AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.502

Små funderingar kring min nyköpta 328 E36

Halloj!

Har införskaffat mig en e36 328 -96 för ca 2 månader sedan, har innan bara haft jappsar och vet inte så mycket om BMW, men jag ville ha RWD utan att äga volvo.

Har hittat en massa nyttiga tips på forumet som jag har haft bra användning utav, däremot så har jag vissa saker som jag inte har kunnat hitta svar på och hoppas kunna få svar här.

1. Har sett att det finns ett spjäll på ena utblåset, vad gär den? Dämpar ljudet? Är det ens någon idé att koppla ur den? I så fall, vad bör jag tänka på?

2. Stolen sitter lite löst, har försökt dra åt de 4 bultarna som håller skenan, kan det vara så att stolen sitter löst på skenan? Typiskt fel? Hur kan man åtgärda det?

3. Bilen blir svårstartad om jag inte ligger på "on" läget i minst 5 sekunder ibland. Hörde att det skulle vara så på BMW, då soppan behöver ta sig fram, stämmer det?

4. Tänkte byta spännrullen samt remmen till AC:n, hur spänner man spännrullen så att jag får på nya fläkten (M52)? Såg att det sitter någon spänndämpare på rullen, går den kanske att låsa så den inte flyttar ut?

5. Märker lite då och då att det läcker soppa (tror jag, då vätskan luktar bensin), när jag svänger lite kraftigare åt vänster (bara vänster). Har hissat upp bilen och kollat ledningar, har inte hittat vart det droppar. Har satt på tanklock då det saknades när jag köpte bilen, men det sitter väl backventil på e36? Någon som har haft liknande problem? Tydligen spelar det ingen roll vare sig fulltank eller nästan tom tank, läcker i alla fall.

6. När jag öppnar huven så tar den i förarsidans torkararm litegrann, fick höra att det var ett typiskt E36 fel, någon som kan intyga? Funderar på att byta torkararm, men vill inte att det ska hända samma sak pga att det är ett konstruktionsfel(?).

7. Vet någon om listen runt sidorutorna är limmade eller hur man kan byta dem? Har försökt dra lite löst men inte vågat dra så hårt då jag inte vet hur dem sitter. Hur gör ni på vintern då rutan hissas ner 2cm när man öppnar dörren, kan inte vara så bra om rutorna har frusit fast? Silikon spray på gummilisterna eller?

8. Mitt antispinnsystem fungerar inte som den ska, så fort jag spinner med hjulet/hjulen under hårdare körningar så lyser ASC lampan konstant i mätarhuset och går inte att stänga av förrän jag startar om motorn. Rivstartar jag med antispinnet påslaget så hoppar en kabel loss från insuget och lampan är åter igen osläckbar via ASC knappen, då får jag hacka i sladden igen och lampan är väck när jag startar motorn. Verkar som att den slås av när den ska börja agera för att förhindra spinn. Någon som haft liknande?

Är tacksam för all tips och hjälp i övrigt förutom mina 8 frågor. Hör av er om jag har gjort mig otydlig, så ska jag försöka göra texten klarare.

Tack på förhand till er som svarar!

MVH / VipMartie

32
40
328Rikard
Bmw e36 328i Coupe -97

Bmw e30 m10b18 turbo -88
1. Bilen Kommer upp i temp fortare.
2. Du lär nog kolla lite nogrannare.
3. Aldrig hört talas om.
4. Titta närmare så ser du.
5. Kolla överfyllningsskyddet.
6. Klassiker så har jag också. du får böja bak torkaren när du öppnar.
7. Jag skulle aldrig köra min 328 cuppe på vinter. :)
8. Tryck av det på knappen? ^^

MVH
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
1: ingen fara att ta bort. de låter lite mer om bilen bara. sedan kan de låta som misständningar när du gasar. men de är bara ventilen som slår. + de Rickard skriver.

3: någon backventil släpper tillbaka soppan eller så beror de på soppläckaget.

