|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Är en mkt nyliven BMW ägare, köpte min första BMW, en 328i coupe -96 i torsdags och nu i dag började problemen. Efter att ha kört ca 10 min så rykte det till i motorn inget motorstopp utan som en snabb misständning och efter det så gick det ej att varva över 2500rpm. Stannade och stängde av motorn felsökte lite snabbt inga varningslampor, lösa sladdar eller läckor. Startade igen men svårstartad verkade gå fett men med fullgaspumpade startade den lite orolig tomgång men går jämnt på alla cylindrar tom 2500 rpm då det känns som ett varvtalsstopp. Åkte vidare med max 2000rpm på 5:an till föräldrarnas garage. Lika svårstartad men om den fått stå en stund verkar den starta lättare. Gick igenom alla kontakter och smörjde med kontaktspray, ingen skillnad Nu lite frågor: -Har någon form av Limp Home Mode aktiverats? och hur blir man av med det? Lossa batteriet en timme? -Surfat runt lite och kamaxelgivaren kan vara ett möjligt fel. Är det så att den kan lägga av när motorn blivit varm? -Har VANOS något med detta att göra? Mvh Jocke | |
|
prova lyfta av polerna till batteriet en timme så styrboxen nollas. funkar inte de så prova koppla ur luftmassamätaren när bilen står igång. man vet ju inte om den pajat. högst osannolikt. men testa kan man ju göra. annars tycker jag de låter som lamda eller liknande. kolla luftfiltret också. kanske är de stopp i soppafiltret. kan ju byggas proppar som sedan släpper och stoppar igen. soppapumpen kanske är slö. lever den om mycket eller är den tyst? BMW ownz |
|
| Byt vevaxelsensorn o ev kamsensorn, dessa brukar gå sönder förr eller senare...Att döma av "rycken" skulle jag gissa på att vevaxelsensorn gjort sitt... | |
|
troligtvis är det lambda eller lmm som gett upp...rycket som du har hade jag i in oxo och det visade sig vara lmm som gett upp.. Drog soppa gjorde den oxo.. När lmm ger upp går bilen på nödlägesprogramm som gör att du kan köra den hem men den uppför sig konstigt minst sagt ibland... Byt lmm(finns på skroten för 700.- iaf i borås) Sedan om det inte hjälper är det nog kamaxelsensorn som du hittar hos bmw för 1047:- båda är dessutom urenkla att byta om man har normal mekvana... |
|
|
Låter som lite tillförsel av bränsle, efter att ha kollat diagnos så kan man alltid kolla bränsletryck (bensinpumpen) |
|
| igensatt bensinfilter är en trevlig höjdare oxo.. | |
|
^^ En klassiker |
|
|
Kolla även katalysatorn så att den inte är igensatt. Nästa steg kolla kamaxelns position. 628csi |
|
|
Tack för alla snabba svar:) Bytte kam och vevaxel givarna så verkar problemet vara löst. Iom felet försvann när motorn kallnat och sedan återkom när den blivit varm så borde det inta vara något med bränsle eller lmm utan helt enkelt kontaktbrott i någon av givarnas spolar som visar sig pga värmen. Så nu blir det att åka vidare tills nästa krångel men då vet jag ju vart jag skall vända mig... |
|
| JockeE: Gutt! Var tämligen säker på att det var nån (eller båda) givarna då jag haft ett liknande bekymmer på en bekants 328:a (den "ryckte till" ibland, tjuvstannade, kändes kraftlös osv), efter bytet av givarna har den gått felfritt (ca 250mil)... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.