|
|
|
|---|---|
|
Tittade på en bil idag. Det var en 2001. Serviceboken var tryckt 1996. Kan det vara så? /peter | |
| Givetvis! Men när serviceboken är nyare än bilen bör varningsklockorna ringa. | |
|
Tackar, nu känns det lite bättre.....=) /peter |
|
| Skiljer det 5 år på boken och bilen skulle jag nog bli lite misstänksam och kolla den extra noga iallafall. | |
|
Hmm låter skumt är det en BMW så är frågan om modellversion var oförändrad så länge, 750i? Nej tror att det är något skumt. Stephan |
|
|
Serviceböckerna har olika utseende på 96 och 01 års modeller så det kan inte vara rätt BMW CS #5139 |
|
|
Hej! Bilen var en 540 touring-01. Import 2006. Besiktingspapper och som sagt servicebok fanns. Men inget mer dvs papper från Tyskland, kvitton etc. Ska kolla upp bilen ner i morgon, ringa tidigare ägare mm. /peter |
|
| Kontrollera historiken noggrant. Ring verkstäderna vars stämplar finns i serviceboken och kontrollera med dem så att bilen verkligen blivit servad där. | |
| Det rör sig dessutom om helt olika motorer då V8:an i 540 fick dubbelvanos 1999. Om jag inte är helt ute och cyklar förlängdes även serviceintervallerna till 2500mil i denna veva. Så det är med största sannolikhet fejkad bok till den bilen, tyvärr. | |
|
From 2000 är det 2500 mils intervaller ja, så annan bok i en 96a BMW CS #5139 |
|
| kan inte stämma då från och med månad 9/1999 blev det longlife intervaller med 2500 liter bränsle till förfogande mellan varje service. | |
|
Jag har en bok från 2000 och iden står inget specifikt om longlife eller hur många km mellan service. Det enda jag kan se som skulle skilja är i vad som ska ingå i oljeservicen...Innan longlife så byttes mikrofilter på varje inspektion medan det efter är även vid varje oljeservice. Håller med om att en så pass gammal servicebok är lite misstänkt men rent praktiskt så fungerar den ju lika bra som en från rätt år. Verkstaden tittar ju inte i denna för att avgöra om mikrofilter ska bytas eller ej... ___ //Ulf |
|
|
Hej! Har bestämt mig att inte köpa den bilen. Den saknar för mycket dokumentation. Tar upp för mkt tid att börja ta reda på allt om bilen. Letar efter något annat objekt istället. /peter |
|
|
Hej. From årsmodell-99 så har 540 enkelvanos. 540 E39 har aldrig haft dubbelvanos oavsett årsmodell. PW: Nu har du i och för sig bestämt dig för att inte köpa bilen och det kan jag tycka vara klokt. Hade du ändå varit intresserad så hade det varit en klar rekommendation att kolla stämplarna i serviceboken med de verkstäder som utfört dem. Tydligen så kan man ganska enkelt köpa "gammla" serviceböcker och fixa till (förfalska). Min bil är tillverkad i oktober-2001 (årsmodell 2002) och min servicebok är tillverkad 2001. Tycker det känns väldigt olustigt med en servicebok tillverkad 1996 till en bil av årsmodell 2001....... Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Har du någon länk till bilen så slipper någon annan gå på samma bil! //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.