AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.835

Finns det dubbelrutor på 335?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Provkörde en 335 -08 idag och blev lite besviken på vägbruset. Ganska högt faktiskt om man jämför med min 540 E39 -98 med dubbelrutor.

Är det dubbelrutorna som gör detta eller är en 10 år äldre E39 så mycket bättre dämpad? Finns det dubbelrutor som tillval på 3-serien eller de är bara på komfortmodeller som har sånt?

OBS! Jag kör med billiga skitdäck och det satt fina Michelin på 335:an.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
nej, inga dubbelglas på E9X.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Lite fattigt. Hade varit kul med en lite sportig bil men ändå lite komfort. Tyckte vägbruset va ganska påtagligt för en bil för ~600k.
Det går säkert att få om man är villig att betala för det.
Verdi
Nu är jag långt ifrån någon expert men rutorna borde väl inte påverka just ljudet från däcken så mycket. Eller? Känns som att det är vibrationer som fortplantar sig genom bilen.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Kanske har RFT-puckarna en inverkan ?

Mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kollade inte om de va RFT men om de va original så va de väl de. Låter dom så mycket mer än vanliga?

Jag kan inte bedömma om de va enbart däckljud som hörde, jag uppfattade de bara som allmänt mer brus i kupén än i min bil. Både jag och sambon reagerade på de och vi är inga experter vi heller :-)
Är man van vid 5-serie kan man säkert uppleva E90 som lite bullrig, både vad gäller däckljud och vindbrus. Det är i mitt tycke en enorm skillnad att sätta sig i en E60 efter att precis ha kört en E90, E60 går nästan spöklikt tyst i jämförelse.

Precis som chris87 är inne på kan man via BMW Individual ordna det mesta till en BMW så länge man är beredd att betala för det. Dock ingår dubbelglas inte i standardsortimentet för extrautrustning till 335.
Buspelle
Dubbelrutor är i vart fall något som inte ingår i den reguljära extrautrustningen till E90, men att E90 skulle vara särskilt "ljudlig" jmf E39 kan inte jag hålla med om. Äger två E90 och har ägt tre E39or och jag vill påstå att det är svårt att uppfatta någon markant skillnad. Tysta bilar allihop.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, då vet jag. Tänker inte köpa ny 335 så då lär de blir svårt att få tag på en sådan med individual.

Hur är E39 mot E60?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Buspelle: Då kanske inte dina E39 hade dubbelrutor? Jag uppfattade iaf min E39 som mindre brusig än E90 och då har jag ändå rätt grovt blås på min.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om jag jämför E60 och E90 så tycker inte jag att skillnaden i vägljud och vindbrus är märkbar. Ska man hitta en märkbart tystare bil så måste det bli E65. Den största bullerboven på BMWs modeller är däcken! BMW har breda däck, för dem som inte valt bort standarddäck, även RFT med styva däckssidor och med den svenska "kullerstensasfalten" blir kombinationen katastrofal i bullerhänseende.

Dubbelglas som jag haft i två tidigare bilar hjälper inte mycket, utan frånvaron av andra ljus förstärker istället vägbullret. Att det skulle gå att få dubbelglas till E90 individual tvivlar jag på, Individual betyder inte att det går att beställa en BMW efter egen fantasi.

Verdi
Är asfalten grov och man kör med RFT-däck så låter det mycket helt enkelt. Testa med vanliga däck.

E90 har väl fått bra kritik för att den är så pass tyst i diverse tester annars?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag säger inte att den är högljud, bara att jag uppfattade min E39 med dubbelglas som tystare. Man vänjer sig säkert fort vid ljudet men när man gick från ena bilen till den andra så märktes skillnad.
Tänk vad olika öron och sinnen kan uppfatta situationer :-)

Personligen anser jag det är en milsvid skillnad i ljudkomfort mellan en E60 och E90, utan att för den delen klassa en E90 som en bullerburk.

Övrigt håller jag med om att asfaltskvalitet och däckval givetvis är nyckelfaktorer vad gäller ljudkomforten, likaså Touring vs sedan som mycket väl kan vara orsaken till varför "steaman" uppfattar skillnaden som liten mellan E61 och E90.
Steaman: Är man villig att betala ett häftigt pris för att dubbelrutor i en E90 så ska du se att du får en bil med sådana. Sen om det är rimligt är ju en annan fråga..
De tillverkar ju bepansrade bilar också. Det verkar ju gå att få det mesta som sagt.
Precis som chris87 skriver går en BMW att anpassa helt efter eget tycke och smak, under förutsättning att köparen är beredd att betala för det förstås :-)
Min 335i coupe låter de mycket från på motorvägen om de är tyst i bilen. boven är nog 19 tums och RFT.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du kan inte få en 3-serie bepansrad inte heller kan du via BMW beställa en 3-serie med dubbelglas (Individual eller inte). Det finns säkert andra specialfirmor som kan göra detta till rätt pris!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nu tycker jag vi börjar gå till överdrift här med specialfirmor och bepansring.

Kontentan av topic verkar vara att det inte finns dubbelglas som tillval på standardkärrorna och att 5-serien överlag är mycket tystare än 3-serien oavsett dubbelglas eller ej. RFT verkar inte göra saken bättre heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.