|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan hjälpa mig, jag har kört på en sten som resulterade i att bakaxel klumpen läker olja vad att göra ???? | |
| Jag tycker att du skall täta klumpen med "stålplast", slipa till det hela så det ser snyggt ut, sen målar du hela klumpen i valfri färg (tex rosa). Därefter så säljer du bilen till nån "bonne".....ELLER så byter du klumpen...Du får gissa själv vilket jag hade gjort... | |
|
hee ja det är ju ett alternativ glömde det är en 525 tds -93 med aut låda så det du menar är att det är ingen ide att byta har redan lagt ner så pass mycket pengar på bilen, man måste ju kunna köra en utbytes variant ??? |
|
|
FZE: I klartext...Byt klumpen...Enda gången jag ens skulle överväga att "spackla klumpen" är om bilen sjunger på sista versen och är i allmänt bedrövligt skick. Byte av klumpen e ju lite meck men å andra sidan är inte en bärgning gratis heller... OT: Jag har själv spacklat en växellåda med ett ca 5*5cm stort hål i, halvägs upp på lådan (bilen kan ses i galleriet under "Långsökta M-modeller", en ljusblå BMW M5 -82*haha*). Hålet hade slagits upp av en lossnad drivaxel...I vilket fall så rengjorde jag från olja o tryckte dit "epoxikitt" köpt på Biltema (gick åt 2 paket) o täta sedan kanterna ytterligare med silikon...Läckte inte o höll bilens kvarvarande livslängd (ca 2 år o 3000 mil). Med tanke på att din skada sitter högst troligt i botten av klumpen så blir det ju bra mycket värre om "lagningen" lossnar än i mitt fall med "M5:an", all olja lär dräneras rätt fort sen lär det inte dröja länge innan mindre trevliga ljud uppstår... |
|
|
ja bilen är faktiskt i topp skick måste jag säga får mycket beröm över bilen skick så att sälja den som den står eller att skrota den är inget allternativ. som jag har sett som snabbast är att det verkar vara ett hål eller en sprika i nedre kant av klumpen så att byta den skulle väl vara det bästa och hur går man till väga för att byta ut en och samt skiljer det på utväxlingen på man och aut lådor ? |
|
| Min kvalificerade gissning är att en "klump" måste komma från en annan 525 E34 TDS Automat...Tar man en "klump" från en annan bil kommer den förmodligen ha en anna utväxlingen o det är inte heller säkert att det passar mot kardanaxel/drivaxlar... | |
| Kolla på www.laga.se, det fanns klumpar där för ca 2000kr. Annars e ju powerbörsen ett alternativ, säkert billigare... | |
|
ska göra det tack ska du ha |
|
| En tanke...Jag har för mig att klumpen är i gjutjärn o det är endast den bakre kåpan som är i Alu...Så om sprickan sitter i gjutjärnsdelen (vilket jag antar den gör) så går det kanske att svetsa den? Kan vara värt att kolla upp om nu sprickan är liten... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.