|
|
|
|---|---|
|
BMW kommer erbjuda uppgraderings paket till 120d vilket ger 20 HK extra och 40 NM extra. Inklusive BMW garanti. Blir officiellt nu när Frankfurtsalongen öppnar. | |
|
Yes!! Hoppas de lägger sig rimligt i pris bara... |
|
|
Vilket gör att 120d med powerkit kommer att ha 197Hk. Jag tycket att det låter som att det är lite väl nära 204HK som finns i 123d, om man nu inte samtidigt gör något åt den. Finns det någon källa till infon om detta nya powerkit?...=) |
|
|
ja källan kommer ifrån BMW. Stod om det i presentation av Frankfurtmässan. "Visitors can also look forward to other product innovations, such as the BMW Power Kit for four-cylinder diesel models, new BMW rear luggage racks and the latest portable navigation systems." Det är ingen lögn, tro på mig :) |
|
|
Egentligen är det ju lite pinsamt för BMW (och alla andra biltillverkare) att det finns så mycket pengar att hämta för alla trimföretag som bara tweekar om lite i mjukvaran för att elda på lite extra i motorn. Det här power kittet är nog inte tänkt att säljas till varje bil utan kommer kanske bara ta tillbaka lite av de pengar som man annars förlorar till externa dieseltrimmare. Men, var är då mitt powerkit till 123d?...=D |
|
|
Ps. bmwtok, jag ska inte beskylla dig för att ljuga, men om man bara skulle släppa det till 120d så skulle det ju parasitera på toppmodellen. De lär väl släppa ett powerkit till fler av dem eller hur? Eller stod det specifikt till 120d? |
|
|
googla på powerkit och 120d. Innebär också en annan IC och fläkt så det kommer inte vara billigt... som kanske bara är bra för det kanske behövs? ;-) Bortsett från överdrifter med vridet är värmeproblem den främsta första begränsningen till ökad effekt och då är det normalt att 120d närmar sig 123d:an. Alpina D3 höjde 123d:ans motor med endast 10 häst... Så det blir nog bara till 120d och 320d. Hur som, 120d är volymbilen, 123d är redan lite mer av en enthusiastbil för dem som uppskattar en bil på mer än bara hästkraftsekonomi (många har ju vald en trimmad 120d före en 123d redan), eller ren storleksekonomi (många köper ju hellre en 320d för 123 pengar då den är "mer bil för pengarna"). Ibland kan mindre vara mer... |
|
|
Intressant, Själva kittet verkar bestå av ny intercooler, kraftigare fläkt till vattenkylaren samt programvara. Av detta drar jag slutsatsen att orginal koppling och växellåda hanterar 390nm relativt säkert, annars hade man väl inte tagit fram detta kit. Av andra diskussioner där man har funderat kring större intercooler till 120d verkar koncensus vara att större intercooler hindrar effektiv kylning av motor, detta kompenserar BMW med en kraftigare fläkt till vattenkylaren. Jaha, då är det väl bara priset som fattas - 19.900 eller 29.900 månne? |
|
| Någon som hört mer om detta? Hittar inget på någon officiell BMW sida än. | |
| Fick pris från BMW angående powerkit till 135i/335i, tyvärr stod det inget om det till dieseln. Från 17 925 kr (montering tillkommer)(ny reg. besiktning tillkommer). | |
|
Det har ju varit en hel del diskussioner om effektboxar på 120d och om kopplingen håller för detta. Konsensus har varit att kopplingen inte är gjord för ett högre vrid men om power kittet inte byter kopplingen så faller detta delvis. Power kittet ger ett vridmoment på 390 Nm och en KCR-box ger ett vrid på 410 Nm så lite försiktig bör man vara. |
|
| Gärna kitet till 120d, men påverkas CO2-utsläppet? Har inte lust att dessutom betala mer i skatt varje år! Fast det blir väl den lilla kostnaden... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.