AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
51.690

BMW 316i Compact -95

Sida 2 av 3
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Fy allså, känner igen mig. Som tur är så har det varit enklare fel som gått att åtgärda.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hoppsan sa... låter inte bra...

jag vet faktiskt inte hur stort jobb det är att plocka ner värmepaketet och felsöka de. men gissar att man måste ner med halva/hela panelen för att komma åt...

jag skulle tippa på en kran eller liknande har sprungit läck. men de är bara volvo-erfarenhet jag har från den sidan.

jävligt tråkigt vilket fall..

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kom att tänka på en sak!!!!! har inte detta med nån rättslig sak att göra? om säljaren undanhåller allvarliga fel mm? då har man väll rätt att häva köpet? blir inte det bedrägeri eller liknande?
jag kan inte mycket om dedär.

någon annan kanske vet?

BMW ownz
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Frrla: Hittade ett värmepaket beg till 316 compact för ca 1000 :-. Har snackat med en verkstad som kan fixa det, ska få prisförslag imorgon.

Vad angäller bedrägeri/lurendrejeri vet jag inte hur långt man kan gå med saken. Har läst lite juridik tidigare men vet inte riktigt hur hållbart det är. Bilen i sig står inte på kvitto "säljes i befintligt skick", därav också antydde säljaren på att bilen ifråga gick precis som den skulle utan några fel.

Möjligtvis då kan man hävda något och eventuellt få pengar eller någon form av erästtning. Har försökt nå säljaren två gånger nu från skyddat nummer, men han svarar inte. Börjar bli rätt frustrerad.
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Just termen "säljes i befintligt skick" finns inte mer, eller kan iallafall inte få juridiskt stöd, ovasett om det är skriven eller inte. En säljare kan inte avskriva sig ansvar på detta sätt. Läste juridisk översikts kurs för.. 2 år sen och detta kom på tal.

Nedan lite gällande juridisk info för bilköp, privat

Undersökningsplikt
Om du blir uppmanad av säljaren att undersöka bilen innan du köper den måste du undersöka bilen noggrant. De fel du borde ha upptäckt kan du sällan göra gällande efter köpet. Om du inte uppmanats att undersöka bilen innan köpet, måste du göra undersökningen snarast efter köpet. Vi rekommenderar dig att du alltid undersöker bilen noggrant innan köpet. Det är nödvändigt även för att du ska kunna avgöra hur mycket det är skäligt att du ska betala för bilen.

2. Påpekande av fel efter köpet
Reklamation
Om det visar sig att bilen har fel vid köpet kan säljaren bli skyldig att stå för
kostnaden för att avhjälpa felet eller ta tillbaka bilen. Det är mycket viktigt att du, innan ett eventuellt avhjälpande av felen klagar hos säljaren (reklamerar) och berättar om de fel som finns på bilen. Reklamationen ska ske inom skälig tid efter det du märkt eller borde ha märkt felet. Om du inte reklamerar förlorar du normalt sett rätten till att säljaren ska åtgärda felen. Vad skälig tid är varierar från fall till fall, men en bra ”regel” är att klaga så snart du kan.

Fel
Normalt säljer de flesta privatpersoner sin bil i ”befintligt skick”. Ofta tror säljaren att han då friskrivit sig från allt ansvar efter köpet. En bil som säljs i befintligt skick kan trots det ändå anses vara felaktig i följande tre fall.
· Om bilen inte överensstämmer med de uppgifter säljaren lämnat vid köpet
och som kan antas ha inverkat vid köpet.
· Om säljaren har låtit bli att upplysa köparen om något som han känner till
eller får antas ha känt till om bilen, och som köparen borde kunnat ha räknat
med att få veta. Om mätarställningen till exempel inte överensstämmer med
bilens riktiga körsträcka, skulle detta kanske ha inverkat på köpet.
· Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens
pris och körsträcka och eventuella övriga omständigheter kunnat förutsätta.
I de fall bilen inte sålts i befintligt skick kan möjligheterna för köparen att få rätt mot säljaren öka. Om du inte fått garanti måste du alltid kunna visa att felen fanns vid köpet.

Påföljder vid fel
Om du reklamerat felet i tid och du kan visa att det är säljaren som ska ansvara för felet gäller följande: Som köpare har du rätt att kräva att säljaren reparerar felet kostnadsfritt om det är möjligt att reparera felet. Även om du inte vill att felet avhjälps har säljaren rätt att göra detta. Det är därför viktigt att du alltid reklamerar innan du själv vänder dig till en verkstad.
När du köper bil privat är det oftast svårt även för säljaren att avhjälpa de eventuella fel som finns på bilen. Därför finns det istället möjlighet till prisavdrag. Det innebär att du får ersättning för vad det kostar att reparera felet på en verkstad. Om felet är av ”väsentlig betydelse”, det vill säga viktigt för dig, kan köpet istället hävas. Det krävs då att säljaren insåg eller borde ha insett att det var av väsentlig betydelse för dig.
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Grymt bra Nike81, är detta hämtat rakt ur lagboken eller vart har du fått denna info ifrån?

Min taktik blir härmed att jag ska försöka ringa honom, prata med honom om felen, skicka ett skriftligt brev som båda har som bevis på att samtal har ägt rum och vad jag vill få ut i ersättning/kompensation för fel som han inte tagit upp.

Sedan får man se ifall han är så pass schyst att han ersätter reparationskostnader eller tar tillbaka bilen. Om inte, så tänker jag gå vidare med detta.