5: plocka ut baksätet, skruva loss de fyra stjärnskruvarna som håller en rund plåt på bägge sidor. kolla om de läcker på ovansidan där slangen kommer ut.
nu va de länge sen jag kollade. men hade en spricka i min slang där slangklämman håller slangen över plasten som pumpen, tankgivarna sitter i. då fylls "koppen" med soppa när du kör och läcker ut i kurvor. speciellt vänsterkurvor för mig också. jag råkade bryta av plasten så limmade med 2komponent som ska tåla bensin. håller än. å de är 2 år sedan jag limmade.

8: kolla kontakten som sitter på diffen. kanske är ärjad.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
glömde nästan bort. grattis till en bra bil ;)

BMW ownz
Tusentack till båda!

Vad glad jag blev för de snabba svaren! Jätte tack för förklaringen till hur man kollar soppa läckaget! Ska kolla upp det under veckan.

Vad är det som får spjället vid utblåset att öppnas? Är den ansluten ända fram till insuget på något sätt? Är det bara att haka loss staget som får spjället att öppna?

Angående antispinnen, hur gör jag om jag vill få den att fungera då?

Kommer att ha min 328 som brukis, vet att den kanske inte är lämpligast för vinterkörning, men hur skulle ni ha gjort OM ni använde den under vintern för att rutorna/listerna inte ska ta för stor skada under öppning och stänging?

Tack Frrla! Jag är grymt nöjd med bilen än så länge, bilder finns på www.garaget.org/VipMartie om du vill veta hur den ser ut... Ursäkta dock för den hämska eftermarknadsfronten som förra ägaren har bokstavligen "hängt" dit. M-fronten ligger i lägenheten och inväntar lackering nästa år. Jag ska ploga snö med den här fronten =)

MVH / VipMartie
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
haha! det sitter en kontakt på diffen som man ser om man kryper under. den kan ju ha dålig kontakt där eller liknande. du kan ju göra nått hemmabygge med kontakten under insuget så den sitter kvar också. och se till så den har bra kontakt.

det sitter en vakumlkocka längst bak som ska öppna spjället vid ett vist tryck. runt 3000rpm tror jag. jag drog bort slangen som sitter längst bak. man ser den om man går på alla 4 bakom ;) finns säkert andra sätt med. som att ta staget. men jag skulle inte gjort de.

en polare har en som han använder på vintern. tror han gör rent noga runt om och sedan drar på någon sorts specialfett. vitt eller blankt fett tror jag de är. har inte vare med själv eller hört så mycket om de. har för mig de fungerar bra förutom att man får passa sig när man ska kliva i och ur :S kanske är någon avsedd spray till och med.. har ingen större aning.

ska kika på bilen din med :)

BMW ownz
Kanon tack!

Aha, så det är i diffen som andra ändan utav ASC kabeln sitter! =D Tack!

Jo vaccum klockan har jag sett, men jag tänkte mest på vad det var som öppnade den, så det inte är kopplad till insuget på något vis, där vill man i så fall inte få in skit. Hmm, jag tänkte nog inte på att spjället är öppet då motorn är av. Men jag ska försöka dra ur slangen och plugga igen med liten skruv eller nåt. Märkte du någon effektskillnad eller var det bara ljudet som vart bättre?

Jag ska testa silikona in listerna tills vinter får vi se...

Är det någon som vet hur låsvärmaren fungerar exakt? Läste i instruktionsboken att om man drog i handtaget i 3 sekunder eller nåt så skulle någon låsvärmare sättas igång, hur vet man att den är igång då?

MVH / VipMartie
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Det finns en ventil i skuffen till avgasrörsspjället (vänster sida om reservhjulet uppe på balken under en plastkåpa i min bil) som det e bättre att lossa på kontakten på för det e kopplatt till insugsröret.

Eller som jag gjorde, satte en strömbrytare inne i kupen till spjället för det e jobbigt att höra på det ljudet när man tex drar en husvagn som reflekterar det ljudet, annars låter det gött på tomgången och uppåt och inte bara över 2500 varv då ventilen annars öppnar.

Vänligen-
Stefan
Couperutorna brukar frysa fast i nerderkant enligt min erfarenhet. Det är inte så lämpligt att smörja där då all smörja då hamnar över hela rutan om den hissas ned..... Det går att öppna/stänga dörren, utan att rutan hissas ned dom där centimetranra, om den helt frusit fast.

