|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min 528i -97. Bilen går bra men tvärdör efter ca 2-3 mils körning. Sedan slår man av tändningen och efter nån minut startar den och kan gå bra igen någon mil för att sedan stanna igen. Ibland ger den bara ifrån sig något ryck. Har felsökt med carsoft och får upp dessa felkoder. Singel diagnosis DME/DDE - Status ERROR! Module Info: DME/DDE DME MS41.0 BMW Part Nr. : 1429861 Hardware Nr. : 01 Software Nr. : 41 Diagnose index : 21 Code index : 01 Bus index : 30 Production Date : 19/97 DME_FE.DXT 55 65 83 -Single Diagnosis completed ! Ska bilen kunna gå utan vevaxelgivare? Min bil går igång utan vevaxelgivaren men den går lite ojämt och svarar lite dåligt på gasen ibland. har dock inte varit ute och provkört något utan vevaxelgivaren. Men bilen stannar utan vevaxelgivaren efter ca 15 mins tomgångskörning ändå. Någon som har några tips? | |
|
Har du laddat i engelska koder i carsoft? då kan du få upp en förklaring på dina felkoder utskriven bakom felkoden. Hittar endast det här om det kan vara till någon hjälp, kan översättningen av felkoderna stämma?: 55 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 1) 65 O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 2 Sensor 3) 83 Fuel Temperature Sensor A Circuit High Input Vet inte om man ska tolka felkod 83 som att givaren tror att motorn är för varm? övriga 2 är lamda fel FAF |
|
|
Enklare om du skriver i Carsoft tråden i "Samtliga BMW" avdelningen... M V H Stephan |
|
|
Låter som ett lite knepigare fel. Någon som har en aning vart Fuel temperature sensorn sitter? Lambda fel kan vara pga. typ att den tar tjyvluft eller att det är något avgasläckage va? Eller måste man byta ut självav lambda sonden? hur många lambda sonder sitter det? |
|
|
Hittade översättning på felkoder till en 523 e39 i ett annat inlägg här i forumet. Då stog det så här. tänkte att det kanske e samma till min 528. kan det stämma? 55 MS41: Tomgångsregleringens manöverdon/tomgångsventil - felfunktion Ledningar, kontaktdon, tomgångsregleringens manöverdon/tomgångsventil, motorstyrdon 65 Kamaxellägessensor - felfunktion i krets Ledningar, kontaktdon, kamaxellägessensor 83 Vevaxellägessensor/motorvarvtalssensor -felfunktion i krets Ledningar, kontaktdon, vevaxellägessensor/motorvarvtalssensor |
|
| ziMp: vet du var du hittade svensk översättning på felkoderna? | |
| FÅr säga att ja följer detta med spänning, för jag har liknande felkoder... Men i mitt Carsoft 6.5 så står det att kod 55 på DME modulen är något med förvärmning av o2-sensor (lambdan) det står på engelska i min version. Men att den svenska översättningen blir något heeeelt annat verkar ju hur skumt som helst?! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
55 enligt BMWs kodlista för MS4.1 Siemens motorstyrning.M52 Värmekrets Lambda sensor efter cat bank 2 Utgående pulssignal aktive låg. Slutsteget i DME sätter en intern kod om det förekommer kortslutning mot jord,kortslutning mot batterispänning, urkoppling mellan transistorn i DME och till den anslutna komponenten. 65 Kamaxelsensor 83 Vevaxelsensor. Vevaxelsensor ger dessa sporadiska tjyvstopp vet jag. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vart hittar man dessa finurliga förklaringar du kommer med Hasso? :) Texten i Carsoft 6.5 är ju inte direkt så utförlig... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
I BMWs utbildningsprogram för tekniker :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Haha okay... Och var hittar man det utbildningsmaterialet då? :) | |
|
När kamaxelgivaren ger sig (kod 65) går motorn, men den har dåligt moment vid 2-3000 rpm. Accellererar dåligt och orkar inte upp för branta backar på 5:an. Ingen varningslampa tänds på intrumentpanelen. I alla fall inte på en 96:a. Förmodligen tänds något på mycket nyare bilar. När min kamaxelgivare sade upp sig fanns det två fel på den: 1) Kabeln är av dålig kvalite och med tiden spricker isoleringen i kontakten och orsakar kortslutning där. Dra av gummit och kolla. 2) Givaren hade även avbrott inne i sig själv, långt nere i en av spolarna. (Givaren är induktiv, den innehåller två spolar men däremot ingen magnet.) Jag tror(?) att jag läst någonstans att motorn även går hjälpligt när vevaxelgivaren inte fungerar. Jag kan däremot inte tänka mig att motorn går om både kam- och vevgivare är trasiga. |
|
janebrink. I bokhyllan typ :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej ziMp har nyligen haft samma problem med minn E39 -01 kollade med carsoft programmet. typ samma resultat. Singel diagnosis DME/DDE - Status ERROR! det är kamvinkel givare som inte fungerar innsug eller Avgas sidan ?? för det får man inte fram av programmet, ringde BMW Service i Ludvika och beställde tid för att veta vilken givare de kostar 1050kr/styck det visade sig att det var innsugsidan den högra fram i från sett enkel att byta! han sa att avgas sidan inte märks lika markant som innsugsidan om den slutar att fungera. MVH Calle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.