AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
918

E30 som låter konstigt.

Ro
9
Robbanhh
E30 -88
Slängde i den nya motorn går hur bra som helst,
men nu är det så att när den är kall så uppkommer detta ljud som hörs på
videon.
Har inte låtit tidigare har börjat nu.
Det slutar låta när man varvar lite samt när bilen har blivit varm.
Låter nästan som det kommer ifrån framkant på motorn.
Några råd på vad detta kan vara?
Kollade lagerna och de verkade bra.

Länk

Robert

Roffa1
Låter inget kul alls, hur långt har utbytesmotorn gått. Har den legat obrukad länge innan du köpte den? har den iså fall förvarats inomhus eller ute.
Har du bytt motoroljan samt kollat upp oljetrycket.

Eftersom ljudet ej fanns tidigare, så undrar jag när du upptäckte det, hade du kanske varvat motorn ordentligt innan;-)
Roffa1
Försvinner ljudet om du trampar ned kopplingspedalen?
Ro
9
Robbanhh
E30 -88
Det är inte omöjligt att den har förvarats ute innan jag köpte den,
Men jag har haft isär motorn och tvättat ur den gjort ren och hornat cylindrar
samt tvättat kolvarna bytit kolvringar, ny cylindertopspackning, ny kamrem samt spännare.Tagit isär oljepump och gjort rent osv..
På vilket vis kan det påverka om den legat ute och inte brukats på länge.

Ro
9
Robbanhh
E30 -88
kan ha varit så att man varvat lite så kan det ha uppkommit efter "ljungfrufärden".
Har inte reflekterat om det låter om jag trycker ner koppling men har haft ner och bytit både svänghjul koppling och växellåda.

Roffa1
Har du kollat om toppen var planad tidigare? satte du i så fall dit rätt tjocklek på topplockspackning efter isärtagningen. Det låter onekligen som typ att kolvarna "klapprar" mot insidan toppen. Men då borde väl ljudet ej försvinna när du gasar på lite. I vilket fall är det ett mekaniskt ljud som hörs. Har du kontrollerat lagren i nederdelen av motorn.
Ro
9
Robbanhh
E30 -88
Har absolut ingen aning om toppen är planad, rörde inte toppen ihuvud taget
däremot kikade jag lite på lagerna, där fanns en liten förslitning efter vad jag läst mig till så är det oljebrist som har orsakat dessa märken i lagrerna.
Men om kolvarna skulle "klappra" som du beskriver det så skulle den väll knappast gå runt utan att pajja något?

Ro
9
Robbanhh
E30 -88
Slänger med ett klipp till.

Länk

Roffa1
Detta klipp lät betydligt bättre, att den låter lite som en diesel på tomgång är inget onormalt. När du gasade på lite så lät den ju som en sexa ska göra.

Hur har du ställt ventilspelet, ställde du in det med helt kall motor.
Vill minnas att spelet ska vara 0,28 justera mellan excentern samt ventilskaftet. (justera INTE mellan vippan o kammen) då blir det fel.
Roffa1
Ett tips för att dölja div, lagerljud kan vara att använda en tjockare motorolja typ: TWS 10*60 (då blir motorn tyst o fin)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.