AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.537

Fälga fråga till 1 serien

Jag undrar om det är någon som har koll på vilka 1 serie bilar v-eker 141 passar till.Enligt BMW:s fälg bok passar dom inte till 123d och uppåt men om går till BMW:s hemsida både Svensk o Tysk så är det standard fälg till 123d.
Tveksamheten är att 141:an är 7x17 fram o bak men visa av dom motorstarkare bilarna behöver 7,5x17 bak.Det är inte lönt att gå till en BMW verkstad frågar man 5 personer får man 5 olika svar,brukar ringa till en BMW verkstad i Tysklan men tänkte kolla här om det är någon som koll på läget här.ska ha dom till vinterdäck.
Tacksam för hjälp !

Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
behöver och behöver, ska väl inte spela någon roll om man skaffar en halv tum smalare, eller tänker jag fel? är väl inget som tar i och så, bara sämre grepp med smalare däck...
Jag har 141 på min 123d! Har sett flera andra som har också! Funkar fint som vinterfälg, lätt att hålla rent...
Passar på alla utom 135i. Hade dem f.ö. på min 130i.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
Helgeson, tar bromsarna i 17 tummare på 135i?
Enl tillbehörsguiden och konfiguratorn på bmw.se är det 18" som gäller för 135i, men vissa 17" kanske går på. Hade nog inte vågat chansa själv, dock.
Nu vet jag inte exakt hur bromsokens utformning ser ut, men en E9x LCI 330 har större bromsskivor än vad en 135i har. 330:n kommer med 17" så då borde väl 17" även passa på. Sen finns även 17" M-sportfälgarna till 1-serien med på RealOEM. Om detta kan användas som ett bevis kan ju funderas på.
Intressant reflektion. Men för att återgå till ursprungsfrågan, så står det på BMWs hemsida uttryckligen att 141 är för alla 1-serie utom 135i. Vad den verkliga anledningen till detta är, kan iofs också begrundas :)
Möjligen (troligen?) är det bara av banala marknadsskäl.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
ja, eller så kanske det beror på just den fälgens utformning, alla M-fälgar kanske är gjorda att få plats med stora bromsar.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Tjena!

Jag kör v-eker 141 som vinterfälg på min 135:a, funkar hur bra som helst! Med andra ord lär det inte vara några problem att få på dom på en 123:a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.