AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.996

M3 3,2 som knackar. Vad kan det vara?

M3 E36 3,2 som låter nästan som en äldre dieselbil på tomgång. Den verkar gå på alla cylindrar, svarar på gaspådrag, men det hörs ett markant knackande. Jag tycker att det låter i främre halvan av toppen men har svårt att vara 100% säker.
Någon som känner igen symptomen?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Säkert vanosen som låter.....sök så finner du massor:-)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Garanterat vanosväxellådan, låter de som en slagborr? min har låtit så i evigheter, det man kan göra vad jag förstått är att byta kamkedjespännare för att minska oväsnet, annars är de väl att lämna in vanosen till dr.vanos som modifierar dom snedskurna splinsen.
Menar du att det är helt ofarligt och inget som kan ta skada? Det låter verkligen inte så i motorn...
Dr Vanos vem?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Kolla www.drvanos.com

Fråga. har en vän som en 3.2 som knackar.

Kan man utesluta/bekfräta att det är vanosen på något vis? Går den att koppla bort enkelt?
ingen som vet?
Vanosen går inte att koppla bort. Är du 100% att det är motorn som alstrar ljudet? Jag har varit med om en "knackande" motor, där visade det sig vara servopumpens axel som rörde sig lite in/ut, vi spännde den löst spännda servoremmen en aning sen lät det inte mer. Jag skulle börjat med att plocka bort alla drivremmar o sedan provstarta bilen i ca 30 sek max, finns ljudet kvar så är det motorn som låter, om inte så är det nåt av de remdrivna aggregaten (vpump,gen,servopump,ac-komp eller luftpump om sådan finnes...)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

På en M3 3.2, 96-00 SÅ ÄR DET TILL 99% VANOSEN SOM KNACKAR.

Tyvärr brukar bilen tappa en del i effekt oxå när vanosen blir sliten så även om bilen fungerar så är det inte bra..

Jag hade en M3 96 som knackade rätt friskt, dock tystnade den betydligt med ny olja..i 100 mil. sen var det tebax:-)

Mvh Peter
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Både M3 3.0 och 3.2 brukar kunna "knacka" lite från vanos. Det brukar oftast inte vara några problem. Bara man ser till att lödningarna är fräscha, att magnetventilerna klickar som dom skall och o-ringarna byts ut varannat år.

/Jonas
Länk

"The factory Euro vanos units are also well known for the annoying rattling or diesel sound heard at idle and low RPM's. It needs mentioning that the rattling noise is not directly related to the failing seals, and is a separate issue of it's own. It will not harm the engine and is not an indication of the health of the vanos, but is simply an engineering oversight that can be easily fixed with some minor internal modifications. "
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.