AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.238

Rattglapp hjälp att hitta vart glappet sitter!

ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Tjena, har en 520i -95a e34. Har kommit fram till att glappet är någonstans efter styrstaget ( om det heter så? "röret som kommer från ratten ut till motor utrymmet ). Är det styrsnäckan eller vart är det man ska felsöka / justera ?
Har sökt en del men inte blivit allt för mycket klokare av det..
Tacksam för svar!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Börja med att ställa framhjulen i läge "rakt fram".
Kolla sedan om styrsnäckans utgående styrarm (nertill på styrsnäckan) vrider sig när rattaxeln in i styrsnäckan vrider sig. En aldrig så liten vridning på rattaxeln skall innebära en liten vridning av utgående styrarm.

Om styrsnäckan glappar kan det gå att spänna den om den inte är sliten.
Det gör man med en ställskruv längst upp på styrsnäckan (i styrsnäckans "lock")
Länk
Det ser ut som en gängad skruv som sticker upp från huset med ett spår för en skruvmejsel. Skruven är låst med en mutter.

Enkelt beskrivet gör man så här:
1. lossa rattaxeln från styrsnäckan
2. lossa styrstagen från styrsnäckans styrarm
3. lossa muttern från ställskruven längst upp på styrsnäckan
4. skruva åt ställskruven en aning tills det går aningen trögt (inte mycket) när man vrider på styrsnäckans ingående axel. Det går bara trögt precis i styrsnäckans mittläge. Det går trögt i max 1/4-dels rattvarv eller mindre. Drag fast låsmuttern
5. skruva dit rattaxeln och ställ in ratten i läge "rakt fram" exakt där styrsnäckan går som trögast. Mittläget måste märkas upp innan rattaxeln skruvas dit för efteråt kan man inte känna den lilla trögheten i ratten
6. skruva dit styrstagen på styrsnäckans utgående styrarm
7. justera in hjulen och toe-in så att bilen går rakt fram när ratten är i läge "rakt fram"

Är det fortfarande glappt i ratten så är styrsnäckan sliten.

Per L

Pe
2.342
Per L
Utgående styrarm är nr 10 på denna bild
Länk

Per L
ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Tacksam för ditt svar! Ska kolla på det där ikväll !
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Bussningen nr 15 i hjälpstyrarmen, om den är sliten borde det väl kunna glappa med, eller?

Hardrox. Försvann glappet när du justerat styrväxeln?

/Tobias
ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Det vart mindre tycker jag faktiskt. Har inte hunnit prova så mycket inte dratt upp på essinge är där man känner av det mest men jag känner skillnad i alla fall. Så bättre än ingenting var det lugnt.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Låter bra. Ska testa detta då jag har ett mindre spel i styrningen med.

Följde du beskrivningen som PER L gav eller tighta du bara till en smula?

/Tobias
Pe
2.342
Per L
Doktor-T:

Om bussningen 15 glappar känns det troligen inte i ratten.
Glappet kan dock ses om bilen är upphissad och man greppar höger framhjul "kvart över tre" och vrider höger-vänster i korta, snabba och hårda rörelser. Glappar bussningen resulterar det i att änden på styrarmen 14 (ute vid styrstagen) rör sig upp och ner en aning.

Per L
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Bra beskrivning Per L. Tack.

Gissningsvis sitter mitt glapp i styrväxeln.
Pe
2.342
Per L
Det går naturligtvis också att tighta till styrsnäckan utan att lösgöra rattaxel och styrstag. Risken man då tar är:
- att man inte känner hur hårt man skruvar åt och att man då skruvar åt för hårt
- att styrsnäckan inte är i läge "rakt fram". Om man i ett läge bredvid "rakt fram" skruvar åt styrsnäckan så att den inte glappar kommer den att gå mycket trögt över "rakt fram" läget

I båda fallen finns risken att styrsnäckan förr eller senare förstörs.

