|
|
|
|---|---|
|
haloj. har en liten fundering ang min diff.. har hört att min 328i som har antispinn inte diffar till 50/50. å de stämmer ganska bra enligt mina erfarenheter. utan den diffar till 25/75 eftersom teknologin på tidiga delen av 90talet inte tillät 50/50 diffning. har jag fel???? kan man på något sätt konvertera om systemet så den diffar mer jämt? borde väll bara vara någon ny programvara tycker jag... kan tänka mig någon ny komponent i själva diffen. typ eftermarknadspryl eller nått. och om de inte skulle gå vilket jag sätter 5kr på så undrar jag varför de inte finns. då de borde vara ganska eftertraktat. BMW ownz | |
|
Nja du har nog missuppfatat det där lite. Normala diffbromsar för gata brukar ligga på 25%, det har inget med att göra att den ska "diffa lika" till höger eller vänster, utan hur mycket bromsen tillåts hålla emot innan den låter hjulen rulla med olika hastighet. För åkning på asfalt kan man schimsa upp bromsen, lämpligtvis uppåt 40 %, ska man sprätta grus i rally kan man lägga på änu mera, tror dom kör uppåt 70% Antispinnet reagerar ju på hastighetsskillnader mellan hjulen, ju mer du spänner bromsen, ju mindre chans att hjulen rullar/driver olika, och antispinnet kommer då inte att gripa in. Mobimec heter företaget som pysslar med BMW diffar, dom kan hjälpa dig, men det är inte billigt. |
|
|
aha okej! så om man fifflar med diffen så är risken att man åker av på vintern eftersom antispinnet då blir sämre ju mer jämn diffning man vill ha? i så fall anser jag de som bortkastade pengar att lämna in om antispinnen inte kommer fungera på samma sätt som de gör nu. tack för ett bra svar iaf! uppskattat! BMW ownz |
|
|
Ursäkta trådstölden! Men kan ingen förklara det där med 25% diffverkan, 25% av vad? Har själv alltid mätt bromsverkan i lamelldiff mellan de två utgående axlar i kg med momentnyckel... tacksam för svar! |
|
|
rawsezx: tänkte precis samma innan jag såg att du skrivit! Har funderat länge på detta med 25% hit och 40% dit.. Men som sagt, % av vad? Själv föredrar jag att prata Nm när det handlar om bromsverkan! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
som jag förstår de hela så är 100% att bägge hjulen snurrar lika fort, alltså 50/50? 70% diffning har alltså en 30% skillnad i fart mellan hjulen i hjulspinn eller kraft mellan sidorna??? höftar att de blir 60/40 och om antispinn ska ingripa måste de finnas en viss % i skillnad mellan farten på hjulen? och antispinn måste KANSKE ha 25/75 för att de ska känna skillnaden och strypa/bromsa? och så blir det bara 25% diff för att de ska fungera? nu höftade jag bara fram nått. de är principen jag är ute efter. eller är jag ute å cyklar nu? BMW ownz |
|
|
50/50 är alltså typ svetsad bakaxel, det diffar ingenting, hjulen snurrar lika fort oavsett? //Jesper |
|
|
Lecar: om jag förstått Isåkare korrekt så, JA :) BMW ownz |
|
|
Angående procent hit och dit. 25% diffbroms anger väl att 25% av motorkraften kan komma till det hjulet som har fäste och 75% slirar alltså bort på det hjul som inte har fäste. Detta är alltså vad jag tror och inte vad jag vet. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.