AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.577

Frågor kring M3:an Hjäälppp!

Tja!!!

Nu är det så att min son vill skaffa sig en BMW M3 (e46), men hälften av summan ska jag hjälpa till att pröjsa. Har sett på forumet att det finns rätt så många duktiga/erfarna ägare av BMW/M3, det skulle vara en JÄTTE tjänst om ni här inne på forumet skulle kunna hjälpa mig om vilka M3:or man ska KÖPA. Sonen är ute efter en M3 mellan 02-05, själv påstår han att han har fakta och sånt skit men de tror jag inte alls på, han har brottom som vilken 21 åring som helst.
Men nu är frågan om ni skulle kunna hjälpa mig, enkel fakta/erfarenhet så som rekom miltal, utrustning, prisklass beroende på årsmodell, m.m
UPPSKATTAR ALL FAKTA + ERFARENHET

Jag och min son +:ar ihop ca 250 000 kr

UPPSKATAR ÄVEN OM NI KUNDE LÄNKA ANNONSER SOM NI SER RIMLIGT FÖR DEN PRISKLASSEN.

ÄR LITE GAMMALMODIG =), VILL BARA TACKA ÄNNU EN GÅNG AV ER MEDLEMMAR, SKÖNT ATT KUNNA FÅ HJÄLP AV ER!!!
michael.anki
Kolla servicebok är nog prio 1.Skall alltid finnas.
Flukta längs med kaross,ev skador på kaross kan man se så.
Kolla skarvar , dörrar ,huv lucka om dom är jämna.
Magkänslan,den första känslan är oftast riktig.
Ni kan få ett utdrag av Bmw där ni kan se vid vilket miltal reperationer o service är gjorda.
Jämför sen med servicebok om miltalen stämmer.

Ha en go jakt

Bmw idag Bmw imorgon
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Sitter ni med 250kkr så lär ni kunna få en M3 från 2004 för de pengarna. Så blir det ju den faceliftade versionen (2003 ->) med bl.a. LED-baklampor och fjäderbenstag fram monterat från fabrik.

Som michael.anki säger så är det vettigt att försöka kolla historiken så noga som möjligt. En svensksåld kärra lär vara lättare att kolla upp än en importerad. Beställ ett fax från transportstyrelsen som visar senaste ägare och försök sedan få fram telefonnummer till dem och ring sedan och ställ lite frågor om bilen. Det finns de bilar som kanske fått ny motor pga av ras och då är det nog skönt att få veta det innan du står med bilen på uppfarten. (nu menar jag inte att en M3a med ny motor är sämre än någon annan).

Ett annat tips är kanske att lämna in bilen till BMW för ett konditionstest. Kostar ca 1500:-(?) och då kollar de genom allt på bilen efter ett protokoll som man sedan får med sig.

Många försäkringsbolag har en maskinskadeförsäkring som brukar gälla på bilarna upp till 8/10000 mil. Så att köpa en bil som gått mindre än det är kanske att föredra om oturen skulle vara framme.

Annars så åk och titta på flera bilar och gå sedan på magkänsla. Som michael.anki oxå säger så brukar den första magkänslan vara den bästa :)

Lycka till i letandet!

// Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
Ett annat tips är att söka här på forumet så kommer det upp mycket info. Många andra innan har frågat samma sak när de letat M3 E46 :)

// Daniel
Elementärt: Svensksåld (inget absolut krav), välbärgad ägare (som har råd att köpa märkesdäck etc), fullservad, krock- och rostfri.

Uppdatering 2003.05 ->

Nu förmodar jag att bilen kommer att registreras på Q1959, men det bör även göras en prisktrl på försäringspremie för ni ens funderar på en M3.

Min grova regel är att köpa bil för max 3 månadslöner och ha minst det dubbla i reserv. Din son uppfyller sannolikt inte det och då tycker jag det är mer ansvarsfullt att inte delfinansiera köpet.
Sp
3.093
Spajjjs
turbo4ever:

"Min grova regel är att köpa bil för max 3 månadslöner och ha minst det dubbla i reserv. Din son uppfyller sannolikt inte det och då tycker jag det är mer ansvarsfullt att inte delfinansiera köpet."

