|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 528 ia 97 med vibrationer och knackningar från spridarfördelningsrör och slangar från pump och retur till tank. Dock hör man detta endast när man ansträngt lyssnar hör man det. Kan detta bero på pump tex trasigt pumpelement eller tryckregulator (bilen känns normal ) ? Har någon varit med om något sådant och vad var det då som orsakade det? | |
|
Japp! Om det nu är samma problem... I vår 728iA hade vi diverse oljud i tanken. Ljudet verkade fortplanta sig och ha med just bränslereturen att göra, vilket märks genom hela systemet på ett eller annat sätt. Det har gått ut ett servicemeddelande från BMW om detta. Minns inte var jag läste det. Lösning: Bränslepumpen sitter i en "potta" inne i tanken. Titta noga bredvid denna potta, där sitter något som ser ut som en liten svanhals/rörbit i plast. Det är en backventil som har med returen att göra. Den är kopplad till en ejektor som suger bränsle från ena sidan i tanken och pytsar in i pottan. Helt enkelt för att du inte ska få brist på bränsle om du kör i en lån kurva. Backventilen finns inte med på sprängskisserna av någon anledning. Tag loss backventilen genom att klämma ihop flärparna på sidan och dra den rakt upp. Den är svår att öppna men i den finns en liten fjäder som ser till att ventilen stänger när den ska. Backventilens utformning i kombination med fjädertrycket gör att systemet kommer i självsvängning och ger en del konstiga ljud. Enkel logik säger att fjädern bör spännas något efter några år. Icke! Jag fick kapa ett varv på fjädern, då fungerar backventilen fortfarande och systemet kommer inte i självsvängning. Det blev helt tyst! Jag förutsätter att du skruvat av tanklocket när du hör oljuden för att säkerställa att det inte är tankventilationen som spökar. |
|
| Jag tackar och bugar för det sakliga svaret Mikael E60 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.