|
|
|
|---|---|
|
Hej har en bmw 540 e39 -97 som inte går som han ska han kan gå någolunda som han ska när man startar bilen precis och går bra i typ 3min sen går den skit skakar i hela bilen på tomgång , låter knepigt precis som han inte går på alla cylindrar ! , Och då kan man "starta om" bilen så går han bra i nån halvminut te sen börjas de igen , och har testat o bytt tändspolar , har även bytt ventilkåpspackningar eftersom det låg lite olja vid stiften och tänkte att de kunde göra så den misständer eller liknande. men utan framgång! Är relativt ny v8 ägare så vänder mig till er! Några förslag på vad det kan vara? Mvh Ludde | |
| går även ryckigt när man kör! | |
|
Jag hade liknande symtom på min 540 e34, visade sig vara bränslepumpen. Läst att en hel del 540 och M5 av e39 modellen har haft problem med bärnslepumpen! Lycka till! Mvh. Richard |
|
|
Du kan också testa med LMM rengörare på luftmängdsmätaren. Mvh. Richard |
|
|
Kolla både kam och vevaxelgivare. De kan vara dåliga. prosperity is a mindset! |
|
|
Hur kollar man om vev/kamaxelgivaren e dåliga då? går de mäta på dom eller något? Mvh Ludde |
|
|
igensatt katalysator(1 eller bägge) BERGIS!!!! M.v.h Anders |
|
|
Jag hade det så mä på min bmw e39 540 nar den var kal då funka allt jätte bra sen när den blev varm så funka bilen skit. så jag åkte å köpte mej en ny kamaxelgivare. efter jag tog bort den gammla så å satta fast den nya så var allt okej igen. så det kan vara den som är felet på din bil. eller så är det Lmm. Mvh John Länk |
|
|
Jigsaw: Trådskaparens bil funkar ju igen när han slår av motorn för att sedan starta den igen, tror knappast att det hinner bli nån större tempraturskillnad vid området kring kam/vev-axelgivare genom den tidsmässigt snabba årgärden. Jag tror att att en katalysator är tät, det är inte helt ovanligt på 540. När avgasmottrycket blir för högt så kopplar den elektroninsk ur en cylinder(eller flera kanske! men det är jag osäker på) på den sida som katten är tät på. Det är enligt mej det enda som kan vara fel eftersom omstart av motorn gör att den sedan går på alla cylindrar igen. Det bör checkas iallafall. Ludddz: Åk till en BMW-verkstad eller nån annan verkstad som har t.e.x.en BOSCH KTS650, då skruvar dom ur syresensorn före katten och mäter mottrycket därigenom!!!!! M.v.h Anders |
|
| har vart under o bonkat på katalysatorerna o de låter som de bara e skräp i skiten , så har börjat gå mer o mer åt de hållet låter även som de trycker tillbaka luft ut ur luftfilter/ insuget så , men de träliga är att man måste la köpa helt nytt avgasrör på de här bilarna? går ej bara byta katt? som de går på de flesta andra bilar! men nån som har ett ca pris på vad nytt avgassystem kostar te 540? | |
|
Vid stopp i katalysatorn borde den inte gå att varva heller. Jag har också problem med ryckig gång vid låga varv men att den går bra över 3000 varv (ganska farlig variant om man vill inte vill bli av med körkortet). jag har också en E39 540. Jag har bytt tändstift, tändhattar, toppkåpepackningar. jag har också kollat lmm, luftfilter, mätt luftläckage i insuget men ändå går den inte rent på alla cylindrar vid 1500-2000 varv. |
|
|
Lyfter lite... Hur gick det för trådskaparen? Blev det någon ordning på problemet? Min 540 började bete sig exakt likadant idag. Misständer, skakar etc. |
|
| testa att koppla ur lambdasonderna.. dom kan ge konstigt fenomen och bilen funkar utmärkt med dom urkopplade (förutsatt att inga andra fel finns givetvis..) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.