AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.881

E34 Byta dämpare och fjädrar

ga
49
garmo
525i -89
Jag ska till att byta fjädrar och dämpare runt om på min 525 -89. Kommer att köpa stötdämpare och bakfjädrar från mekonomen pga att jag har rabatt där. Sänkningsfjädrar 30mm fram inhandlas från schmiedmann.se.

Det jag undrar över är vad som ska bytas i samband med dämpare/fjädrar.
Fjäderbenslagring fram och bak?
Genomslagsummi fram och bak?

Vad mer?

Länk <-- fram

Länk <-- bak

Det finns ju hur många stöd, underlägg och packningar som helst. Vilka brukar man byta?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det bästa är ju om du har tid att ha bilen stående och kan kolla vad som känns taskigt av det som sitter där, och därefter besöka reservdelsbutikerna. En del av grejerna som sitter på bilen nu kan vara väl värda att köra vidare på, så slipper man köpa dyra grejer i onödan. Mitt tips, lycka till!

------
BMW CS #04839

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Topplagringarna bak brukar va rätt dåliga, jag köpte nya på Bmw för 250kr styck.
Muttern till framdämparna kan du även köpa nya, de kan bli rätt dåliga när man ska skruva bort dom :)

Jag köpte även nya fjädersätesgummin runt om då de gamla va spruckna o dana. Passade på att köpa 3mm både uppe o nere fram så sänkte jag bilen ytterligare 6mm.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Är dina genomslagsgummin dåliga fram kan jag tipsa om biltema, de har till fram och är jättebilliga.
A-
5
A-bomb
530i -93
Har en fråga till här:
Jag undrar om vad är det för storlek på gängorna som passar en e34 530 -93. Tog bort skydskapa fram och kollade muttret det var 20mm, fast tidigare denna dag så dom på BMW att det ska vara 12 eller 14 mm.
Var är sanningen?
(tänkte köpa billiga stötdämpare på biltema, men osäker om de rätta dimentioner)
ga
49
garmo
525i -89
Tackar för alla svar!

Det blir nog att köpa det mesta på en gång för att slippa gå utan bil om man måste vänta på nya delar. Kommer att köpa lagringar, muttrar, genomslagsgummin och underlägg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.