Men jag måste säga att ni här på Autopower, grabbar(, tjejer med kanske?) Ni är några riktiga klippor! Hade kunnat köpa BMW i resten av mitt liv bara för er lilla hjälp! TACK! :)
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Roligt att infon var till nytta. Är ett utdrag ur motormännens riktlinjer/gudie till bilköp. Har de på PDF fil, återkom med mailadress så skickar jag den till dig.
Frågan är ju om det på laglig väg går att tvinga fram en tillämpning av Motormännens riktlinjer. Finns det i lagboken borde det inte vara några problem. Frågan är ju bara vad lagboken säger.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de där med lagboken är så grumligt tycker jag. de går liksom inte att tyda klart... hoppas de löser sig. och hör av dig här hur de går! ;)

BMW ownz
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Problemet med köplagen, gäller mellan person till person och företag till företag är att den inte egentligen är tvingande. Men man kan alltid ta upp en tvist i Tingsrätten. Får se hur långt jag orkar gå med detta. Hade inte hunnit ta reda på detta tidigare, men förre ägaren hade ägt bilen i 20 dagar innan han sålde den till mig. Blåsning utan dess like och idioti att jag inte kollade upp det, men så blir det tyvärr lätt. Man ska köpa direkt, kolla sen, bilarna går fortare än fort på Blocket just nu verkar det som. Tråkigt bara när sånt här händer.
Vilka problem är det som återstår på din bil?
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Felen som återstår är:

Byte av reostat (troligen)
Byte av värmepaket
Eventuellt byta bromsskivor
Ev. byte av stötdämpare, de främre verkar gå mot sitt slut
C-lås
Taklucka

Men jag ska prata med tidigare ägaren ang. de två första problemen då detta var fel som jag inte kände till och som hade väsentlig betydelse för mig. Hoppas på en förlikning. Annars tycker jag BMW:n är underbar! Sitter bra trots att man är 196 cm lång, går billigt, går bra i motor och växlellåda. För att inte förglömma, BAKHJULSDRIFT! Finns det något roligare att busa med? :D
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Grabbar,

Ska fixa en ny reostat imorgon antagligen, hur tar jag enklast ut den gamla och sitter i den nya? Ifall det inte är reostaten som är sönder, vad är nästa steg?

Har som sagt provat byta säkringar och lampor...

Får fortfarande inte tag i säljaren, han svarade dock igår men hans unge skrek så jävla högt i bakgrunden att jag fick lägga på, spädbarn säger jag bara...
Ska testa ringa honom imorgon igen och se ifall han svarar och vill lösa konflikten utan att göra en alltför stor sak av det hela.

skaunepauen, blickar framåt nu!
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Hittade en trevlig bok på nätet... Bentley´s bok om BMW E36.
Läste om något så roligt som ZKE IV. Verkar vara nån form av låsmekanismsystem/säkerhetssystem. Vrider du om dörrlåset och du har elektriska fönsterhissar och taklucka så stängs dessa ifråga ifall de är öppna.

Nu till det roliga!

Jag har ju som ni kanske förstått problem med både icke-fungerande C-lås och taklucka. Detta kan vara en tanke att nån kabel lossnat för ZKE IV-systemet. Frågan är ju till er, kära entusiaster, vart kan felet ligga?

Vart bör man leta först? Det vankas helg nu och jag är sugen på att pilla lite med bilen! :)
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Har fått tag i säljaren nu. Han ska ta in bilen i helgen och fixa värmepaketet och instrumentbelysning. Förresten, kika på mina bilder, Frrla - vet att du är sugen på att kika ;)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
oj då! de låter som att de löst sig smidigt och bra då?

den ser ju jävligt fin ut måste jag säga! tycker dock en sak fattas
Länk
gammal bild där huven ser förjävlig ut mm.
De är nätet i spoilen som jag ville visa. köpt på biltema, dit-klämt och hand-bockat så de sitter bra ;) överlevt vintern kanon så de glänser än.

BMW ownz
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

skaunepauen: Att du orkar! Alltid trist med fel på bilen men värst är det väl om man precis köpt den.

Jag har läst genom tråden nu och trodde aldrig du skulle få tag på säljaren...

Får man fråga vad du fick ge för den?

(vita bakblinkers tycker jag är ett måste på E36 Compact)

//Stenback
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Stenback: jag gav 13 500 kr för den!

Anledningen till att jag orkar driva vidare är pga min ekonomi som student. Pendlar 10-12 mil per dag nämligen. En fungerande bil är A och O då.

Jag fick tag i säljaren som sagt, var uppe igår och lämnade av bilen. Tydligen kunde killen liiiite mer än vad han påstod. Stod 7 bilar på uppfarten och typ 8 till på innergården. Killen var såklart extraknäckmekaniker och sålde iväg en del bilar han rustade upp. Huvudsaken är att värmepaketet ich instrumentbelysning lagar han, det var inte ens snack om saken :)
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Sådärja, har nu fått reda på att jag kan hämta bilen imorgon ifall jag vill (självklart vill man det!!), bilen har fått sig ett nyare värmepaket, reostat samt så är takluckan fixad. Endast c-lås kvar som jag kanske kan lösa själv sen är jag riktigt riktigt nöjd!

Vill tacka alla som hjälpt mig i denna process med lagar, tips och saker man ska kolla efter på bilen för att hitta felen! TACK!

Eran

Skaunepauen
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
fungerar de bra nu då?

förutom c-låset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.