AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
742

Klonkljud vänster bakdörr e46?

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Hej
Senare tid har jag upptäckt ett klonkande/knarrande ljud bak i min E46.
Märks tydligt vid körning på dålig väg med ojämnheter. Jag trodde det var baksätet eller hatthyllan som lät först men har lyckats spåra ljudet till vänster bakdörr.
Jag har även letat på forumet, och hittat att några haft liknande problem men då i framdörrar.
Dock har jag märkt att ljudet försvinner om man öppnar dörren och stänger den mycket försiktigt igen innan man kör.
Kan det något fel med låsmekanismen eller haken som sitter i insteget?
Ni
966
Nip
320i-04
Är det inte så att den bara inte är riktigt stängd?

Min vänster bak brukar jag får ta i lite extra för att den skall gå igen helt. Rätt ofta annars att jag märker att den inte stängs med samma kraft som andra dörrar.

Har dock aldrig märkt att den varit ostängd och klonkat.

Vid tillverkning av bilarna görs väl massa översyn och små finjusteringar i dörrens ram som rättas till för att dörren skall stängas jämnt, tyst och fint. Det kan ju vara något sådant som skall till bara. Har bilen varit krockat kan ju sådant bli aktuellt igen.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jodå, den är defenitivt riktigt stängd. Det är just när man stänger den hårt som klonkljudet uppstår vid körning.
Alla mina dörrar går att stänga mycket försiktigt och dom går igen ändå, tyst och fint, och bilen är aldrig krockad/reparerad. All inredning på dörren sitter som den ska också.
Funderar på om plastkåpan runt låsbygeln i inseget är boven. Den sitter inte bergfast, utan går att rucka på.
Lägg några varv med isoleringsband runt "plastkåpan" . Fungerar perfekt på E39 i alla fall. Klonkandet försvinner.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.