AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.878

audi a3 2.0tdi eller bmw 120d

Tja
jag ska kanske byta bil snart jag har svårt o bestema mig mellan a3 2.0tdi 170hk eller en 120d. jag har just nu en a3 2.0tdi 140hk. jag vet att a3an är en bra bil. Men hur är 120d om man gemnför de två bilarna i kvalitet och prestanda, etc? och vilket utrustnings packet ska man välja om man tar en 120d?
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Båda är bra bilar, där BMW:n prioriterar körglädje och bakhjulsdrift framför utrymmen - tvärtom med A3:an...

A3:an har inte samma känsla i styrning och drivlina och är inte lika rolig när det svänger.
Komfortmässigt är båda bra. Bullermässigt är de nog relativt lika, men jag upplever ljudet i Audin som något mer påträngande.

När det gäller kvalitetskänsla brukar ju Audi ofta sägas ligga steget före BMW - detta tycker jag dock inte gäller A3:an där 1-serien (efter facelift) känns ett snäpp bättre. Sedan beror det förstås lite på vilken utrustning man har...

Sammantaget kan man väl säga att BMW:n är det sportigare alternativet som talar till hjärtat och Audin det mer praktiska alternativet som talar till förnuftet.

Utrustning är för övrigt så individuellt så det är svårt att ge rekommendationer, beror ju på vad man prioriterar.

Måsten tycker jag är klimatautomatik och xenonljus. Bra att ha är PDC bak, farthållare och ytterspegelpaketet (bra vid parkering längs trotoarkant då spegeln vinklas ner). Läderklädsel höjer premiumkänslan ytterligare och sportstolar är enligt mig ett måste, men man bör jämföra med de vanliga stolarna så att man väljer det som passar ens egen kroppsbyggnad bäst.

Lyssnar man på annat än P1 skall man välja HIFI-högtalare, Professional-stereo och USB-anslutning

Prioriterar man utseende och sportiga köregenskaper, men på bekostnad av viss komfort, tycker jag definitivt man skall välja m-sportpaketet med 18-tumsfälgarna.
ok tack. vilken års mådel ska man passa sig för? jag tänker på om de tidiga modelerna hade någrabarnsjukdomar man ska kanske passa sig för. coh hur är det med rost etc?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om du funderar på beg, så är 120d motorn är föredra, då denna har commonrail diesel motor. Audi 2.0 TDI 140 & 170 hk (innan facelift) hade den gamla insprutningen vilket ger en något hårdare gång...
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Har inte hört om några rostproblem på 1-serien...
Skulle satsa på ett exemplar efter faceliften som kom -07. Då höjdes kvalitetskänslan i inredningen och 120d fick en uppgraderad motor med 177hk, partikelfilter och efficient dynamics. Därmed är förbrukningen och skatten lägre samtidigt som effekten är högre.
kom inte de äldre med partikelfilter dvs 05+? hur stor är skatte skilnaden mellan de äldre och nyare 120d?
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Tydligen blev partikelfilter standard från september -05 - är dock osäker på hur det exakt påverkar skatten för olika årsmodeller eftersom reglerna har ändrats med åren. Har sett exempel på att man för tidiga årsmodeller av 120d fått betala närmare 6000 i skatt, men det var väl enligt gamla systemet där man räknade på vikten.

Gör man en sökning på transportstyrelsen för ett antal olika exemplar som ligger ute på blocket tror jag man som fingervisning kan säga att före facelift är skatten 3762 och efter 2457. Detta med dagens system för att beräkna skatten. När nya skattereglerna börjar gälla (successivt införande från 2011) kan man räkna med att det sänks ca en tusenlapp för båda varianterna.
ok tack for informationen.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
3762 låter bekant... Jag har en 07:a som är en månad "för gammal"...

man får dock åka många mil för att köra in prisskillnaden på en faceliftad. tror någon räknade ut detta i en annan tråd!

Tror för övrigt inte att inredningen skiljer så mycket om man ändå kör m-paket på båda varianterna..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.