AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
57.005

330 eller 335 behöver support med att välja rätt.

Sida 1 av 2
Roffa1
Jag vet att jag är tjatig, lovar att ej ta upp detta ämne mera efter denna tråd;-)

Står o velar mellan en splirrans ny 330iM-A och en lika ny 335iM-A-2010.
Har fått för mig att 335:an super i sig bensin. Jag har visserligen råd att betala för bensinen, men vill ej ha en bensinalkoholist i familjen.
Tror dock att 335:an kommer att ha ett högre andrahandsvärde vid en ev, försäljning inom några år?

Det skiljer ca 25tsk i nypris mellan de båda modellerna. Vilken bör jag välja.
samt varför..
Jag skulle valt 335an om den kostade 50 000 mer. Man kan köra 335an snålt också.
335:an helt klart. Den är mycket roligare och så mycket bensin drar den inte.
Roffa1
Sevak: Joorå, det går kanske att köra 335:an snålt, frågan är dock hur pass kul det är att sitta med ett ägg mellan gas o fot.
Har vissa tidigare erfarenheter från turbobilar (visserligen något äldre mod) de som jag själv ägt samt provat på, hade samtliga en snittförbrukning på ca 1,5L per mil. (vid normal körning) och det var inga problem med att komma upp till 2,5L per mil. (då börjar det bli ointressant med dagens soppapriser)

Då är frågan om det är mer ekonomiskt försvarbart att välja 330:in? Soppapriset lär nog ej heller sjunka;-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ta 335! Annars kommer du ångra dig...

Mvh Johan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Man köper inte en bil i denna kaliber pga bensinförbrukning. Ta 335:an Roffa:-)

//Stefan
Köpa en ny bil för dom pengarna och börja GNYLA över bränsle förbrukning !!!!!!!!!!!!!!!!!!! .

Åk o köp dig en Micra i stället för fasiken
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
335'an.
de
31
dempa15
545iam -05
530i -02
z4 3.0 -03
335an
Roffa1
Clubsport: Hur mkt drar din 335:a i snittförbrukning, samt vid hårdkörning.
Har du aut eller manuell.
Jag hade tagit 330:n.

tsk? Syftar du på tusen svenska kronor?
Roffa1
Chris87: Motivera gärna varför jag bör välja 330in.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Jag vill tro att man kanske inte i absoluta tal kan lita på tillverkarens uppgifter ang. förbrukning, men att skillnaden som enligt bmw är 2dl/mil säkert är rätt så rimlig?

Det är alltså ca 2kr per mil, eller 20.000kr om man har bilen i 3 år och kör 10.000 mil.

Inga ockerpengar i sammanhanget när bilen oavsett val av motor säkert tappar 50% av priset i värde under samma period.

Roffa1: Jag sa inte att du ska välja 330, utan att jag hade gjort. Anledningen till varför jag hade gjort det är att dels är 330:n billigare i skatt (675kr/år), men samtidigt är den billigare i försäkringskostnader. Hur mycket skiljer från person till person och beroende på var i landet man bor.
Lägger man därtill besparingen i bränslekostnader, även vad andra säger så har 330:n med den nyare 272hk motorn byggts för att gå snålare vilket man inte kan säga om 335:ans motor.

Vad de två olika alternativen är värda om ett par år är svårt att sia om. Sen är jag säker på att folk kommer att sikta efter att köpa bilar med lägre förbrukning och CO2 utsläpp då nya skatteregler kan slå hårt på bilar som släpper ut mer än 200g/km CO2. 335i har en siffra på 218g/km CO2.

Var och en är fria till att köpa det de vill ha. Så här ser jag på det hela. Nu lär jag säkert få påhopp från de som inte delar min mening utan hellre hade valt 335:an.
Jag föreslår att du testar de båda modellerna och bildar dig en uppfattning kring bilarna. Huruvida du blir missnöjd om du inte väljer en 335i kan ju bara du svara på.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Under tre års ägande kommer bilen antagligen att sjunka runt 250.000kr. 20.000kr över tre år känns inte som något jättebra argument att köpa 330 för...

--------------------------------
//Lövet
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
335 utan tvekan.. Fantastisk bil!!!!!!!!!!!!!!
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Har ägt båda bilarna och svarar:

335i Aut eller manuell om du tänkt trimma
330i manuell om du inte tänkt trimma

330n känns rejsig som satan i kurvorna, 335 känns som en raket rakt fram

bara att välja... =)
Den marginella prisdifferensen talar för 335i. Du har inte koll på ekonomi om du gnäller över bensinförbrukningen. Det är bara att svälja. Ligger du så dåligt till skall du inte köpa någon av dem. Värdeminskning, skatt, försäkring, bränsle, garage kommer att kosta dig närmare 20 000 SEK/mån.
Buspelle
Du bör självklart välja 335an. Oerhört mycket mera bil för pengarna och bränsleförbrukningen är synnerligen rimlig. Frågan är om man ens märker någon skillnad. Körsättet lär ha större betydelse.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
snålkörning med min 2008 335i : 11.4Manuell)
Detsamma med min 2008 330i : 8.2 (automat)

Körde nyss från sthlm till Linköping med min 335a. Snitthasighet på 124.9 förbruking 8,4. (19tums fälgar)

På landsväg kan den dra under 0,7.
När jag kör hårt o gasar på brukar den dra 1,1-1,4.

Allt enligt färddatorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.