AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.314

Vilka däck är godkända av BMW?

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Jag har lite underliga/läskiga vibrationer i bilen som kommer och går. Jag har haft bilen till Borgs Bil (Bmw verkstad i Sthlm) Enligt deras utsago så har dem felsökt glapp i kardan mm, och hittar inget utan påstår att det är däcken som är fel.

Detta har jag svårt att tro på, visst det kan vara en orsak men jag tror det är glapp någonstans ändå. För när jag accar hårt och hämningslöst så är de inte mycket vibrationer, men så fort man tar det lugnare så kommer vibrationerna som ett brev på posten och för att stanna. Då hjälper det inte å vare sig öka eller minska hastigheten och ibland upplever jag det som att det slår i bilen, när vibrationerna kommer så känns dem mer i sätet under i från och inte i ratten/hjulen.

När dem upptäckte att däcken var av icke Bmw godkänd typ så dömde de ut dem som felorsak och sa börja med å byta däcken.

Däcken är nya och satt på när jag köppte bilen för 3 månader sedan.

Däcken heter Sunew YS 618 235/45 ZR17 97W XL.

Jag har läst instruktionsboken och det enda som står är godkända däckdimentioner, samt vilken hastighetsklass/bärighet inga fabrikat.

I dimentionen 235/45 17 rekomenderar Bmw 94W mina nuvarande är 97 W dessutom XL (Extra load) alltså bättre??

Hur får man reda på vilka märken Bmw rekomenderar??

Tacksam för svar!

Beemer-Tompa
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Kina däck är aldrig populära hos däckfirmor i Sverige.
Godtjända är dom säkert men inte så ofta dom får bra betyg i däcktester mm.Så risken är att Bmw inte rekomenderar ovanligare märken om du typ ringer o frågar.
Kan mycket väl vara orunda däck/fälgar som BMW antyder...Åk till en seriös däckfirma o be de kolla däckens/fälgarnas rundhet samt mäta variationerna i "marktrycket" när fälgarna/däcken rullar. Detta skall vara som jämt som möjligt givetvis, för stora variationer när däcket/fälgen rullar kan leda till "vibbar". Balansera givetvis om, be om "nollbalansering"
Eftersom du har billiga skräpdäck så kan det mycket väl vara däcken som ställer till det. En E39 är väl dessutom erkänt känslig för dåliga däck.

Du känner ingen med en E39 som du kan bytlåna hjul med för att kolla?
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Billiga skräpdäck med en bil med fin kofort = ingen vettig blandning. Däcken spelar JÄTTESTOR roll när det gäller komfort och säkerhet. Polaren snålade med däck till sin super MB. Gick alldrig och balansera. Visade sig att däckets stomme hade pajat. Ett nytt däck från Korea. Tänk vad kan hända i högre hastigheter.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Vibrationer som kommer och går... Stötdämpare, stag och bärarmar? När du accelererar spänner det hårt i allting och styvheten ökar. Ev. små svagheter och glapp spänns helt enkelt bort. När du sedan kör normalt minskar påfrestningarna, styvheten minskar, och ett ev. litet glapp i någon led märks direkt. Vibrationerna hade du nog kännt av även om du haft välbalanserade Michelin av bästa slag. Om fälgarna har minsta glapp i centrumet kan hjulen hamna excentriskt, vilket också kan påverka. Vanligt på slitna fälgar eller icke original.

Rent tekniskt har jag svårt att se att märke och pris på ett däck skulle kunna starta en vibration. En rund kropp som roterar och är i balans, är helt enkelt i balans eller så är den inte det från början heller. Annars har jag nog missat en och annan fysiklektion... Att vissa däck kan få en E39 att bete sig konstigt på andra sätt är dock helt klart.
michael.anki
Kolla med Bmw vad bilen hade för originalmonterade däck.
Skulle tippa på Michelin,continental.
Köpa några däck som någon har drejat till i köket är ingen bra sak.
Många billighetsdäck är inte ens godkända.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Prova att slänga på vinterdäcken och se om det fortsätter att vibrera, känns som den billigaste lösningen till att börja med än att köpa nya sommardäck.

Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Har du orginalfälgar? Om inte så kan du kanske behöva centrerings ringar i naven.

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Vad jag vet så är det original fälgar, dem finns med i bmw:s tillbehörskatalog.
Jo får lugna mig lite tills det är dags för vintersulorna och se om vibbarna försvinner.

Jag tycker bara att inställningen hos verkstaden är så dålig, att dem dömmer ut däcken direkt isf att hitta felet.

Beemer-Tompa
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Att köra på billiga Kinadäck är på gränsen till livsfara - läste ett par otäcka test i tyska ams om detta. Inte alls kul - och inte undra på att verkstaden vill att du skall göra dig av med de däcken först innan de rotar vidare.

Typiskt en sniken säljare att slänga på sådana däck i samband med försäljning. Trist!

Ett 97W däck har väl förstärkta däcksidor för att tåla mer last, så om du tycker det är ok med hårdare däck och därmed sämre komfort så...

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Dessutom:
Ring ÅF för att få en lista över vilka däckfabrikat som är BMW-godkända.

----
BMW CS #6212
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kontakta Doktor Per på Bil&Motorteknik, 087110687, han borde kunna hjälpa dig.
Mvh
Asken
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Tack för alla tips/info. Jag skall köpa nya däck till nästa sommar, någon som vet om Vredestein (stavningen) gör bra däck. Dem ligger bra till i pris iaf ca:1100:- st om jag minns rätt på Dackonline. Konstigt att just 235/45-17 verkar vara relativt billiga även däck som Continental och Good year osv.

Beemer-Tompa
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Slår gärna ett slag på Hankook K105.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.