorn vara så känslig att den märker av slitageskillnad mellan däcken, t.ex om endast ena sidans däck har bytt plats mellan fram/bak från tidigare användning? Bakhjulen är ju alltid lite mera nötta.
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Nej jag har inte lämnat in den än, har för mycket annat och göra så småningom ska den in på verkstan. Jag har inte gjort något med däcken, bakdäcken är ett par månader gamla och framdäcken har några mm kvar. Jag tror min sensorn är paj. Vad tror ni kalaset går på? Har inte orkat kolla upp det.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tycker du ska börja med att kolla att du initierar rätt, läs manualen och följ den noggrannt, innan du lämnar in bilen. Du verkar lite tveksam över hur man gör.

Jag råkade ut för det här för ett par år sedan och upptäckte att jag gjorde fel när jag intierade kalibreringen. Felet jag gjorde var att jag bara tryckte in och släppte knappen längst ut på spaken när jag hade fått fram INIT i menyn. Då hoppar man ur initieringsmenyn - vilket jag tolkade som att den var igång. Men NEJ, man ska hålla in knappen till det blir en bock i INIT-rutan. Det lustiga var att jag hade lyckats klara två byten sommar/vinterdäck samt ett par justeringar av lufttryck under ett års tid innan bilen reagerade...

Funderar på om jag ska börja läsa manualer innan jag börjar använda... men det är ju lite fegt ;-)

Lycka till!

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Jaha okej, man ska hålla i... Då ska jag testa det nu!
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Nej som jag trodde, något är sönder med med sensorn... Lite för många kostnader så jag tänker inte fixa den på ett tag. Någon som vet prisbild?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.