Då ska man ha 100 000:- i månaden i lön för att ha råd att köra M3a?

// Daniel
Milos är det inte din egen m3 du länkar till? ;)
Jag tror absolut inte att man behöver en fotbollsspelare lön för att kunna äga en M3:a.
Jag uppskatar all tips ni har gett mig, men jag läste någonstans i forumet att det viktigaste var att ha is i magen enligt låter det skit vättigt.

uppskatar om ni kommer på mer tips, jag tror säkert att det finns mer saker att tänka på!

Men ni är verkligen grymma ska ni veta!!! ;D
Länk

Är det en för eller nackdel att köpa en bil från en bilfirma???
Bilen du länkar till ger mig skumma vibbar...Har för mig det fanns nån "halvsuspekt" -05 till salu tidigare i Sthlm (likadan färg, även den med "CS"), finns säkert folk som kan svara på om det verkligen är den bilen eller om det är en annan...
Sp
3.093
Spajjjs
Vad är CS Edition egentligen. Visst måste det vara CP (Competition Package) som menas?

// Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
Dawwe:

Detta verkar vara en annan då denna haft en ägare i Sverige och tagen i trafik i mars i år första gången. USA-import denna oxå kanske?

// Daniel
spajjjs: Ja, iaf nästan
Sp
3.093
Spajjjs
turbo4ever:

Men hur resonerar du då?

// Daniel
Sh
71
Shitty
M3 E46 -02
---->> turbo4ever

Jag går på 80% som många andra nu i dessa tiden, vilket gör att jag har en månadslön på ca 20.000-21.000 för tillfället.
Jag äger en M3:a, PLUS en annan bil (som det iofs inte är något lån på, men underhåll och försäkring kostar ju ändå), PLUS att jag betalar på en bostadsrätt.
Visst, jag lever inte direkt fett just nu men jag överlever.
1. kolla historiken nogrannt - är dödsviktigt, bilar som har ändrad mätarställning brukar även vara mindre ordentligt servade, kan bli hutlöst dyrt.
2. prisläget på bilen är också viktigt - är den mycket billigare än motsvarande bilar i både tyskland och sverige brukar det finnas ett skäl till det.
3. när ni kommit så långt att ni hittat ett vettigt objekt, låt någon som är duktig på dessa bilar kolla upp bilen ordentligt. hellre lägga ut ett par tusen i undersökningar innan köp en 100 000 för en ny motor för man inte gjorde det.
4. skicket - en bil som är i gott skick och välvårdad på alla ställen är vanligen behandlad därefter också.
5. ta det lugnt, bilar finns - nu gäller det bara att hitta bilen som är rätt för er.
6. stirra inte er blinda på årsmodellerna - även om faceliften upplevs som snyggare bakifrån iaf kan det helt klart vara en bättre affär med en äldre bil som är i oklanderligt skick än en nyare som inte är det.
7. Försäkring, här får samvetet avgöra, dock bör det nämnas att f-bolagen idag mycket väl kan undersöka ägar/brukar förhållande vid olycka, man bör ha med i beräkningen att det kan skita sig!

hoppas detta hjälper.
michael.anki
Kolla om bilen har servicebok,tittade på en likadan i stockholm 07 o den hade inte servicebok då.
Kollade upp den o den hade varit totalkvaddad i USA.
Den stod då på Haga bil.

MVH Micke

Bmw idag Bmw imorgon
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Q1959: Den blå 05:an du länka till kommer från Tyskland, jag var själv nära o köpa den för ett halvår sen men hittade en närmare...då prata jag me killen o han hade hämtat den själv på BMW i Tyskland, all dok fanns o bilen verkade fin o RIKTIG! Har faktiskt inte förstått att den inte blivit såld ännu men priset är faktiskt lite högt.....

Mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.