Det är nämligen bara i läget "rakt fram" som styrsnäckan är glappfri. I alla andra lägen skall den glappa mer eller mindre. Testa tex att svänga hjulen nästan fullt höger. Då kan man känna att glappet i ratten är mycket stort. Och det skall det också vara.

Per L
Pe
2.342
Per L
Doktor-T:

"kvart över nio" menar jag förstås att man skall greppa hjulet för att kolla hjälpstyrarmens glapp!

Per L
ha
120
hardrox
e30 340 (v8) -89
Golf 1.6TDI -14
Doktor-T, jag skippade att koppla av allt från snäckan utan spännde den bara rakt av rent av lathet. Vet inte om det kan medföra nå skador men men. Funkar i alla fall.
E2
50
E28Danne
325ik -89
På min gamla E28 hade jag ett ganska stort glapp som gjorde att det slog och skramlade i styrningen. Den rätta känslan i styrningen var som bortblåst. Kollade lite närmre på det och hittade att knutkorset efter rattstången var slitet.
Länk
Nummer sju på denna sprängskissen

Iallafall, beställde ett nytt och bytte de. Som natt och dag.....

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jag ska dyka ner under huven och kika i helgen. Även om spelet inte är enormt så är det ändå gott att ha allt tight och precist. Speciellt nu när jag tänker hänga på 18" me breda däck och då vill man gärna ha kontroll när det är spårigt i vägen.

SUPERNATURAL
Ma
1.338
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Ibland räcker det med - eller hjälper till - att spänna stora muttern på rattstången, nr 1 i föregående inläggs bild.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
intressant, ska kolla detta med.

SUPERNATURAL
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Bytade till v-däck idag på min 525tds-93 och då jag kände efter ev. glapp i framvagnen (pga bilen har kännts lite vinglig den sista tiden),så kunde man känna ett litet glapp om man tog tag "kvart i tre ", men det är inte lätt att lista ut var glappet sitter,fast jag anar att bussningen nr:15 på bilden som Per L hänvisar till är orsaken.Frågan då:är den lätt att byta,räcker det med ny bussning eller ska hela styrarmen ska bytas?

HBK
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
På undersidan av styrsnäckan finns en liten tapp, den tappen ska sannolikt linjera med tappen på rattstången. Den gjorde det på mina även om min ratt stod snett så jag drog åt styrsnäckan en smula. Då blev det bättre men inte helt bra. Jag drog då åt den stora muttern på rattstången (vid splinesen) inuti bilen och då blev det andra bullar av. Nu är styrningen glappfri.

Var idag och besiktiga bilen och dom fann inga glapp så man får nog se det som bra.

Jag misstänker, eller så är jag bara överkänslig, att bussningen i hjälpstyrarmen är lite sliten så på sikt så ska jag testa att byta den.

/Tobbe

SUPERNATURAL
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Har införskaffat ny bussning till hjälpstyrarmen,är det mycket jobb med att byta den,behövs avdragare eller värme,någon som bytt den och har ev. tips ??

HBK
Bytte den bussningen på min härom veckan. Den är pressad i och sitter ganska bra fast (press med 10ton löser den).

Nr 8 på bilden som håller i styrstaget kan ju oxå vara trixig att få loss.

PeterB
Ma
10
Marsu
Mini Cooper -04
BMW 318D -11
Mercedes 500SEC -83
Mercedes CLK -01
Är det någon som har erfarenhet av att justera styrsnäckan på en V8-bil? (E34 530)
Har ett massivt glapp i ratten och misstänker starkt styrsnäckan efter att ha kollat alla de enkla sakerna som nämnts
Går det att komma åt den uppifrån eller är det bara till att glömma om man inte vill riva bort större delen av motorn på köpet? Kan inte ens se styrsnäckan när jag kikar uppifrån men kan skymta den bakom alla skyddsplåtar när jag lägger mig under bilen. Går den att justera underifrån om man är lite akrobatisk?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.