Låsvärmen är ett option, kontollera först att du har det, annars är det som du säger att det aktiveras genom att hålla upp hantaget i 3 sek innan du låser upp dörren.

Synd bara att tyskarna slarvat och inte intallerat värmeslingor i dörrlisten för rutan också :)
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Du behöver inte lossa slangen till avgasventilen, räcker att du stryper den!
Inte mer effekt men lite mulligare ljud på tomgång och upp till det varvtal den skulle öppnat, tror det var 2500 eller nåt.
Tack! Då vet jag angående avgasventilen, synd att jag jobbar så ofta, hade gärna hade velat lösa soppa problemet, men så råkade man ut för jobb hela helgen också...

Angående att stänga/öppna dörrarna utan att rutan hissas ner... jag bytte generatorn för drygt 1 månad sedan, då kopplade jag ur batteriet, men dörren gick att öppna, dock så var det lite knepigt att få igen den då den alltid tog i listens underkant, fick benda listen upp lite innan det gick att trycka dörren på plats, istället för att smälla igen den. Men det är ingen som har haft problem under vintern med sin couperuta då?
Jo jag har haft problem med rutorna, det tror jag alla har som kört en coupe på vintern. De fryser fast i nederkant titt som tätt så de inte går ner när dörren öppnas... Finns ingen bra lösning på det så vitt jag vet.
OK, då får jag nog ladda med spolarvätska och skrapa ordentligt i nederkant innan jag hoppar in i kärran... funderar faktiskt ändå på vinterbil, men det var ju därför jag köpte min bmw, för bakhjulsdrivningens skull. Ville ha något att sladda med, som är billigt och bra utan att äga volvo =P
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
haha! kanske inte blir så billigt om du skulle hitta diket eller andra "hårda" föremål :)

BMW ownz
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Jag tycker att du ska använda den i vinter, håller med dig om RWD, det är skitroligt och framförallt bra på vintern.

Jag använder min bil (se till vänster) året runt och den står dessutom utomhus, och har inga problem med frusna rutor, dörrar eller baklucka, men jag brukar att ta och spruta på rikligt med någon silikonsprej nu på hösten som kladdar ner rutorna i ca en vecka innan det torkar, men det torkar jag bort dagligen, ett litet obehag en kort tid för att slippa frusna rutor och dörrar.

Något som inte är fel att göra är att se över rostskyddet under bilen, skadar inte att spruta på ett par liter linoljebaserad rostskyddsmedel undertill och i dörrar, balkar, huv, baklucka och allmänt undertill om du har tänkt dig att behålla den ett tag, kostar bara ett par hundringar.

Sedan det problemet med att huven tar i torkaren, kolla att huven inte är för lågt justerad på vänstersidan, kollas genom att man kollar att dörren är rätt mot bakskärmen och tröskeln, sedan att framskärmen är rätt mot dörren, sedan att huven ligger rätt i höjd mot skärmen.
Eller att den är tillräckligt långt fram, kollas åxo genom att kolla alla skarvar, kollas i princip på samma sätt som tidigare förslag men man kollar att skarvarna är lika på båda sidorna av bilen men här är det viktigare med att det i slutändan stämmer längst fram mellan huven och skärmens framkant, skall kännas och se bra ut, dvs att skärmen inte ska vara framför huven när du drar handen över framkanten på huven över till framkanten på skärmen ovanför strålkastaren.

Vänligen-
Stefan
Kanon! Det ska jag verkligen pröva med!

Jo rost från hjulballjan och bakskärmarna ska väck, så jag tänkte ta och spruta på lite underredsmassa under bilen.

Stort tack för tipset!

Spjället vid utblåset är väck! Måste säga att det var skönt ljud man fick, inte högt men nu hör man åtminstone att bilen pratar med en =)
Jag hade precis samma problem med ASC'n som du har/hade, det visade sig att det berodde på att motorkudden var dålig på förarsidan (bytte den när den gick av helt och då försvann alla symptom)
Visa användare
31
MkH
328i coupe -96
7.
Jag kör med min året om. Brukar bara va noga med siliconsprej och skrapa rutan längst ner vid dörren innan jag öppnar. :)

Full gas spar tid///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.