AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.652

Problem med styrled E36

Sida 1 av 2
Jag håller på att byte mina yttre styrleder på min 328 E36. Jag har fått ur lederna från de yttre sidorna. Nu har jag STORA problem att få ur dem från insidan.

Nyckeln som passar på insidan är 13 men den glider ur. Jag har provat med en sådan där polygrip som man kan låsa fast. Rörtång äger jag ingen.

Någon som har ett gott råd?

Bilder på styrleden:

[URL=Länk
edit: Det blev något fel på länken.

Länk

Länk
Skall man inre före P-ändan?
Edit: Stavfel

Skall man lossa inre före P-ändan?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Värma med gas är det bästa! Annars kan man eventuellt ta två hammare, håll en större under muttern och slå med en mellan stor uppe så blir muttern större förhoppningsvis:) Slå dock inte så hårt att du kröker staget in mot styrväxeln. Annars hade jag tagit en vinkelslip om du har det, och kapat ett spår längs med staget.

Lycka till!

Mvh. Richard
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har just meckat med detta och det fick mig att damma av gassvetsen,det var ett tag sen man fyllde flaskorna så 800:-fick man lite hicka av men ojj vad lätt allt går med värme.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Hur menar du med spåret med vinkelslipen?

Förstår inte hur muttern skulle bli större av den behandlingen?

Jag har införskaffat en rörtång nu. Skall man hålla den på staget där muttern sitter? Är muttern rättgängad?
Va fan jag äger ingen gassvets. !!! Värmepistol, tändare blir la bara några hundra grader. kan det funka i krig?
Jag fick flyttat muttern bakåt. Den satt hårt!!!

kolla bild > Länk

Den såg inte ut som jag trodde. Folk säger att det bara är att skruva ut, lever dom i samma värld som jag ? Hur gör jag nu?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nästa del är en kona som klämmer åt,den knackar du åt samma håll som muttern.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Finns en "gasbrännare" att köpa på Biltema (ca 200kr) den borde räcka för detta ändamål...
Gasbrännare. Men kommer det verkligen göra skillnad?

Jag har knackat bort ringen som klämmer fast styrleden nu. Näste problem är ju att styrleden sitter lika hårt som muttern och nu har jag inget bra mothåll längre då den skall skruvas ur. Är det rätt att hålla fast den inre styrleden med en nyckel och sedan skruva ut den yttre med nyckel? Det är skitsvårt att få någon kraft till detta.

Tror ni rosten löser upp sig om man stoppar ner dom i några liter diesel?

Gasbrännare?

Hur skall man få tillräcklig kraft att skruva ut leden?
Tror fortfarande att värme e den enklaste vägen att gå...

Länk
Okej, jag får gå och köpa det då!

Men jag är fortfarande tveksam till att leden vill ut utan våld, även med värme.
Du anar inte vad "lite" värme kan göra...Fast du lär få elda på ordentligt, inga 10 sek utan typ 1-2 min...Som jag ser det har du ett utmärkt ställe att greppa den "gängade stången" på, själva styrleden får du greppa antingen med en rörtång eller skiftnyckel/fast-nyckel (om nu de platta ytorna inte är helt bortrostade....)
Vi får hoppas på detta, annars tar jag och dumpar bilen i kattegatt. :P

Plattorna finns kvar, men får liksom inget moment på leden.

Köper brännare imorgon.

Tack för hjälpen. =)
Brännaren införskaffad. Brände på ordentligt i flera minuter Vi var två man som tog i allt va vi kunde, gick inte att rubba det aset!

Vad tror ni om att lägga lederna i diesel, kommer det lösa upp rosten?

Eller är det kapmaskinen nästa? Försöka snitta upp den.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få, börjar bli ont om tid...
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Diesel kommer inte hjälpa! Om du har ny mutter och nytt stag så bara kapa med vinkel slip! Men kapa längs med staget med känsla så att det inte blir för djupt ner och du skadar gängorna. Ibland när det sitter riktigt hårt fast så kan gängorna skära så det bästa vore nog att kapa upp ett spår!

Sist men inte minst! Går det inte med våld så änvänd mer våld!!!!!:)

Mvh. Richard
Blåmanet: Bränn i omgångar!!"Glödga" skiten o sen kyl typ me lite vatten....Det kommer lossa!!! Ibland kan man få bränna duktigt länge...
Du skall alltså värma sjäva styrleden så metallen vidgar sig mer än den gängade stången...Ibland får man "värma" tills metallen glöder rött, dock är jag tveksam till att den lilla brännaren klarar det, men nog kan man få upp rejäl temp iaf...
Är tämligen säker på att du e för blygg med brännaren, det e ju lite "spännande" så att säg...Ös på max med det större munstycket i några min så kommer det gå...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.